Research Article
BibTex RIS Cite

Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularının Çeşitli Değişkenlere Göre Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi

Year 2021, Volume: 7 Issue: 1, 80 - 88, 20.07.2021

Abstract

Bu araştırma betimsel araştırma yaklaşımı ile temellendirilmiş olup, Elit seviyedeki Taekwondo branşında ki sporcuların başarı motivasyonlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, Türkiye’nin farklı bölgelerindeki Taekwondocularından internet üzerinden online anket şeklinde kadın ve erkek sporculardan gönüllü olarak katılım sağlayan 134 erkek 62 kadın toplam 196 sporcuyla yapılmıştır, Spora Özgü Başarı Motivasyon Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonunda değerlendirme yapabilmek için spora özgü başarı motivasyon ölçeği (SÖBMÖ) kullanılmıştır. Veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. İkili karşılaştırılmalarda Independet T-Test, çoklu karşılaştırılmalarda One Way ANOVA ve Post Hoc testi kullanılmıştır. Cinsiyet değişkenine göre başarı motivasyonu incelendiğinde erkek katılımcıların genel başarı motivasyonu puanı (X̄=146,687) kadın katılımcılara (X̄=141,081) göre daha yüksek ortalamaya sahip olduğu saptanmıştır. Test sonucuna bakıldığında ise iki grup arasında başarıya yaklaşım alt boyutunda istatiksel olarak anlamlılık saptanmazken (p>0,05), güç gösterme, başarıdan kaçınma alt boyutları ve toplam başarı motivasyonu puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlılık görülmektedir (p<0,05). Milli olan ve olmayan sporcuların başarı motivasyonu açısından anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Milli sporcuların milli olmayan sporculara göre motivasyon düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0,05).Milli olan sporcuların daha tecrübeli ve motivasyon bilinçlerinin daha net olduğu söylenebilir.

References

  • Aslan, A. (2000). ‘Türkiye Profesyonel 1., 2., 3. Ligi Ve Amatör Takımların Başarı Motivasyonu Farklılıkları Ve Sportif Tecrübe Dağılımları Üzerine Bir Araştırma’ Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Aydın, A. (2001. Gelişim Ve Öğrenme Psikolojisi, Alfa Yayınları, S. 144 İstanbul,2001
  • Boyalı E, Görücü A, Çakmakçı E. (2008). 18-22 Yaş Taekwondocularda Kuvvet Antrenmanlarının Anaerobik Güce Etkisi, S.Ü. BES Bilim Dergisi, 10(3), 36–44.
  • Can, Y., Soyer, F., Güven, H., Hergüner, G., Bayansalduz, M., Tetik, B. (2010). Sporculardaki Başarı Motivasyonu İle Takım Birlikteliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1): 226-239.
  • Cox RH, (1990). Sport Psychology, Concepts And Applications. Second Edition.Dubuque: Wm C. Brown PublishersCoşkuntürk, S. O. (1998). Kişilik Özelliklerinden Kendine Güven, Kararlılık, Başarı Dürtüsünün Performans Gelişimine Etkisi, Gazi üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Demir, M.K., Budak, H. (2017). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Öz Düzenleme, Motivasyon, Biliş Üstü Becerileri İle Matematik Dersi Başarılarının Arasındaki İlişki”. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 30-41.
  • Dünya Taekwondo Federasyonu, 2020. WTF, Taekwondo Hakkında, http://www.wtf.org/site/ (12 Mart 2021 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Duman, S. (2002). Türkiye 1.Liglerinde Mücadele Eden Futbol, Hentbol Ve Voleybol Takımlarının (Bayan Ve Erkek) Başarı Motivasyonu Farklılıkları Ve Sportif Tecrübe Dağılımlarının Başarı Motivasyonlarına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ercan Y. (2013) İçsel, Dışsal Ve Yönetsel Faktörler Bağlamında Öğretmen Motivasyon Ölçeğinin Geliştirilmesi Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi
  • Engür M, 2002. Elit Sporcularda Başarı Motivasyonun, Durumluk Kaygı Düzeyleri Üzerine Etkisi. İzmir.
  • Erman AK, Şahan A, Can S. (2004). Sporcu bayan ve erkeklerin spora özgü başarı motivasyonlarının karşılaştırılması. 10th ICHPER SD European Congress & TSSA 8th International Sport Science Congress, Antalya. Keçecioğlu T, (2000), Takım Oluşturmak, Alfa Yayınları, İstanbul
  • Kusan O, (2014). Güreş, Boks, Taekwondo Branşındaki Elit Düzeydeki Sporcuların Başarı Motivasyonunun Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsi, Ankara
  • Lawrence AP, (1996). The Science Of Personality, Newyork.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B. Ve Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, International Journal Of Cultural And Social Studies. (Intjcss), December,3 (SI): 83-94.
  • Soyer, F., Can, Y., Güven, H., Hergüner, G., Bayansalduz, M. & Tetik, B. (2010). Sporculardaki Başarı Motivasyonu İle Takım Birlikteliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 226-239.
  • Şahin Ş. (2011). Taekwondocularda Kalp Atım Hızı Ve Kan Laktat Konsantrasyonundaki Değişimlerin Müsabaka Süresince İncelenmesi. Konya, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), 4-10.
  • Seker, S.E. (2015). “Motivasyon Teorisi (Motivation Theory)”. Yönetim Bilişim Sistemleri Ansiklopedisi, 2(1), 22-26
  • Tazegül Ü.(2015). Elit Düzeydeki Sporcuların Kişilik Özellikleri İle Stresle Başa Çıkma Tarzları Arasındaki İlişki The Journal Of Academic Social Science Studies 40, 453-461
  • Tiryaki, S. (2000). Spor Psikolojisi, Kuramlar Ve Uygulama, Mersin, Eylül Kitap Ve Yayınevi.
  • Türkmen M, (2005). Profesyonel Erkek Futbolcular İle Amatör Erkek Futbolcuların Başarı Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi (İzmir-Manisa Örneği), Yüksek Lisans Tezi, 36-38
  • Yanar, Ş., Kırandı, Ö. Ve Can, Y. (2017). Tenis Ve Badminton Sporcularının Sporcu Kimlik Algısı Ve Başarı Motivasyon Düzeyleri Arasındaki Farklılıkların İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 51-58
Year 2021, Volume: 7 Issue: 1, 80 - 88, 20.07.2021

Abstract

References

  • Aslan, A. (2000). ‘Türkiye Profesyonel 1., 2., 3. Ligi Ve Amatör Takımların Başarı Motivasyonu Farklılıkları Ve Sportif Tecrübe Dağılımları Üzerine Bir Araştırma’ Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Aydın, A. (2001. Gelişim Ve Öğrenme Psikolojisi, Alfa Yayınları, S. 144 İstanbul,2001
  • Boyalı E, Görücü A, Çakmakçı E. (2008). 18-22 Yaş Taekwondocularda Kuvvet Antrenmanlarının Anaerobik Güce Etkisi, S.Ü. BES Bilim Dergisi, 10(3), 36–44.
  • Can, Y., Soyer, F., Güven, H., Hergüner, G., Bayansalduz, M., Tetik, B. (2010). Sporculardaki Başarı Motivasyonu İle Takım Birlikteliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1): 226-239.
  • Cox RH, (1990). Sport Psychology, Concepts And Applications. Second Edition.Dubuque: Wm C. Brown PublishersCoşkuntürk, S. O. (1998). Kişilik Özelliklerinden Kendine Güven, Kararlılık, Başarı Dürtüsünün Performans Gelişimine Etkisi, Gazi üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Demir, M.K., Budak, H. (2017). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Öz Düzenleme, Motivasyon, Biliş Üstü Becerileri İle Matematik Dersi Başarılarının Arasındaki İlişki”. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 30-41.
  • Dünya Taekwondo Federasyonu, 2020. WTF, Taekwondo Hakkında, http://www.wtf.org/site/ (12 Mart 2021 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Duman, S. (2002). Türkiye 1.Liglerinde Mücadele Eden Futbol, Hentbol Ve Voleybol Takımlarının (Bayan Ve Erkek) Başarı Motivasyonu Farklılıkları Ve Sportif Tecrübe Dağılımlarının Başarı Motivasyonlarına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ercan Y. (2013) İçsel, Dışsal Ve Yönetsel Faktörler Bağlamında Öğretmen Motivasyon Ölçeğinin Geliştirilmesi Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi
  • Engür M, 2002. Elit Sporcularda Başarı Motivasyonun, Durumluk Kaygı Düzeyleri Üzerine Etkisi. İzmir.
  • Erman AK, Şahan A, Can S. (2004). Sporcu bayan ve erkeklerin spora özgü başarı motivasyonlarının karşılaştırılması. 10th ICHPER SD European Congress & TSSA 8th International Sport Science Congress, Antalya. Keçecioğlu T, (2000), Takım Oluşturmak, Alfa Yayınları, İstanbul
  • Kusan O, (2014). Güreş, Boks, Taekwondo Branşındaki Elit Düzeydeki Sporcuların Başarı Motivasyonunun Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsi, Ankara
  • Lawrence AP, (1996). The Science Of Personality, Newyork.
  • Özgün, A., Yaşartürk, F., Ayhan, B. Ve Bozkuş, T. (2017). Hentbolcuların Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, International Journal Of Cultural And Social Studies. (Intjcss), December,3 (SI): 83-94.
  • Soyer, F., Can, Y., Güven, H., Hergüner, G., Bayansalduz, M. & Tetik, B. (2010). Sporculardaki Başarı Motivasyonu İle Takım Birlikteliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 226-239.
  • Şahin Ş. (2011). Taekwondocularda Kalp Atım Hızı Ve Kan Laktat Konsantrasyonundaki Değişimlerin Müsabaka Süresince İncelenmesi. Konya, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü (Yüksek Lisans Tezi), 4-10.
  • Seker, S.E. (2015). “Motivasyon Teorisi (Motivation Theory)”. Yönetim Bilişim Sistemleri Ansiklopedisi, 2(1), 22-26
  • Tazegül Ü.(2015). Elit Düzeydeki Sporcuların Kişilik Özellikleri İle Stresle Başa Çıkma Tarzları Arasındaki İlişki The Journal Of Academic Social Science Studies 40, 453-461
  • Tiryaki, S. (2000). Spor Psikolojisi, Kuramlar Ve Uygulama, Mersin, Eylül Kitap Ve Yayınevi.
  • Türkmen M, (2005). Profesyonel Erkek Futbolcular İle Amatör Erkek Futbolcuların Başarı Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi (İzmir-Manisa Örneği), Yüksek Lisans Tezi, 36-38
  • Yanar, Ş., Kırandı, Ö. Ve Can, Y. (2017). Tenis Ve Badminton Sporcularının Sporcu Kimlik Algısı Ve Başarı Motivasyon Düzeyleri Arasındaki Farklılıkların İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, 51-58
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research
Authors

Mehmet Kumartaşlı 0000-0002-7828-546X

Özgür Gülen 0000-0002-2305-3098

Büşra Serçe 0000-0001-8517-6248

Enes Madak 0000-0002-7454-2422

Ercan Doğan 0000-0001-5191-0782

Publication Date July 20, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Kumartaşlı, M., Gülen, Ö., Serçe, B., Madak, E., et al. (2021). Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularının Çeşitli Değişkenlere Göre Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 80-88.
AMA Kumartaşlı M, Gülen Ö, Serçe B, Madak E, Doğan E. Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularının Çeşitli Değişkenlere Göre Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. July 2021;7(1):80-88.
Chicago Kumartaşlı, Mehmet, Özgür Gülen, Büşra Serçe, Enes Madak, and Ercan Doğan. “Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularının Çeşitli Değişkenlere Göre Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7, no. 1 (July 2021): 80-88.
EndNote Kumartaşlı M, Gülen Ö, Serçe B, Madak E, Doğan E (July 1, 2021) Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularının Çeşitli Değişkenlere Göre Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7 1 80–88.
IEEE M. Kumartaşlı, Ö. Gülen, B. Serçe, E. Madak, and E. Doğan, “Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularının Çeşitli Değişkenlere Göre Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi”, UGEAD - IntJCES, vol. 7, no. 1, pp. 80–88, 2021.
ISNAD Kumartaşlı, Mehmet et al. “Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularının Çeşitli Değişkenlere Göre Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 7/1 (July 2021), 80-88.
JAMA Kumartaşlı M, Gülen Ö, Serçe B, Madak E, Doğan E. Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularının Çeşitli Değişkenlere Göre Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2021;7:80–88.
MLA Kumartaşlı, Mehmet et al. “Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularının Çeşitli Değişkenlere Göre Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 7, no. 1, 2021, pp. 80-88.
Vancouver Kumartaşlı M, Gülen Ö, Serçe B, Madak E, Doğan E. Elit Seviyedeki Taekwondo Sporcularının Çeşitli Değişkenlere Göre Spora Özgü Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi. UGEAD - IntJCES. 2021;7(1):80-8.