Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Kadın Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Bazı Değişkenlere Göre Araştırılması

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 201 - 210, 22.12.2017

Öz

Bu araştırma; sağlıklı, sosyal ve
kültürel alanda çağdaş bir toplum yaratmada kadınların spor yapmasının
öneminden yola çıkarak, beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören
kadın sporcuların spora katılım motivasyonlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi
amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubunu, Bartın Üniversitesi Beden Eğitimi ve
Spor Yüksekokulu’nda öğrenim gören 136 kadın sporcu oluşturmuştur. Araştırmada
veri toplama aracı olarak, Gill ve ark. (1983) tarafından geliştirilen, Çelebi
(1991) tarafından Türkçe’ ye çevrilen ve Oyar ve ark. (2001) tarafından 11-17
yaş grubu öğrencileri üzerinde geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan “Spora
Katılım Güdüsü Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma için elde edilen veriler
öncelikle bilgisayar ortamına aktarılıp daha sonra SPSS 22 paket programı
aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmada hata payı düzeyi p<0.05 olarak
alınmıştır. Çalışmanın cronbach alpha sayısı ise 0,73 olarak bulunmuştur. Sonuç
olarak; araştırmaya katılan kadın sporcuların aylık gelir değişkeni ile spora
katılım motivasyonu alt boyutlarından olan başarı ile arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir fark tespit edilmiştir (p=0,03). Aylık gelir yükseldikçe
başarı düzeyinin de arttığı gözlenmiştir. Aynı zamanda sporcuların yaş
değişkeni ile başarı (p=0,00) ve takım ruhu (0,01) alt boyu arasında da
istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Yaş yükseldikçe başarı ve
takım ruhu düzeyinin de orantılı bir şekilde arttığı tespit edilmiştir. Spor
kategorisi değişkenine bakıldığında, yarışma alt boyutu ile arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlenmiştir (p=0,00). Bireysel
sporcuların takım sporculara göre yarışma alt boyutu düzeyinin daha yüksek
olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akyüz H., Türkmen M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Falliyetlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği. International Journal of Science Culture and Sport, Vol 4, Special Issue, 340-357
  • Artut, V. (2016). Avrupa’daki Sualtı Hokeyi Sporcularının Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Collins, T. (2013). Sport in Capitalist Society: A ShortHistory. Routlegde, Abingdon, Oxon.
  • Çelebi, M. (1993). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fiziksel Aktivite Kulüplerinde Bulunan Lider Tipleri. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Duda, JL. & Hall, HK. (2001). Achievement goal theory in sport: Recent extensions and future directions. In R. N. Singer, H. A. Hausenblas, & C. M. Janelle (Eds). Handbook of Research in Sport Psychology, 2nd Ed., 417-434, New York: John Wiley & Sons. Inc.,
  • Erdoğdu, M. Şirin, EF., İnce, A. & Öçalan, M. (2014). A Study into the Sports Participation Motivation of the Secondary School-Students in School Teams in Different Types of Sports. Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences Vol 8, No 1, s.157-166.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Genişletilmiş 8. Bası, Beta Basım Yayım, İstanbul,.369 CAN, s.250.
  • Genç, N. (2004). Yönetim ve Organizasyon, Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Gill D.L., Gross J.B. & Huddleston, S. (1983). Participation Motivation In Young Sports. International Journal of Sport Psychology, 1-14,
  • Gill, D.L., Deeter, TE. (1988). Development of the sport orientation questionnaire. Research Quarterly for Exercise and Sport, 59(3), pp.191-202,
  • Hall, M.A. (1988). The discourse of gender and sport: From femininity to feminism. Sociology of Sport Journal, 5, 330-340
  • Mota, J., Esculcas, C. (2002). Leisure-time physical activity behavior: structured and unstructured choices according to sex, age, and level of physical activity. International Journal of Behavioral Medicine, 9(2) pp. 111-122.
  • Oyar, Z.B., Aşçı HF., Çelebi M. & Mülazımoğlu Ö. (2001). Spora Katılım Güdüsü Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), s.21-23.
  • Sage, G.H. (1997). Sociocultural Aspects of Human Movement: The Heritage of Modernism, the Need for a Post modernism. In: Critical Post modernism in Human Movement, Physical Education, and Sport (Ed.: JM Fernandez-Balboa). State University of New York Press, Albany.
  • Soyer, F., Can, Y., Güven, H., Hergüner, G., Bayansalduz, M. & Tetik, B. (2010). Sporculardaki Başarı Motivasyonu İle Takım Birlikteliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, cilt.7, sayı.1: 225-239.
  • Şirin, E.F. (2008). Futbolcu Kızların (12-15 Yaş) Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VI (1), s.1-7.

Investigation of Sport Participation Motivation of Female Sportsmen Who Study at School of Physical Education and Sports According to Some Variables

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 201 - 210, 22.12.2017

Öz

This
research was conducted in order to examine the motivations of female athletes
participating in physical education and sports college according to some
variables, in order to create a contemporary society in a healthy, social and
cultural environment. The research group formed 136 women athletes who study at
Bartın University in School of Physical Education and Sports. In the study,
"Sport Participation Motivation Scale" was used whis is developed by
Gill et al. (1983), translated into Turkish by Çelebi (1991) and examined the validity
and reliability of the 11-17 age group students by Oyar et al. (2001). The data
which was obtained for the study was first transferred to the computer and then
analyzed by using the SPSS 22 program packet. The margin of error in the study
was taken as p <0.05. The Cronbach’s alpha value of the study was found as
0,73. As a result; a statistically significant difference was found between the
monthly income variable and the achievement of the sport participation
motivation sub-dimensions of the female athletes who participated in the
research (p=0,03). It was observed that the level of success increased when the
monthly income increased. At the same time, a statistically significant
difference was also found between the age variable of the athletes achievement (p=0.00)
and the team spirit (p=0,01) subscale. As the age increases, the level of
achievement and team spirit increases proportionally. When looking at the sport
category variable, there was a statistically significant difference between the
competition sub-dimension (p=0.00). It was found that individual athletes have
higher level of competition sub-dimension than team athletes.

Kaynakça

  • Akyüz H., Türkmen M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Falliyetlerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği. International Journal of Science Culture and Sport, Vol 4, Special Issue, 340-357
  • Artut, V. (2016). Avrupa’daki Sualtı Hokeyi Sporcularının Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Collins, T. (2013). Sport in Capitalist Society: A ShortHistory. Routlegde, Abingdon, Oxon.
  • Çelebi, M. (1993). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fiziksel Aktivite Kulüplerinde Bulunan Lider Tipleri. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Duda, JL. & Hall, HK. (2001). Achievement goal theory in sport: Recent extensions and future directions. In R. N. Singer, H. A. Hausenblas, & C. M. Janelle (Eds). Handbook of Research in Sport Psychology, 2nd Ed., 417-434, New York: John Wiley & Sons. Inc.,
  • Erdoğdu, M. Şirin, EF., İnce, A. & Öçalan, M. (2014). A Study into the Sports Participation Motivation of the Secondary School-Students in School Teams in Different Types of Sports. Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences Vol 8, No 1, s.157-166.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Genişletilmiş 8. Bası, Beta Basım Yayım, İstanbul,.369 CAN, s.250.
  • Genç, N. (2004). Yönetim ve Organizasyon, Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Gill D.L., Gross J.B. & Huddleston, S. (1983). Participation Motivation In Young Sports. International Journal of Sport Psychology, 1-14,
  • Gill, D.L., Deeter, TE. (1988). Development of the sport orientation questionnaire. Research Quarterly for Exercise and Sport, 59(3), pp.191-202,
  • Hall, M.A. (1988). The discourse of gender and sport: From femininity to feminism. Sociology of Sport Journal, 5, 330-340
  • Mota, J., Esculcas, C. (2002). Leisure-time physical activity behavior: structured and unstructured choices according to sex, age, and level of physical activity. International Journal of Behavioral Medicine, 9(2) pp. 111-122.
  • Oyar, Z.B., Aşçı HF., Çelebi M. & Mülazımoğlu Ö. (2001). Spora Katılım Güdüsü Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), s.21-23.
  • Sage, G.H. (1997). Sociocultural Aspects of Human Movement: The Heritage of Modernism, the Need for a Post modernism. In: Critical Post modernism in Human Movement, Physical Education, and Sport (Ed.: JM Fernandez-Balboa). State University of New York Press, Albany.
  • Soyer, F., Can, Y., Güven, H., Hergüner, G., Bayansalduz, M. & Tetik, B. (2010). Sporculardaki Başarı Motivasyonu İle Takım Birlikteliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, cilt.7, sayı.1: 225-239.
  • Şirin, E.F. (2008). Futbolcu Kızların (12-15 Yaş) Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VI (1), s.1-7.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma
Yazarlar

İlimdar Yalçın

Mine Turğut Bu kişi benim

Atalay Gacar Bu kişi benim

Fehmi Çalık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 9 Haziran 2017
Kabul Tarihi 4 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Özel Sayı 2

Kaynak Göster

APA Yalçın, İ., Turğut, M., Gacar, A., Çalık, F. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda Öğrenim Gören Kadın Sporcuların Spora Katılım Motivasyonlarının Bazı Değişkenlere Göre Araştırılması. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 201-210.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi