In various genres, costumes complement fictional characters and not only
constitute the external appearance of the fictional character, but are also
used for purposes of fun or style by fans who dress up as the character and
internalize that character’s state of mind. This phenomenon is called
cosplay.
A literature review of the field has revealed no study made previously
on the cosplay costume design process according to character analysis. The
present study emphasizes the link between animated characters and cosplay work
and focuses on literature review, character analysis and the development of
costume design according to this analysis. The main aim of the present study is
to create an example for the development of a cosplay collection focusing on
the chosen character.
In this study, the structured analysis method, usually applied to
fairytales, will be used in the analysis of animated films. The first stage of
the study is the structured analysis of the 2012 Pixar Studios animated
film Brave and its main character Merida according to Vladimir
Propp’s theory as outlined in his Morphology of the Tale. In the
second stage, the applied research method will be used. In light of the data
obtained through the analysis in the first stage, costumes will be designed for
the animated character Merida. The development of costume design is limited to
the pre-production stages in the model adapted from Frings’s costume design
process: script analysis, research, determining costume themes, sketching,
sketch evaluation, choosing designs and determining fabric and colors.
Kostüm; onu taşıyan karakterin
üzerinde kalmamakta giysileriyle farklılık isteyen eğlence ya da tarz oluşturan
kişilerce, hayran oldukları karakterin dış görüntüsüne bürünerek onun ruh
haliyle kendilerini içselleştiren kişiler tarafından da kullanılmaktadır. Son
yıllarda uzak doğudan başlayarak dünyayı etkisi altına almaya başlayan bu
durumun yeni bir alt giyim kültürünü oluşturduğunu söylemek mümkündür. Anime,
manga, film, oyun ya da animasyon karakterlerinin görüntüsüne ve kimliğine
bürünmek isteyen kişilerce ortaya çıkarılan bu olgunun ise Cosplay olarak
isimlendirildiği görülmektedir.
Gerçekleştirilen yazın taramasında
karakter analizine uygun kostüm tasarımı, cosplay çalışma süreçlerini irdeleyen
herhangi bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Animasyon karakterlerin ve cosplay
çalışmalarının ilişkili olduğunun vurgulandığı bu çalışmada; karakter analizinin nasıl gerçekleştirildiği,
karakter analizine göre kostüm tasarımlarının geliştirilmesi planlanmaktadır.
Bu çalışmadaki temel amaç; belirlenen karaktere yönelik cosplay koleksiyon
hazırlığına örnek oluşturabilecek bir çalışma ortaya koymaktır. Araştırma ile
masallarda kullanılan yapısal çözümleme yönteminin animasyon filmlerine
uygulanmasının yanı sıra; kostüm tasarımlara ilişkin aşamaların sistematik bir
şekilde ortaya konmasıyla alan yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Araştırma belirlenen alt amaçlar doğrultusunda iki aşamalı olarak
planlanmıştır. Araştırmanın birinci aşamasını; 2012 Pixar stüdyosu yapımı
“Cesur” isimli animasyon filmi ve filmde yer alan “Merida” karakterinin Vladimir Propp’un “Masalın
Biçimbilimi” adlı kitabında yer alan kuram çerçevesinde yapısal çözümleme ile
analizi oluşturmaktadır. İkinci aşamada uygulamalı araştırma yöntemi
kullanılacaktır. Birinci aşamada gerçekleştirilen analize göre ile edilen
veriler ışığında belirlenen “Merida” animasyon karakteri için kostüm
tasarımları yapılacaktır. Kostüm tasarımlarının hazırlanması Frings`in kostüm
tasarım surecinden uyarlanan modelde yer alan senaryo analizi, araştırma,
kostüm teması belirleme, eskiz çizme, eskiz değerlendirme, tasarım seçme,
malzeme ve renk belirleme ana başlıklarından oluşan üretim öncesi aşamalarla
sınırlandırılmıştır.
Bölüm | Derleme |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ağustos 2017 |
Kabul Tarihi | 15 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi