Somut Olmayan Kültür Mirasının Sürdürülebilirliğinde Okul Öncesi Eğitim Programlarındaki Rekreatif Oyunların Kritik Rolü
Year 2022,
Volume: 8 Issue: 1, 215 - 230, 15.07.2022
Mustafa Karakaya
,
Bilgehan Gülcan
Abstract
Bu çalışma Somut Olmaya Kültünr Mirasının Sürdürülebilirliğinde Okul Öncesi Eğitim Programlarındaki Rekreatif Oyunların Kritik Rolü incelemek amacıyla yapılmıştır. Ulusal kültür mirası sınıflandırırken “Somut olmayan kültürel miras ulusal envanteri unsur listesi ve temsili listesi”(2007) ile MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı içerisinde yer verilen ulusal kültür öğeleri araştırılmış 18 unsur tespit edilen bu araştırma doküman incelemesi ve literatür taramasıyla gerçekleştirilmiştir. Her bir kültürel unsurun belge niteliği taşıdığı bu araştırmanın tekniği doküman incelemesi, belirli kavramlar ve temalar çerçevesinde taranan belgelerde ne sıklıkla yer aldığını belirlemek ve bu bulguları anlaşılır bir biçimde düzenleyip yorumlayarak betimsel ve gerçekçi sonuçlar ortaya konmuştur. Anaokullarında millî kültürümüzü yansıtan birçok somut olmayan kültürel unsura yer verilebileceği tespit edilmiş. Araştırma sonucunda (MEB, 2013) okul öncesi eğitim programı içerisinde müfredatta uygun olarak somut olmayan kültürel unsurlardan farklı 18 millî kültür unsuruna yer verilebileceği bununda bölgesel farklılığı dikkate alarak artırılabileceği tespit edilmiştir. Somut olmayan kültürel değerlerin anaokulunda çeşitli etkinliklerle tanıtılması, çocukların aktif katılımıyla soyut olan değerlerin somutlaştırma yoluyla ‘’ deney, resim, oynama’’ öğretilmesi ve erken yaşlarda benimsetilerek kuşaktan kuşağa aktarılarak yaşatılmasında yararlanılabileceği söylenebilir.
References
- Akto, A., Akto, S.(2017)."Okul Öncesi Değerler Eğitiminde Kullanılan Yöntem Ve Teknikler (Nitel Bir Araştırma)". Şarkiyat 9 / 2:1074-1095.
- Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2002). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. (İkinci baskı). Ya-Pa Yayıncılık: İstanbul.
- Aydın, S., Coştu, S. (2016). A Longitudinal Study of the Attitudes of Early Childhood Preservice Teachers towards Mathematics . International Journal of Psychology and Educational Studies , 3 (2) , 25-35 .
- Demi̇rhan, G. (2003). Kültür, Eğitim, Felsefe Ve Spor Eğitimi İlişkisi . Spor Bilimleri Dergisi , 14 (2) , 92-103 .
- Dilek, H. (2020). Eğitime Adanmış Yarım Asır. İçinde: Okul Öncesi Eğitim Programı Uygulamaları İçin Gelişimsel Uygunluğu Anlamak. Eds: Ünal D.P, Demir F, Pegem Yayıncılık, Ankara, s: 266-282.
- Dilek, H. Ve Duman, T. (2014). 2006 Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi,33, 143-158.
- Emi̇roğlu, S., Karaca, Ş. (2018). Nasrettin Hoca Fıkralarında Aile İçi İletişim . Motif Akademi Halkbilimi Dergisi , 11 (23) , 124-142.
- Fedakar, P. (2011). Çizgiyi aşanlar: cille Türk mitolojisinin çizgi filmde kullanılması ve çizgi filme aktarılması. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 11(1), 107-119.
- Hacıoğlu, N., Ayhan G. ve Yakup, D. (2017). Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi Örnek Animasyon Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Halstead, J.M., Taylor, M.J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge journal of education, 30(2), 169-202.
- Hirsh, R.A. (2004). Early childhood Curriculum. Incorporating multiple intelligences, developmentally appropriate practice, and play. Boston.
- Gülcan, B. (2010). Türkiye’de kültür turizminin ürün yapısı ve somut kültür varlıklarına dayalı ürün farklılaştırma ihtiyacı. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1), 99-120.
- Güngör, E. (2003) Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik. Hisar Kültür Gönülleri.
- Güzelyurt, T., Dayanan, F., Çakır, S. ve Ahmetoğlu, A. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öğrenme Merkezlerine İlişkin Görüşleri . Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi , 2 (1) , 62-75.
- Karaman, R. (2008) "Anadolu’da Nevruz Kutlamaları". Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 / 13, 129-145.
- Karagöz, B , İşcan, A. (2016). Kültürel Bellek Aktarımı Temelinde Ninnilerin Rolü: “Anneler Ninnileri Biliyor Mu?” . Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 18 (2) , 1036-1055 .
- Karaküçük, S. (2016). Rekreasyon Bilimi. Gazi Kitap Evi.
- Karaküçük, A.S. (2008). Okul öncesi eğitim kurumlarında fiziksel/mekansal koşulların incelenmesi: Sivas ili örneği. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 32(2), 307-320.
- Kül Avan, S., Karaküçük, S. (2019). Farklı Kültürlerde Boş Zaman Davranışları: Aleviler Örneklemi . Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi , 1 (2) , 9-20 .
- MEB. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Temel Eğitimi Genel Müdürlüğü
- Mutlu, M. (1995). Karagöz . Tiyatro Araştırmaları Dergisi , 12 (12) , 53-63.
Oruç, C., Tecim, E. ve Özyürek, H. (2011). Okul Öncesi Dönem Çocuğunun Kişilik Gelişiminde Rol Modellik ve Çizgi Filmler. Ekev Akademi Dergisi, 15(48), 281-299.
- Ondrejková, R. (2013). Kindergarten teachers’ consideration for sensory-motor difficulties in early years (Master's thesis).
- Öksüz Kuşçuoğlu, G., Taş, M. (2017). SÜRDÜRÜLEBİLİR KÜLTÜREL MİRAS YÖNETİMİ . Yalvaç Akademi Dergisi , 2 (1) , 58-67.
- Pekdoğan, S., Korkmaz, H. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarına verilen değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi . Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 14 (37).
- Sevimli, Y., Sönmezdağ, A.S. (2017). Özel gün tatlıları: Kültür turizmi açısından önemi. Uluslararası Kırsal Turizm ve Kalkınma Dergisi (IRTAD) E-ISSN: 2602-4462, 1(2), 18-28.
- Türk Dil Kurumu (2020). Türkçe sözlük. Ankara: TDK.
- Tütüncü, Ö., Aydın, İ., Küçükusta, D., Avcı, N. ve Taş, İ. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Faaliyetlerine Katılımını Etkileyen Unsurların Analizi, Spor Bilimleri Dergisi, 22(2), 69‐83.
- Thompson, M. (2011). Developing moral values in children: observations from a preschool. Ife PsychologIA, 19(2), 394-411.
- Tosun, A., Yıldız, K. (2019). Erken Çocukluk Dönemi Din Eğitimi Yaklaşımları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz . Amasya İlahiyat Dergisi , (12) , 121-151.
- Uzun, M., Köse, A. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Değerler Eğitiminin Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri . Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi , 12 (23) , 305-338.
Üzer, M., Çeti̇n, Ş. (2018). ‘’Küçük Hezarfen’’ Çizgi Filminde Yer Alan Millî Kültür Unsurlarının İncelenmesi . İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi , 7 (3) , 2049-2079.
- Yalçıntaş Sezgi̇n, E. (2018). Okulöncesi Dönemde Yaşam Becerileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , 5 (12) , 710-719.
- Yavuz, M.H. (2002). Masallar ve Eğitimsel İşlev Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, Kültür Bakanlığı, Ankara. Bu konuda bk. Kemal Yüce, “Eğitimde Masallardan Yararlanmak”, İzmir I. Eğitim Bildirileri, D.E.Ü. Buca Eğt. Fak. Yay. Kasım 1991.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Year 2022,
Volume: 8 Issue: 1, 215 - 230, 15.07.2022
Mustafa Karakaya
,
Bilgehan Gülcan
References
- Akto, A., Akto, S.(2017)."Okul Öncesi Değerler Eğitiminde Kullanılan Yöntem Ve Teknikler (Nitel Bir Araştırma)". Şarkiyat 9 / 2:1074-1095.
- Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2002). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. (İkinci baskı). Ya-Pa Yayıncılık: İstanbul.
- Aydın, S., Coştu, S. (2016). A Longitudinal Study of the Attitudes of Early Childhood Preservice Teachers towards Mathematics . International Journal of Psychology and Educational Studies , 3 (2) , 25-35 .
- Demi̇rhan, G. (2003). Kültür, Eğitim, Felsefe Ve Spor Eğitimi İlişkisi . Spor Bilimleri Dergisi , 14 (2) , 92-103 .
- Dilek, H. (2020). Eğitime Adanmış Yarım Asır. İçinde: Okul Öncesi Eğitim Programı Uygulamaları İçin Gelişimsel Uygunluğu Anlamak. Eds: Ünal D.P, Demir F, Pegem Yayıncılık, Ankara, s: 266-282.
- Dilek, H. Ve Duman, T. (2014). 2006 Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi,33, 143-158.
- Emi̇roğlu, S., Karaca, Ş. (2018). Nasrettin Hoca Fıkralarında Aile İçi İletişim . Motif Akademi Halkbilimi Dergisi , 11 (23) , 124-142.
- Fedakar, P. (2011). Çizgiyi aşanlar: cille Türk mitolojisinin çizgi filmde kullanılması ve çizgi filme aktarılması. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 11(1), 107-119.
- Hacıoğlu, N., Ayhan G. ve Yakup, D. (2017). Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi Örnek Animasyon Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Halstead, J.M., Taylor, M.J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge journal of education, 30(2), 169-202.
- Hirsh, R.A. (2004). Early childhood Curriculum. Incorporating multiple intelligences, developmentally appropriate practice, and play. Boston.
- Gülcan, B. (2010). Türkiye’de kültür turizminin ürün yapısı ve somut kültür varlıklarına dayalı ürün farklılaştırma ihtiyacı. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1), 99-120.
- Güngör, E. (2003) Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik. Hisar Kültür Gönülleri.
- Güzelyurt, T., Dayanan, F., Çakır, S. ve Ahmetoğlu, A. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öğrenme Merkezlerine İlişkin Görüşleri . Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi , 2 (1) , 62-75.
- Karaman, R. (2008) "Anadolu’da Nevruz Kutlamaları". Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7 / 13, 129-145.
- Karagöz, B , İşcan, A. (2016). Kültürel Bellek Aktarımı Temelinde Ninnilerin Rolü: “Anneler Ninnileri Biliyor Mu?” . Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 18 (2) , 1036-1055 .
- Karaküçük, S. (2016). Rekreasyon Bilimi. Gazi Kitap Evi.
- Karaküçük, A.S. (2008). Okul öncesi eğitim kurumlarında fiziksel/mekansal koşulların incelenmesi: Sivas ili örneği. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 32(2), 307-320.
- Kül Avan, S., Karaküçük, S. (2019). Farklı Kültürlerde Boş Zaman Davranışları: Aleviler Örneklemi . Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi , 1 (2) , 9-20 .
- MEB. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: MEB Temel Eğitimi Genel Müdürlüğü
- Mutlu, M. (1995). Karagöz . Tiyatro Araştırmaları Dergisi , 12 (12) , 53-63.
Oruç, C., Tecim, E. ve Özyürek, H. (2011). Okul Öncesi Dönem Çocuğunun Kişilik Gelişiminde Rol Modellik ve Çizgi Filmler. Ekev Akademi Dergisi, 15(48), 281-299.
- Ondrejková, R. (2013). Kindergarten teachers’ consideration for sensory-motor difficulties in early years (Master's thesis).
- Öksüz Kuşçuoğlu, G., Taş, M. (2017). SÜRDÜRÜLEBİLİR KÜLTÜREL MİRAS YÖNETİMİ . Yalvaç Akademi Dergisi , 2 (1) , 58-67.
- Pekdoğan, S., Korkmaz, H. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarına verilen değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi . Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 14 (37).
- Sevimli, Y., Sönmezdağ, A.S. (2017). Özel gün tatlıları: Kültür turizmi açısından önemi. Uluslararası Kırsal Turizm ve Kalkınma Dergisi (IRTAD) E-ISSN: 2602-4462, 1(2), 18-28.
- Türk Dil Kurumu (2020). Türkçe sözlük. Ankara: TDK.
- Tütüncü, Ö., Aydın, İ., Küçükusta, D., Avcı, N. ve Taş, İ. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Faaliyetlerine Katılımını Etkileyen Unsurların Analizi, Spor Bilimleri Dergisi, 22(2), 69‐83.
- Thompson, M. (2011). Developing moral values in children: observations from a preschool. Ife PsychologIA, 19(2), 394-411.
- Tosun, A., Yıldız, K. (2019). Erken Çocukluk Dönemi Din Eğitimi Yaklaşımları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz . Amasya İlahiyat Dergisi , (12) , 121-151.
- Uzun, M., Köse, A. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Değerler Eğitiminin Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri . Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi , 12 (23) , 305-338.
Üzer, M., Çeti̇n, Ş. (2018). ‘’Küçük Hezarfen’’ Çizgi Filminde Yer Alan Millî Kültür Unsurlarının İncelenmesi . İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi , 7 (3) , 2049-2079.
- Yalçıntaş Sezgi̇n, E. (2018). Okulöncesi Dönemde Yaşam Becerileri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , 5 (12) , 710-719.
- Yavuz, M.H. (2002). Masallar ve Eğitimsel İşlev Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, Kültür Bakanlığı, Ankara. Bu konuda bk. Kemal Yüce, “Eğitimde Masallardan Yararlanmak”, İzmir I. Eğitim Bildirileri, D.E.Ü. Buca Eğt. Fak. Yay. Kasım 1991.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.