Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA GİYİNME BECERİLERİNİN EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 9 Issue: 1, 21 - 33, 29.06.2023

Abstract

Okul öncesi çocukların öğrenme süreçleri basit yaşamsal becerilerden daha karmaşık ve ileri düzeydeki yaşamsal becerilere doğru sistematik bir gelişim göstermektedir. Karakter ve kişilik yapısının şekillenmeye başladığı bu dönmede, çocuk birçok öz bakım becerilerini de edinir. Giyinme becerileri çocuklar için birçok özbakım becerisinden daha zordur ve okul öncesi dönemde de Kazanımına yönelik çabaların devam etmesi beklenmektedir. Düğme açma- kapama, kopça takma, bağcık bağlama ve fermuar açma-kapama, el-göz eş güdümü ve parmakla ilgili becerilerde tam bir gelişme gerektirir. Çocuklarda bu becerilerin kazanımında diğer etkenlerin yanında, ebeveyn yaklaşımlarının da önemi büyüktür.

Bu araştırmada okul öncesi çocuklarda giysileri açma kapama becerilerinin belirlenmesi hem ebeveyn görüşleri ile hemde öğretmenlerin gözlemlerine dayalı verilerle karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çocukların giyinme becerileri giysilerdeki kapama işlemlerinden olan; ilik düğme, fermuar, çırt bantlı kapamalar ve bağcık bağlama kullanımı ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın verileri Adana da çeşitli okul öncesi kurumlarda eğitim alan 4 -5 ve 6 yaş aralığındaki 181 çocuğun ebeveynleri ve öğretmenlerinden elde edilmiştir.

Çocukların becerileri yaş ve cinsiyet faktörüne göre incelenmiş, cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olmadığı ancak yaşa göre kapsama alınan bütün becerilerle ilgili anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Çocukların sahip oldukları becerilere ait ebeveyn görüşleri ile öğretmen gözlemleri arasında da farklılıklar olduğu, ebeveynlerin çocuklarının giyinmeye yönelik araştırma kapsamındaki becerilerini daha yüksek düzeyde değerlendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; çocuk giysi tasarımlarında 3-4 yaştan itibaren bu konudaki becerileri destekleyebilecek nitelikte aynı zamanda güvenli malzeme ve aksesuarların kullanılması, giysilerdeki kapama işlemlerini çocukların erişebileceği bölümlerde tasarlanması beceri gelişimini desteklemek açısından önerilmektedir.

References

  • Çetin, C., Karalar, Ş. (2016). X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma, Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt:14,Sayı:28.
  • Demiriz, S., Dinçer, Ç. (2000). Okulöncesi Dönem Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Annelerinin Çalışıp Çalışmama Durumuna Göre İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. No:19.
  • Demiriz, S., Dinçer, Ç. (2001). 5-6 Yaş Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Cinsiyet Ve Okulöncesi Eğitim Alma Durumlarına Göre İncelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:150.
  • Dinçer, Ç., Demiriz, S., Ergül, A. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocukları (36–72 ay) için Öz Bakım Becerileri Ölçeği-Öğretmen Formu’nun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45, 59-78
Year 2023, Volume: 9 Issue: 1, 21 - 33, 29.06.2023

Abstract

References

  • Çetin, C., Karalar, Ş. (2016). X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma, Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt:14,Sayı:28.
  • Demiriz, S., Dinçer, Ç. (2000). Okulöncesi Dönem Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Annelerinin Çalışıp Çalışmama Durumuna Göre İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. No:19.
  • Demiriz, S., Dinçer, Ç. (2001). 5-6 Yaş Çocuklarının Öz Bakım Becerilerinin Cinsiyet Ve Okulöncesi Eğitim Alma Durumlarına Göre İncelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:150.
  • Dinçer, Ç., Demiriz, S., Ergül, A. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocukları (36–72 ay) için Öz Bakım Becerileri Ölçeği-Öğretmen Formu’nun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45, 59-78
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research
Authors

Figen Özeren 0000-0003-1091-2153

Early Pub Date June 30, 2023
Publication Date June 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Özeren, F. (2023). OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA GİYİNME BECERİLERİNİN EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 21-33.
AMA Özeren F. OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA GİYİNME BECERİLERİNİN EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. IntJCES. June 2023;9(1):21-33.
Chicago Özeren, Figen. “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA GİYİNME BECERİLERİNİN EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 9, no. 1 (June 2023): 21-33.
EndNote Özeren F (June 1, 2023) OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA GİYİNME BECERİLERİNİN EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 9 1 21–33.
IEEE F. Özeren, “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA GİYİNME BECERİLERİNİN EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ”, IntJCES, vol. 9, no. 1, pp. 21–33, 2023.
ISNAD Özeren, Figen. “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA GİYİNME BECERİLERİNİN EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 9/1 (June 2023), 21-33.
JAMA Özeren F. OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA GİYİNME BECERİLERİNİN EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. IntJCES. 2023;9:21–33.
MLA Özeren, Figen. “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA GİYİNME BECERİLERİNİN EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, vol. 9, no. 1, 2023, pp. 21-33.
Vancouver Özeren F. OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA GİYİNME BECERİLERİNİN EBEVEYN VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. IntJCES. 2023;9(1):21-33.