Bu araştırma; sağlıklı, sosyal ve
kültürel alanda çağdaş bir toplum yaratmada kadınların spor yapmasının
öneminden yola çıkarak, beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören
kadın sporcuların spora katılım motivasyonlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi
amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubunu, Bartın Üniversitesi Beden Eğitimi ve
Spor Yüksekokulu’nda öğrenim gören 136 kadın sporcu oluşturmuştur. Araştırmada
veri toplama aracı olarak, Gill ve ark. (1983) tarafından geliştirilen, Çelebi
(1991) tarafından Türkçe’ ye çevrilen ve Oyar ve ark. (2001) tarafından 11-17
yaş grubu öğrencileri üzerinde geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan “Spora
Katılım Güdüsü Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma için elde edilen veriler
öncelikle bilgisayar ortamına aktarılıp daha sonra SPSS 22 paket programı
aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmada hata payı düzeyi p<0.05 olarak
alınmıştır. Çalışmanın cronbach alpha sayısı ise 0,73 olarak bulunmuştur. Sonuç
olarak; araştırmaya katılan kadın sporcuların aylık gelir değişkeni ile spora
katılım motivasyonu alt boyutlarından olan başarı ile arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir fark tespit edilmiştir (p=0,03). Aylık gelir yükseldikçe
başarı düzeyinin de arttığı gözlenmiştir. Aynı zamanda sporcuların yaş
değişkeni ile başarı (p=0,00) ve takım ruhu (0,01) alt boyu arasında da
istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Yaş yükseldikçe başarı ve
takım ruhu düzeyinin de orantılı bir şekilde arttığı tespit edilmiştir. Spor
kategorisi değişkenine bakıldığında, yarışma alt boyutu ile arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark gözlenmiştir (p=0,00). Bireysel
sporcuların takım sporculara göre yarışma alt boyutu düzeyinin daha yüksek
olduğu tespit edilmiştir.
This
research was conducted in order to examine the motivations of female athletes
participating in physical education and sports college according to some
variables, in order to create a contemporary society in a healthy, social and
cultural environment. The research group formed 136 women athletes who study at
Bartın University in School of Physical Education and Sports. In the study,
"Sport Participation Motivation Scale" was used whis is developed by
Gill et al. (1983), translated into Turkish by Çelebi (1991) and examined the validity
and reliability of the 11-17 age group students by Oyar et al. (2001). The data
which was obtained for the study was first transferred to the computer and then
analyzed by using the SPSS 22 program packet. The margin of error in the study
was taken as p <0.05. The Cronbach’s alpha value of the study was found as
0,73. As a result; a statistically significant difference was found between the
monthly income variable and the achievement of the sport participation
motivation sub-dimensions of the female athletes who participated in the
research (p=0,03). It was observed that the level of success increased when the
monthly income increased. At the same time, a statistically significant
difference was also found between the age variable of the athletes achievement (p=0.00)
and the team spirit (p=0,01) subscale. As the age increases, the level of
achievement and team spirit increases proportionally. When looking at the sport
category variable, there was a statistically significant difference between the
competition sub-dimension (p=0.00). It was found that individual athletes have
higher level of competition sub-dimension than team athletes.
Bölüm | Araştırma |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 9 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Özel Sayı 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi