Cerrahi operasyonlarda kullanılan hasta önlüklerinin hasta, servis ve ameliyathane
hemşirelerinin görüşleri doğrultusunda incelenip, tasarım iyileştirmelerinin yapıldığı bu
araştırma iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada mevcut durumda kullanılan hasta
önlükleri ile ilgili problem durumunun tespitine yönelik hasta, servis ve ameliyathane
hemşireleri ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak yüz yüze görüşmeler
yapılmış ve kullanımda olan hasta önlüklerinin olumsuz yönleri tespit edilmiştir. Ulaşılan
verilere dayalı tasarım kritikleri oluşturulmuştur. Bu tasarım kritiklerinden hasta, servis
ve ameliyathane hemşirelerinin ortak paydada fayda sağlayabileceği maddeler tasarımda
ön planda tutulmuştur. Bunlar; mevcut hasta önlüklerinin kapanma problemlerinden
dolayı bedeni göstermesi ve kapanma sorunları, standart ölçülerde olması ve özellikle
obezite problemi olan hastalarda sorun çıkarması, renk ve desen özelliklerinin olmaması
nedeni ile daha sıklıkla riskli hasta gruplarınca psikolojik olarak kötü etki yaratması, kol
boyu – etek boyu problemleri, fonksiyonelliğin ön planda olmaması olarak ortaya
çıkmıştır. Bu tasarım kritikleri başlıca dikkate alınarak hasta, servis ve ameliyathane
hemşirelerinin görüşleri doğrultusunda ihtiyaçları optimal düzeyde karşılamaya yönelik
on adet önlük tasarımı yapılmıştır. Araştırma sonucunda önlükler ile ilgili hastaların
fiziksel ve psikolojik konfor sorunu yaşarken, servis ve ameliyathane hemşirelerin ise
psikolojik ve işlevsel konfor sorunu yaşadıkları tespit edilmiştir. Sorunları gidermeye
yönelik yapılan tasarımlar hasta ve hemşirelerin ergonomik ve psikolojik sorunlarını
gidermeye katkı sağlayacak hem de sağlık kurumlarında kurum imajına katkı
sağlayacaktır.
This study consisted of two stages in which the patient aprons used in surgical operations are examined according to the opinions of the patients, service and operating room nurses and the design improvements are made. In the first stage, face-to-face interviews were made with patient, service and operating room nurses and semi-structured interview form to determine the problem status of patient aprons used in the current situation and negative aspects of the patient aprons in use were determined. Design critics based on the data obtained have been established. From the design criterias, the items that patients, service and operating room nurses can benefit from in common are prioritized in the design. These; presenting the body due to closure problems of the patient aprons and closure problems, the standard size and problems in patients with obesity problems, especially because of the lack of color and pattern features more often risky patient groups to create a psychological bad effect, arm length - skirt length problems, functionality in the forefront of absence. Based on these design critics, ten patient apron designs were designed to meet the needs at the optimal level according to the opinions of the patient, service and operating room nurses. In the second phase of the study, a design
example will be realized by selecting a design which has multiple functionalities and features to meet the existing needs. As a result of the research, physical and psychological comfort problems of the patients about the aprons, service and operating room nurses experienced psychological and functional comfort problems. Designs aimed at eliminating problems will contribute to the eradication of the ergonomic and psychological problems of patients and nurses and contribute to the corporate image in health institutions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Özel Sayı 3 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi