The aim of this research is to examine the tranquility levels of the sports sciences faculty students and other faculty students comparatively. Research was designed with survey model. The participants of the research consisted of university students, 169 of them studying in sports sciences faculty and 175 of them studying in one of the other faculties. In the research, as well as the personal information form, the Tranquility Scale was used as a data collection tool. In the research, the distribution of the data was first examined with the Kolmogorov-Smirnov test and it was determined that the distribution was normal. Accordingly, independent sample t test was used in the analyzes that two independent variables were compared, one-way analysis of variance (ANOVA) was used in the analysis of three or more independent variables, and Pearson correlation analysis was used in relational analysis. As a result of the research, it was determined that the students of the sports sciences faculty had higher levels of tranquility when compared to other faculty students. In addition, students who perceive their income levels as high have higher peace levels than other students. Also, it was concluded that male university students have a higher level of tranquility than female students. In the comparison regarding the sports branch among the students of the sports sciences faculty, it was determined that there was no significant difference between the students performing individual sports and the students performing team sports. In addition, a negative correlation was found between the ages and tranquility levels of university students in the study. As a result, regular sports and exercise activities are thought to increase the tranquility level of university students.
Bu araştırmanın amacı, spor bilimleri fakültesi öğrencileriyle diğer fakülte öğrencilerinin huzur düzeylerini karşılaştırmalı olarak incelemektir. Araştırma tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 169’u spor bilimleri fakültesinde, 175’i ise diğer fakültelerden birinde öğrenim görmekte olan üniversite öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgiler formunun yanı sıra Huzur Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle verilerin dağılımı Kolmogorov-Smirnov testi ile incelenmiş ve dağılımın normal olduğu belirlenmiştir. Buna göre iki bağımsız değişkenin karşılaştırıldığı analizlerde bağımsız örneklem t testi, üç veya daha fazla bağımsız değişkenin karşılaştırıldığı analizlerde tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve ilişkisel analizlerde ise Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin diğer fakülte öğrencileri ile karşılaştırıldığında huzur düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca gelir düzeylerini yüksek olarak algılayan öğrencilerin diğer öğrencilere göre huzur düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Bunun yanı sıra, erkek üniversite öğrencilerinin kadın öğrencilerden daha yüksek huzur düzeyine sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Spor bilimleri fakültesi öğrencileri arasında ilgilenilen spor branşına yönelik yapılan karşılaştırmada ise bireysel sporlarla ilgilenen öğrencilerle takım sporlarıyla ilgilenen öğrenciler arasında anlamlı bir farkın olmadığı belirlenmiştir. Ek olarak, araştırmada üniversite öğrencilerinin yaşları ile huzur düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sonuç olarak düzenli olarak yapılan spor ve egzersiz aktivitelerinin üniversite öğrencilerinin huzur düzeylerini artıracağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 1 |