Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Eğitimli Öğrencilerde Sürekli Öfke-Öfke ifade Tarz durumlarının Araştırılması

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 566 - 575, 31.12.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı üniversite de spor eğitimi alan direk temaslı ve direk temassız sporları yapan öğrencilerin öfke durumlarının araştırılmasıdır. Toplam 260 öğrenciye Sürekli Öfke-Öfke ifade Tarz Ölçeği doldurtulmuştur. İstatistiksel işlemlerde Bağımsız t- testi, tek yönlü varyans analizi ve LSD testleri kullanılmıştır.
Cinsiyete göre erkek ve kadın üniversite öğrencilerinin sürekli öfke ve öfke ifade tarzları benzer bulunmuştur (p>0,05). Direk temaslı spor ile direk temassız sporlar arasında öfke içte boyutunda anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,001). 7 yıl ve üzeri spor yapanların öfke düzeyleri 1-3 yıl ve 4-6 yıl spor özgeçmişi olanlardan daha yüksektir (p>0,05). Haftalık antrenman sıklığına göre öfke düzeylerinin karşılaştırılmasında sürekli öfke, öfke içte ve öfke dışta durumları arasında istatistiksel olarak farklılık bulunmuştur (p<0,05 ve p<0,001). Gelir düzeyine göre öfke dışta alt boyutunda anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: Üniversite öğrencisi sporcuların cinsiyete göre sürekli öfke, öfke dışta ve öfke kontrol düzeyi benzerdir. Direk temaslı spor yapan öğrencilerle direk temasız spor yapan öğrencilerin öfke düzeylerinde farklılıklar vardır. Yine haftalık antrenman sıklığı ve gelir düzeyine göre de öfke düzeylerinde farklılıklar bulunmuştur. Öfke kontrol düzeyinde ise benzerlik mevcuttur. Spor yapan insanların öfke kontrollerini sağlamak için spor konusunda eğitim veya seminerler almaları önerilir.

References

  • Akpınar, S., Temel, V. and Nas, K.(2012). Determination of students’ trait anger and anger expression styles who are studying at physical education and sports high school. Prime journal of social science(PJSS), Vol.1(3), pp.46-50.
  • Atay E.,Tanır H.,Çetinkaya E.,Kaya E. (2017). Sedanter Kadınlar İle Ve Güreşçi Kadınların Öfke Düzeylerinin Karşılaştırılması, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 64 , p. 507-511
  • Avcı R. (2006). Şiddet davranışı gösteren ve göstermeyen ergenlerin ailelerinin aile işlevleri, öfke ve öfke ifade tarzları açısından incelenmesi,Eğitim Bilimleri AD Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • Balkaya F., & Şahin N. H. (2003). Çok Boyutlu Öfke Ölçeği, Türk Psikiyatri Dergisi, 14(3), 192-202 Batıgün A.,Sahin N. (2003). “Öfke, Dürtüsellik ve Problem Çözme Becerilerindeki Yetersizlik Gençlik intiharlarının Habercisi Olabilir mi?”, Türk Psikoloji Dergisi Sayı: 18(51), Sayfa: 37-52
  • Bostancı N, Çoban Ş, Tekin Z, Özen A. Üniversite öğrencilerinin cinsiyete göre öfke ifade etme biçimleri, Kriz Dergisi. 2006;14(3):9-18.
  • Canbuldu S. (2006). “Çok Boyutlu Öfke Envanteri’nin Uyarlama Çalışması”, Mersin Ünv. Sosyal Bilimler Enst. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı Doktora Tezi
  • Çengiz R.,Koçak F., Sunay H.(2018). Investigation of the Level of Anger and Impulsive Behavior of the High School of Physical Education and Sports Students, SPORMETRE, 16 (1), 29-38
  • Elkin N. Kardağlı F.(2016). Anger Expression and Related Factors in University Students, Anatol Clin, Volume 21, Issue 1,pp.64-71
  • Erkek N, Özgür G, Babacan Gümüş A. (2006). Hipertansiyon tanısı alan hastaların sürekli öfke ve öfke ifade tarzları, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (2): 9- 18.
  • Esen B.K.,Çelikkaleli Ö. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Yetkinlik Düzeyleri ile Sürekli Öfke ve Öfke İfade Biçimlerinin İncelenmesi, Türk Psikolojik Danısma ve Rehberlik Dergisi, Cilt:III Sayı:29, sh. 37-49
  • Genç H. (2007). “Grupla Öfke Denetimi Eğitiminin Lise 9. Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Öfke Düzeylerine Etkisi” Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Yüksek Lisans Tezi
  • Göktaş Z.,Medeni M.B.,Diker S. (2019). Balıkesir Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksek Okulu Öğrencilerinin Öfke Düzeyi Ve Öfke Tarzlarının İncelenmesi, 17th International Sport Sciences Congress:78-83
  • Karadağ M.(2018 ). Examination The Anger Management Levels Of The Athletes in Kickbox Teams, Journal of History School (JOHS), Year 11, Issue XXXIII, pp. 1157-1175.
  • Kaya N, Kaya H, Atar N, Turan N, Eskimez Z, Palloş A, Aktaş A.(2012). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin öfke ve yalnızlık özellikleri, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(2):18-26.
  • Kökdemir, H. (2004). Öfke ve öfke kontrolü, Pivolka, 3 (12), 7-10
  • Özer, A. K. (1994) Sürekli öfke (SL-ÖFKE) ve öfke ifade tazı (ÖFKE-TARZ) ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 31, 26-35
  • Soykan Ç. (2003). “Öfke ve Öfke Yönetimi”, Kriz Dergisi S: 11(2) Sayfa: 19-27.
  • Starner TM., Peters RM. (2004). Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of School Nursing, 20 (6): 335-342.
  • Tambağ H., Öz, F. (2005). “Aileleriyle Birlikte ve Yetiştirme Yurtlarında Yasayan Ergenlerin Öfke ifade Etme Biçimleri”, Kriz Dergisi, Sayı: 13(1), Sayfa: 11-21
  • Weber, H., & Wiedig-Allison, M. (2007). Sex differences in anger-related behaviour: Comparing expectancies to actual behaviour. Cognition and Emotion, 21(8), 1669-1698
  • Yamak B., İmamoğlu O., Elizö M., Çebi M., İslamoğlu İ. (2019). Investigation of Anger and Aggression Levels of Sports High School and Sports Science Faculty Students, International Journal of Society Researches,14(20): 314-332.
  • Yöndem Z. D., Bıçak B. (2008). “Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeyi Ve Öfke Tarzları”, Uluslararası insan Bilimleri Dergisi, Sayı: 5(2), Sayfa: 1-15.
Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 566 - 575, 31.12.2020

Abstract

References

  • Akpınar, S., Temel, V. and Nas, K.(2012). Determination of students’ trait anger and anger expression styles who are studying at physical education and sports high school. Prime journal of social science(PJSS), Vol.1(3), pp.46-50.
  • Atay E.,Tanır H.,Çetinkaya E.,Kaya E. (2017). Sedanter Kadınlar İle Ve Güreşçi Kadınların Öfke Düzeylerinin Karşılaştırılması, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 64 , p. 507-511
  • Avcı R. (2006). Şiddet davranışı gösteren ve göstermeyen ergenlerin ailelerinin aile işlevleri, öfke ve öfke ifade tarzları açısından incelenmesi,Eğitim Bilimleri AD Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • Balkaya F., & Şahin N. H. (2003). Çok Boyutlu Öfke Ölçeği, Türk Psikiyatri Dergisi, 14(3), 192-202 Batıgün A.,Sahin N. (2003). “Öfke, Dürtüsellik ve Problem Çözme Becerilerindeki Yetersizlik Gençlik intiharlarının Habercisi Olabilir mi?”, Türk Psikoloji Dergisi Sayı: 18(51), Sayfa: 37-52
  • Bostancı N, Çoban Ş, Tekin Z, Özen A. Üniversite öğrencilerinin cinsiyete göre öfke ifade etme biçimleri, Kriz Dergisi. 2006;14(3):9-18.
  • Canbuldu S. (2006). “Çok Boyutlu Öfke Envanteri’nin Uyarlama Çalışması”, Mersin Ünv. Sosyal Bilimler Enst. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı Doktora Tezi
  • Çengiz R.,Koçak F., Sunay H.(2018). Investigation of the Level of Anger and Impulsive Behavior of the High School of Physical Education and Sports Students, SPORMETRE, 16 (1), 29-38
  • Elkin N. Kardağlı F.(2016). Anger Expression and Related Factors in University Students, Anatol Clin, Volume 21, Issue 1,pp.64-71
  • Erkek N, Özgür G, Babacan Gümüş A. (2006). Hipertansiyon tanısı alan hastaların sürekli öfke ve öfke ifade tarzları, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (2): 9- 18.
  • Esen B.K.,Çelikkaleli Ö. (2002). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Yetkinlik Düzeyleri ile Sürekli Öfke ve Öfke İfade Biçimlerinin İncelenmesi, Türk Psikolojik Danısma ve Rehberlik Dergisi, Cilt:III Sayı:29, sh. 37-49
  • Genç H. (2007). “Grupla Öfke Denetimi Eğitiminin Lise 9. Sınıf Öğrencilerinin Sürekli Öfke Düzeylerine Etkisi” Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Yüksek Lisans Tezi
  • Göktaş Z.,Medeni M.B.,Diker S. (2019). Balıkesir Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksek Okulu Öğrencilerinin Öfke Düzeyi Ve Öfke Tarzlarının İncelenmesi, 17th International Sport Sciences Congress:78-83
  • Karadağ M.(2018 ). Examination The Anger Management Levels Of The Athletes in Kickbox Teams, Journal of History School (JOHS), Year 11, Issue XXXIII, pp. 1157-1175.
  • Kaya N, Kaya H, Atar N, Turan N, Eskimez Z, Palloş A, Aktaş A.(2012). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin öfke ve yalnızlık özellikleri, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(2):18-26.
  • Kökdemir, H. (2004). Öfke ve öfke kontrolü, Pivolka, 3 (12), 7-10
  • Özer, A. K. (1994) Sürekli öfke (SL-ÖFKE) ve öfke ifade tazı (ÖFKE-TARZ) ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 31, 26-35
  • Soykan Ç. (2003). “Öfke ve Öfke Yönetimi”, Kriz Dergisi S: 11(2) Sayfa: 19-27.
  • Starner TM., Peters RM. (2004). Anger expression and blood pressure in adolescents. The Journal of School Nursing, 20 (6): 335-342.
  • Tambağ H., Öz, F. (2005). “Aileleriyle Birlikte ve Yetiştirme Yurtlarında Yasayan Ergenlerin Öfke ifade Etme Biçimleri”, Kriz Dergisi, Sayı: 13(1), Sayfa: 11-21
  • Weber, H., & Wiedig-Allison, M. (2007). Sex differences in anger-related behaviour: Comparing expectancies to actual behaviour. Cognition and Emotion, 21(8), 1669-1698
  • Yamak B., İmamoğlu O., Elizö M., Çebi M., İslamoğlu İ. (2019). Investigation of Anger and Aggression Levels of Sports High School and Sports Science Faculty Students, International Journal of Society Researches,14(20): 314-332.
  • Yöndem Z. D., Bıçak B. (2008). “Öğretmen Adaylarının Öfke Düzeyi Ve Öfke Tarzları”, Uluslararası insan Bilimleri Dergisi, Sayı: 5(2), Sayfa: 1-15.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research
Authors

Ahmet Naci Dilek 0000-0002-9805-8694

Osman İmamoğlu 0000-0001-6671-6042

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Dilek, A. N., & İmamoğlu, O. (2020). Spor Eğitimli Öğrencilerde Sürekli Öfke-Öfke ifade Tarz durumlarının Araştırılması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 566-575.
AMA Dilek AN, İmamoğlu O. Spor Eğitimli Öğrencilerde Sürekli Öfke-Öfke ifade Tarz durumlarının Araştırılması. UGEAD - IntJCES. December 2020;6(2):566-575.
Chicago Dilek, Ahmet Naci, and Osman İmamoğlu. “Spor Eğitimli Öğrencilerde Sürekli Öfke-Öfke Ifade Tarz durumlarının Araştırılması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 6, no. 2 (December 2020): 566-75.
EndNote Dilek AN, İmamoğlu O (December 1, 2020) Spor Eğitimli Öğrencilerde Sürekli Öfke-Öfke ifade Tarz durumlarının Araştırılması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 6 2 566–575.
IEEE A. N. Dilek and O. İmamoğlu, “Spor Eğitimli Öğrencilerde Sürekli Öfke-Öfke ifade Tarz durumlarının Araştırılması”, UGEAD - IntJCES, vol. 6, no. 2, pp. 566–575, 2020.
ISNAD Dilek, Ahmet Naci - İmamoğlu, Osman. “Spor Eğitimli Öğrencilerde Sürekli Öfke-Öfke Ifade Tarz durumlarının Araştırılması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 6/2 (December 2020), 566-575.
JAMA Dilek AN, İmamoğlu O. Spor Eğitimli Öğrencilerde Sürekli Öfke-Öfke ifade Tarz durumlarının Araştırılması. UGEAD - IntJCES. 2020;6:566–575.
MLA Dilek, Ahmet Naci and Osman İmamoğlu. “Spor Eğitimli Öğrencilerde Sürekli Öfke-Öfke Ifade Tarz durumlarının Araştırılması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 2, 2020, pp. 566-75.
Vancouver Dilek AN, İmamoğlu O. Spor Eğitimli Öğrencilerde Sürekli Öfke-Öfke ifade Tarz durumlarının Araştırılması. UGEAD - IntJCES. 2020;6(2):566-75.