Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Abbas Kiarostami’nin Rüzgar Bizi Götürecek (1999) Filminde Gündelik Hayatın Sunumu

Yıl 2022, , 179 - 188, 31.12.2022
https://doi.org/10.46442/intjcss.1216070

Öz

Muktedir olana odaklanan ve gücü elinde bulunduran iktidar sahibi yöneticileri tarih yapıcı olarak sunan tarih anlayışı karşısında yaşamın mikro alanlarında yer alan “küçük insanların” gündelik hayatı her daim göz ardı edilmektedir. Halbuki sosyal bilimlerin tarih yazımı yaklaşımı karşısında konumlanan mikro tarih anlayışı ve gündelik hayat çalışmalarının önemli kuramcılarından Henri Lefebvre ise, toplumsal olanın yeniden üretildiği süreçlerde gündelik pratiklerin öneminin altını çizerek, tarihe kaynaklık etmesi açısından kültürel ve toplumsal olanın ortaya çıkarılmasında gündelik olanın önemli bir kaynak oluşturduğunu vurgulamaktadır (akt. Köse, 2009, s. 8). Bu yüzden bu çalışmada da gündelik hayat içinde farkına varıl(a)madan akıp gidenlerin bir örneği olarak İran Yeni Dalgası’nın öne çıkan yönetmenlerinden Abbas Kiarostami’nin Rüzgâr Bizi Götürecek (1999) isimli filmi ile genel anlamda kapalı bir toplum örneği olan İran’ın taşrasındaki gündelik yaşam film üzerinden incelenmektedir. Çalışma sonunda toplumsal yaşam alanlarında farklı gündelik ritüelleri barındıran İran’ın taşrasındaki gündelik yaşam hakkında bir okuma olanağı sunulmaktadır

Kaynakça

  • Braudel, F. (1992). Tarih Üzerine Yazılar. Mehmet Ali Kılıçbay (Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Dabaşi, H. (2004). İran Sineması. Barış Aladağ ve Begüm Kovulmaz (Çev.). İstanbul: Agora Yayınları.
  • Dönmez-Colin, G. (2012). Öteki’nin Sinamaları: Ortadoğu ve Orta Asya Sinemalarında Kişisel Bir Yolculuk. İstanbul: Agora Yayınları.
  • Elmacı, T. (2011). Taşrada Gündelik Hayatın İdeolojisinin Vavien ve Süt Filmleri Perspektifinden Okunması. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(1), (161-173).
  • Ferahmend, A. (2007). Son Dönem İran Sineması Üzerine Perspektifler. Richard Tapper (Editör). Kemal Sarısözen (Çev.). Yeni İran Sineması Siyaset, Temsil ve Kimlik (107-135). İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Köse, H. (2009). Lefebvre ve Modern Gündelik Hayatın Toplumsal Eleştirisi. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 27, 7-25.
  • Mahdi, A. A. (1998). In dialogue with Kiarostami. The Iranian. 25 Ağustos 1998. http://iranian.com/Arts/Aug98/Kiarostami/ (Erişim Tarihi: 22 Aralık 2015).
  • Sheibani, Khatereh (2010). Kiarostami ve Modern Fars Şiir Estetiği. Sevcan Sönmez (Çev.). Sinecine, Bahar, Yıl:1, Cilt:1, 97-122.
  • Lefebvre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat. Işın Gürbüz (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Tasouji, C. D. (2013). Gündelik Hayat İncelemelerinde Kadınlık Halleri. Mülkiye Dergisi. 37 (4), (62-78).
  • Tekeli, İ. (2000). Tarih Yazımında Gündelik Hayat Tarihçiliğinin Kavramsal Çerçevesi Nasıl Genişletilebilir?. Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme III. Tarih Kongresi 9-11 Aralık 1999 içinde (42-60). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Wallerstein, I. (2004). “Braudel’den Hareketle Güncellik Olarak Tarih” Fernand Braudel. Maddi Uygarlık: Gündelik Hayatın Yapıları içinde (11-16). Mehmet Ali Kılıçbay (Çev.). Ankara: İmge Yayınları.
  • Yiğit, Z. (2012). “Modernliğin Arka Yüzü” Olarak Gündelik Hayat: Aşkı Memnu. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2), (125-144).

Presentation of Daily Life In Abbas Kiarostami’s Film The Wind Will Carry Us (1999)

Yıl 2022, , 179 - 188, 31.12.2022
https://doi.org/10.46442/intjcss.1216070

Öz

The daily life of “little people” in the micro-spaces of life is always ignored in the face of the understanding of history that focuses on the powerful and presents the rulers who hold power as history makers. However, Henri Lefebvre, one of the important theorists of micro history understanding and daily life studies, which is positioned against the historiography approach of social sciences, underlines the importance of daily practices in the processes in which the social is reproduced, and emphasizes that the everyday is an important resource in revealing the cultural and social in terms of being a source for history (Köse, 2009, p. 8). For this reason, in this study, as an example of those who flow unnoticed in daily life, one of the directors of the Iranian New Wave, Abbas Kiarostami’s film named Wind Will Take Us (1999) and Iran, which is an example of a closed society, The daily life in the countryside is examined through the film. At the end of the study, a reading opportunity is offered about the daily life in the countryside of Iran, which includes different daily rituals in social life areas.

Kaynakça

  • Braudel, F. (1992). Tarih Üzerine Yazılar. Mehmet Ali Kılıçbay (Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Dabaşi, H. (2004). İran Sineması. Barış Aladağ ve Begüm Kovulmaz (Çev.). İstanbul: Agora Yayınları.
  • Dönmez-Colin, G. (2012). Öteki’nin Sinamaları: Ortadoğu ve Orta Asya Sinemalarında Kişisel Bir Yolculuk. İstanbul: Agora Yayınları.
  • Elmacı, T. (2011). Taşrada Gündelik Hayatın İdeolojisinin Vavien ve Süt Filmleri Perspektifinden Okunması. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(1), (161-173).
  • Ferahmend, A. (2007). Son Dönem İran Sineması Üzerine Perspektifler. Richard Tapper (Editör). Kemal Sarısözen (Çev.). Yeni İran Sineması Siyaset, Temsil ve Kimlik (107-135). İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Köse, H. (2009). Lefebvre ve Modern Gündelik Hayatın Toplumsal Eleştirisi. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 27, 7-25.
  • Mahdi, A. A. (1998). In dialogue with Kiarostami. The Iranian. 25 Ağustos 1998. http://iranian.com/Arts/Aug98/Kiarostami/ (Erişim Tarihi: 22 Aralık 2015).
  • Sheibani, Khatereh (2010). Kiarostami ve Modern Fars Şiir Estetiği. Sevcan Sönmez (Çev.). Sinecine, Bahar, Yıl:1, Cilt:1, 97-122.
  • Lefebvre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat. Işın Gürbüz (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Tasouji, C. D. (2013). Gündelik Hayat İncelemelerinde Kadınlık Halleri. Mülkiye Dergisi. 37 (4), (62-78).
  • Tekeli, İ. (2000). Tarih Yazımında Gündelik Hayat Tarihçiliğinin Kavramsal Çerçevesi Nasıl Genişletilebilir?. Tarih Yazımında Yeni Yaklaşımlar: Küreselleşme ve Yerelleşme III. Tarih Kongresi 9-11 Aralık 1999 içinde (42-60). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Wallerstein, I. (2004). “Braudel’den Hareketle Güncellik Olarak Tarih” Fernand Braudel. Maddi Uygarlık: Gündelik Hayatın Yapıları içinde (11-16). Mehmet Ali Kılıçbay (Çev.). Ankara: İmge Yayınları.
  • Yiğit, Z. (2012). “Modernliğin Arka Yüzü” Olarak Gündelik Hayat: Aşkı Memnu. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2), (125-144).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Abdurrahim Yalçın 0000-0001-6812-0453

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2022
Kabul Tarihi 10 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yalçın, A. (2022). Abbas Kiarostami’nin Rüzgar Bizi Götürecek (1999) Filminde Gündelik Hayatın Sunumu. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 179-188. https://doi.org/10.46442/intjcss.1216070

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi