Bu çalışmada, beden eğitimi ve spor aktivitelerinin
down sendromlu çocukların ruhsal uyum düzeylerine etkisinin olup olmadığını
araştırmak amaçlanmıştır. Yaşları 07–18 yıl arası değişen katılımcılar,
zihinsel engel düzeyi açısından eşit dağılım göstermesi koşulu ile rastgele
örneklem tekniğine göre deney grubu ve kontrol grubu olmak üzere iki eşit gruba
ayrılmışlardır ve deney grubu 16 hafta süre ile haftada 2 gün ve günde 1 saat
olmak üzere fiziksel aktivite programına katılırken, kontrol grubu bu süreçte
hiçbir aktiviteye katılmamıştır. Araştırmada beden eğitimi ve spor aktiviteleri
için “Günlük Program İlkeleri Örneği”nden faydalanılmıştır. Katılımcılardan
deney grubunu oluşturan 10 down sendromlu çocuğun 7’si erkek 3’ü kadın, aynı
şekilde kontrol grubunu oluşturan 10 down sendromlu çocuğunda 7’si erkek 3’ü
kadındır. Deney grubunu oluşturan 10 down sendromlu çocuğun yaş ortalamaları
13,20±2,251 iken, kontrol grubunu oluşturan 10 down sendromlu çocuğun yaş
ortalamaları 12,30±2,710 olarak tespit edilmiştir. Katılımcılara 16 haftalık
beden eğitimi ve spor aktiviteleri öncesinde ve sonrasında Hacettepe Ruhsal
Uyum Ölçeği uygulanmıştır. Grupların beden eğitimi ve spor aktiviteleri
öncesinde Hacettepe Ruhsal Uyum Düzeyi alt başlıklarından “Nevrotik Sorun,
Davranış Sorunları, Diğer davranış sorunları” ve toplam ölçek puan
ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma yoktur
(p>0,05). 16 haftalık süreç sonunda deney grubunun Hacettepe Ruhsal Uyum
Düzeylerin alt başlıklarından “Nevrotik Sorunlar, Davranış Sorunları, Diğer
Davranış Sorunları” ve toplam ölçek puanlarında istatistiksel olarak anlamlı
bir düşüş tespit edilmiştir. Sonuç olarak, 16 hafta uygulanan beden eğitimi
aktivitelerinin, 07-18 yaş aralığındaki down sendromlu çocuklarda ruhsal uyum
ölçeği alt başlıklarından “nevrotik sorun, davranış sorunları, diğer davranış
sorunları” ve toplam ölçek puanlarında anlamlı bir düşüş meydana getirdiği
söylenebilir.
In
this study, it was aimed to investigate whether physical education and sports
activities affected psychological adaptation levels of children with Down
syndrome. Participants aged between 07 and 18 years were randomly assigned to
the experimental group and the control group with the condition of equal
distribution in terms of mental retardation level and while the experimental
group participated in the physical activity program for 2 weeks and 1 hour per
day for 16 weeks, the control group did not participate in any activity during
this period. In the study physical education and sport activities were used as
examples of “daily program principles”. In the experimental group there were 7
boys and 3 girls and in the same way there were 7 boys and 3 girls in control
group. The age mean of 10 children with down syndrome in experimental group
were determined as 13,20±2,251, the age age mean of 10 children with down
syndrome in control group were determined as 12,30±2,710. There are no
significant differences in the subscales of Hacettepe Psychological Adjustment
Levels of the groups (Neurotic Problem, Behavior Problems, Other behavior
problems) and total scale score means (p<0,05). It was determined a
significant difference in Hacettepe Psychological Adjustment Level subheadings
(Neurotic Issues, Behavioral Problems, Other Behavioral Problems) and total
scale scores after the physical education and sport activities in experimental
group. In conclusion, it can be said that, 16 weeks of physical education and
sport activities that applied to children with down syndrome, made a
significant decrease in “Neurotic problems, behavioral problems, other
problems” and total scale scores.
Down Syndrome Physical Education and Sport Psychological Adaptation
Bölüm | Araştırma |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 21 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 14 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Özel Sayı 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi