The aim of this research is to examine the relationship between the attitudes to sports and the perception of boredom in leisure according to some variables of students studying in sports sciences. The research group consists of 180 (75 female and 105 male) volunteer students studying at the Faculty of Sports Sciences in Bartın University. Personal information form, “The Leisure Boredom Scale (LBS)” and “Sport-Oriented Attitude Scale (SOAS)” was used as the data collection tool. Frequency, percentage distribution, arithmetic mean and standard deviation, t-Test, ANOVA and Pearson correlation tests were used in the analysis of the data. In the findings of the study, no significant difference was found between LBS and its sub-dimensions, and SOAS and its sub-dimensions according to the gender variable. According to the age variable, there was no significant relationship between the sub-dimensions of LBS total score averages and "living with sports" and "active sports", while a low and positive significant relationship was found in SOAS and "interest in sports" sub-dimensions. In addition, a low and positive significant relationship was found between the leisure boredom scale and Sport-Oriented Attitude Scale. Ergo, it can be said that as the content and boredom perception of the students of the faculty of sports sciences increases, their level of sport-oriented attitudes will also increase.
Bu araştırmanın amacı spor bilimlerinde öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutum ve boş zamanda sıkılma algısı düzeyleri arasındaki ilişkinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma grubunu, 2022-2023 güz yarıyılında Bartın Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 180 (75 kadın ve 105 erkek) gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, “Boş Zamanda Sıkılma Algısı Ölçeği (BZSAÖ)” ve “Spor Yönelik Tutum Ölçeği (SYTÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; betimsel istatistik, t-Testi, tek yönlü varyans ANOVA ve Pearson korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında cinsiyet değişkenine göre BZSAÖ toplam puan ortalamaları ve alt boyutları ile SYTÖ toplam puan ortalamaları ve alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Yaş değişkenine göre BZSAÖ toplam puan ortalamaları ve alt boyutları ile “sporla yaşama” ve “aktif spor yapma” arasında anlamlı ilişki tespit edilmezken, SYTÖ ve “spora ilgi duyma” alt boyutunda düşük düzeyde ve pozitif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca korelasyon analizi sonuçlarına göre BZSAÖ ve SYTÖ arasında düşük düzeyde ve pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Dolayısıyla Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin boş zaman faaliyetleri sonucunda elde edilen doyum ve sıkılma algısı düzeyi yükseldikçe spora yönelik tutumlarının artacağı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2022 |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 2 |