Bu çalışmanın amacı; beden eğitimi ve spor
öğretmeni adaylarının duygusal zeka düzeyleri ile akademik öz yeterlikleri
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini Sakarya Uygulamalı
Bilimler Üniversitesi ve Bartın Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde
öğrenim gören beden eğitimi ve spor öğretmeni adayları oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini ise bu öğretmen adayları içerisinden kolayda örnekleme
yöntemiyle seçilen 78 kadın ve 226 erkek olmak üzere toplamda 304 beden eğitimi
ve spor öğretmeni adayı oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri, Schutte ve diğ., (1998)
tarafından geliştirilen, Austin ve diğ., (2004) tarafından revize edilen Türkçe
uyarlaması Tatar, Tok ve Saltukoğlu (2011) tarafından yapılan “Duygusal Zeka
Ölçeği”; Jerusalem ve Schwarzer (1981) tarafından geliştirilen Türkçe
uyarlaması Yılmaz, Gürçay ve Ekici (2007) tarafından yapılan “Akademik Öz
Yeterlik” ölçeği ve araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”
ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel olarak çözümlenmesinde betimsel
istatistikler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve
pearson korelasyon analizleri uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde
SPSS paket programından yararlanılmıştır.
Araştırma bulgularına göre beden eğitimi ve spor
öğretmeni adaylarının duygusal zeka puanlarının; cinsiyete göre karşılaştırılmasında
iyimserlik/ruh halinin düzenlenmesi, duyguların kullanımı, duyguların
değerlendirilmesi ve duygusal zeka toplam puanlarında; sınıf düzeyine göre
karşılaştırılmasında duyguların kullanımı alt boyutunda istatistiksel olarak
anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca iyimserlik/ruh halinin
düzenlenmesi, duyguların değerlendirilmesi ve duygusal zeka toplam puanı ile
akademik başarı puanları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler tespit
edilmiştir.
Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının
akademik öz yeterlik puanlarının ise; cinsiyete ve sınıf düzeylerine göre
karşılaştırılmasında, istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar göstermediği
tespit edilmiştir. Öte yandan akademik öz yeterlik ile akademik başarı arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Son olarak da
iyimserlik/ruh halinin düzenlenmesi, duyguların kullanımı, duyguların
değerlendirilmesi ve duygusal zeka toplam puanı ile akademik öz yeterlik
puanları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.
Sonuç olarak; beden eğitimi ve spor öğretmeni
adaylarının duygusal zeka düzeyleri arttıkça akademik öz yeterlik
düzeylerininde artacağı tespit edilmiştir. Bu durum beden eğitimi ve spor
öğretmenlerinin duygusal zekalarının akademik öz yeterlik için önemli bir
değişken olduğunu göstermektedir. Başka bir deyişle beden eğitimi ve spor
öğretmeni adaylarından yüksek akademik öz-yeterlik isteniyorsa, onların
duygusal zeka düzeylerinin arttırılması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |