Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Resim Sanatında Sanatçı, Sanat Eseri, Sanat Alımlayıcısı İlişkisi

Yıl 2023, , 32 - 45, 29.06.2023
https://doi.org/10.46442/intjcss.1277155

Öz

Bu çalışmada resim sanatında sanatçı sanat alımlayıcısı ve sanat eseri arasındaki ilişki bakımından ressamların eserleri incelenerek söz konusu etkileşimin nedenleri ve gerekçeleri araştırılmaktadır. Eserlerde anlatılmak istenilen konunun, duygunun alımlayıcıya etkili bir biçimde anlatılması için sanatçıların uyguladığı pek çok yöntem olmuştur. Anlamı pekiştirmek için figürlerde teatral ifadelerin kullanılması, renk etkisinin uygulanması, resim düzlemindeki unsurların konumlandırılması gibi yöntemler, sanatçılar tarafından sıklıkla kullanılmaktadır. Biçimsel olarak değişim gösteren tekniklerin yanı sıra eserlerin içeriği de sanatçının yaşadığı çevresel faktörlerle şekillenebilmektedir. Sanatçıların eserlerinde, yaşamış oldukları toplumun içinde tanıklık ettikleri olaylardan izler her dönem kendini göstermektedir. Çalışmada eser analizi yöntemi uygulanarak ressamların eserlerinin biçimsel ve içerik olarak incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada Edward Hopper, Wilhelm Hammershoi, Diego Velazquez, Edouard Manet gibi ressamların eserleri incelenerek resimde alımlayıcının eserle kurduğu ilişki ve aynı zamanda sanatçıyla kurulan ilişki üzerinde değerlendirmeler gerçekleştirilmektedir. Farklı sanat akımları içerisinde kendini gösteren ressamların eserleri ortak bir etki bağlamında sanatçı, sanat eseri ve sanat alımlayıcısı çerçevesinde değerlendirilerek eserler üzerinden çıkarımlarda bulunulmaktadır.

Kaynakça

  • Bourriaud, N., Çev: Özen, S. (2018). İlişkisel Estetik, (2. Baskı), İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Cummıng, R. (2008). Görsel Rehberler-Sanat, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Charles, V, Manca, J, Mcshane, M, Wigal, D, Çev: Elhüseyni, N. (2012). 1000 Muhteşem Resim (1. Baskı), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Foucault, M., Çev: Kılıç, S. (2020). Manet, Velazquez ve Estetik Modernizm (2. Baskı) İstanbul: İletişim Yayınları. Grzymkowski, E., Çev: Düz, O. (2020). Sanat 101 (10. Baskı), İstanbul: Say Yayınları.
  • Haydaroğlu, M. (2004). 500 Sanatçı 500 Sanat Eseri (2.Baskı), İstanbul: Yapı Yayın
  • Krausse, A., C. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü, Almanya: Literatür Yayıncılık. Lıttle, S. (2008). …izmler-Sanatı Anlamak (2. Baskı), İstanbul: Yem Yayın.
  • Pannkhurst, A., Hawksley, L, Çev: Yüzgüller, S., Altun, G. (2018). Sanatı Büyük Yapan Nedir, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Turani, A. (2019). Sanat Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.

Artist, Art Work, Art Receptive Relationship in Painting

Yıl 2023, , 32 - 45, 29.06.2023
https://doi.org/10.46442/intjcss.1277155

Öz

In this study, the works of painters are examined in terms of the relationship between the artist, the art receiver and the art work in the art of painting, and the reasons and justifications for the interaction in question are investigated. There have been many methods applied by the artists in order to effectively explain the subject and emotion to the receiver in the works. In order to reinforce the meaning, methods such as using theatrical expressions in figures, applying the color effect, positioning the elements on the picture plane are frequently used by the artists. In addition to the techniques that change in form, the content of the works can also be shaped by the environmental factors in which the artist lives. In the works of the artists, traces of the events they witnessed in the society they lived in show themselves in every period. In the study, it is aimed to examine the works of painters in terms of form and content by applying the work analysis method. In the study, the works of painters such as Edward Hopper, Wilhelm Hammershoi, Diego Velazquez, Edouard Manet are examined, and evaluations are made on the relationship between the receiver and the artist in the painting. The works of painters who show themselves in different art movements are evaluated in the context of a common effect within the framework of the artist, the work of art and the art buyer, and inferences are made on the works.

Kaynakça

  • Bourriaud, N., Çev: Özen, S. (2018). İlişkisel Estetik, (2. Baskı), İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Cummıng, R. (2008). Görsel Rehberler-Sanat, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Charles, V, Manca, J, Mcshane, M, Wigal, D, Çev: Elhüseyni, N. (2012). 1000 Muhteşem Resim (1. Baskı), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Foucault, M., Çev: Kılıç, S. (2020). Manet, Velazquez ve Estetik Modernizm (2. Baskı) İstanbul: İletişim Yayınları. Grzymkowski, E., Çev: Düz, O. (2020). Sanat 101 (10. Baskı), İstanbul: Say Yayınları.
  • Haydaroğlu, M. (2004). 500 Sanatçı 500 Sanat Eseri (2.Baskı), İstanbul: Yapı Yayın
  • Krausse, A., C. (2005). Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü, Almanya: Literatür Yayıncılık. Lıttle, S. (2008). …izmler-Sanatı Anlamak (2. Baskı), İstanbul: Yem Yayın.
  • Pannkhurst, A., Hawksley, L, Çev: Yüzgüller, S., Altun, G. (2018). Sanatı Büyük Yapan Nedir, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Turani, A. (2019). Sanat Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Serdar Dartar 0000-0002-5944-8331

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2023
Kabul Tarihi 13 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Dartar, S. (2023). Resim Sanatında Sanatçı, Sanat Eseri, Sanat Alımlayıcısı İlişkisi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 32-45. https://doi.org/10.46442/intjcss.1277155

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi