Research Article
BibTex RIS Cite

Blok zincir, Deepfake, Avatar, Kripto para, NFT ve Metaverse ile Yaygınlaşan Sanal Yaşam

Year 2022, Volume: 8 Issue: 1, 149 - 162, 29.06.2022
https://doi.org/10.46442/intjcss.1106228

Abstract

Sinema ile başlayan farklı dünyalarda yaşama düşüncesi sanal dünyanın başlangıcı olarak görülebilir. Çünkü belirli bir süreyle sınırlı olsa da izleyiciyi gerçek dünyadan koparan sinema ve televizyon ile gerçek yaşamdan uzaklaşıp farklı yaşamları hayal edebilmelerini sağlamıştır. Daha sonra internetin icadıyla bilgisayarın gücü artmış ve kullanıcılara web siteleri ve oyunlar üzerinden sanal yaşam sunulmaya devam etmiştir. Nickname özelliği ile kullanıcıların kendi kimlikleri dışında farklı kimlikle yer alabilmeleri sanal dünyada farklı insanlar olmayı da başlatmıştır. Bu anlayış avatarlar anlayışının temelini oluşturmuştur. Özellikle bilgisayar oyunları ile her kullanıcı sanal dünyada kendi avatarını oluşturmaya başladıkça avatar kullanımı da artmıştır. Sosyal medya ile kişisel verilerin arşivlenebilmesi ile büyük veri oluşturulmuş ve sanal gerçeklik/artırılmış gerçeklik ile sanal yaşam daha profesyonel hale getirilerek geliştirilen kripto paralar ve Deepfake uygulamaları kullanıcılara sunulmuştur. Araştırmada tüm bu sürecin gelişimi ve Facebook, Microsoft, Epic, Roblox, Nvidia, Unity Software gibi şirketlerin hızla tasarımına devam ettiği Metaverse‘in insanlara ve gerçek yaşama olumlu ve olumsuz etkileri üzerinde durulmuştur.

References

  • Aktan, E. (2018). Büyük Veri: Uygulama Alanları, Analitiği ve Güvenlik Boyutu. Bilgi Yönetimi, 1 (1), 1-22. DOI: 10.33721/by.403010
  • Alpago, H. (2018). Bitcoin’den Selfcoin’e Kripto Para. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3 (2), 411-428. DOI: 10.21733/ibad.419462
  • Atak, M. (2020). Sanal Dünya Sarmalında Gençlik. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (9), 199-209. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/56911/739896
  • Bardakçı, H. (2021), https://shiftdelete.net/en-pahali-nft-eserleri-hangileri (22.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • Birekul, M. (2015), Popüler Kültür ve Müzikte Anlamın Kaybı, Akademik İncelemeler Dergisi (Journal of Academic Inquiries) Cilt/Volume: 10, Sayı/Issue: 1,155-180. DOI: 10.17550/aid.84081
  • Çalışkan, S. (2013). Sanal Karakterlerin Sinemadaki Gelişim Süreci. Selçuk İletişim, 4 (3), 159-165. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19013/200765
  • Çallı, F. (2021). NFT Teknolojisine Turizm Perspektifi ile Bir Bakış. Journal of New Tourism Trends, 2 (2), 161-172. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/joinntt/issue/67416/1030726
  • Çarkacıoğlu, A. (2016). Kripto – Para Bitcoin. Sermaye Piyasası Kurulu, Araştırma Dairesi
  • Çavuşoğlu, M. (2014). Sanal Organizasyonlar ve Elektronik Ticaret. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (1), 317-334. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/muiibd/issue/481/4118
  • Çiğdem, A. (2010). Popüler Kültür ve Popüler Tiyatro. Sanat Dergisi, 0 (8), 47-62. Retrieved from http://dergipark.org.tr/ataunigsfd/issue/2596/33390
  • İsmayılzada, L. (2017). Sanal Dünyada Sanal Dönüşüm. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1 (3), 227-236. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejnm/issue/34699/383566
  • Konstantinidis I., Siaminos G., Timplalexis C., Zervas P., Peristeras V., Decker S. (2018) Blockchain for Business Applications: A Systematic Literature Review. In: Abramowicz W., Paschke A. (eds) Business Information Systems. BIS 2018. Lecture Notes in Business Information Processing, vol 320. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-93931-5_28
  • Mendi, A. F. (2021). Blokzincir Mimarisi ve Getirdiği Fırsatlar. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, Ejosat Özel Sayı 2021 (ISMSIT), 181-186. DOI: 10.31590/ejosat.1009655
  • Mendi, A. F. & Çabuk, A. (2018). Bıtcoın’in Arkasındaki Güç: Blockchaın Power Behınd Bıtcoın: Blockchaın. GSI Journals Serie C: Advancements in Information Sciences and Technologies, 1 (1), 12-23. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/aist/issue/40358/481946
  • Meriç, Ö. (2013). Avatar Son Hava Bükücü: Animasyon Serileri ve Yaratıcılık Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 3 (2),. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/erciyesiletisim/issue/5869/77647
  • Özcan, A. (2021). Büyük Veri: Fırsatlar ve Tehditler. TRT Akademi, 6 (11), 10-3. DOI: 10.37679/trta.818569
  • Özyürek, H. (2021). Blockchaın Teknolojisinin Mevcut ve Muhtemel Kullanım Alanları. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (4), 31-50. DOI: 10.53443/anadoluibfd.988748
  • Senkardes, C. G. (2021). Blokzincir Teknolojisi ve Nft’ler: Müzik Endüstrisi Üzerine Bir İnceleme. Journal of Management Marketing and Logistics, 8 (3), 154-163. DOI: 10.17261/Pressacademia.2021.1454
  • Şağban, E. E. "NFT’ler Özelinde Siber Sigortaya Bir Bakış". Bilişim Hukuku Dergisi 3 (2021 ): 430-493
  • TDK (2021). https://www.tdk.gov.tr/ (12.10.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • Üç, N. (2019). “Eleştirel Bilincin Körelmesinin Somut Bir Göstergesi Olarak Kültür Endüstrileri ve Geleneksel Değer Kodlarının Çözülüşü”. Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi. 1 (1): 48-64.
  • Yıldırım, M. (2019). Blok Zincir Teknolojisi, Kripto Paralar ve Ülkelerin Kripto Paralara Yaklaşımları. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (20), 265-277. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bartiniibf/issue/50408/620788
  • https://www.coinbase.com/tr/learn/crypto-basics/what-is-a-token (12.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • https://coinrats.com/token-nedir/ (12.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • https://tr.cointelegraph.com/news/what-is-nft-non-fungible-token (17.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • https://www.innova.com.tr/tr/blog/dijital-donusum-blog/nft-nedir-nasil-yapilir-ve-satilir (20.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • https://www.moakten.medium.com/the-unreasonable-ecological-cost-of-cryptoart-2221d3eb2053 (20.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • Şekil 1: Alpago, H. (2018). Bitcoin’den Selfcoin’e Kripto Para. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3 (2), 411-428. DOI: 10.21733/ibad.419462
  • Şekil 2: Çarkacıoğlu, A. (2016). Kripto – Para Bitcoin. Sermaye Piyasası Kurulu, Araştırma Dairesi

Widespread Virtual Life with Blockchain, Deepfake, Avatar, Cryptocurrency, NFT and Metaverse

Year 2022, Volume: 8 Issue: 1, 149 - 162, 29.06.2022
https://doi.org/10.46442/intjcss.1106228

Abstract

The idea of living in different worlds, starting with cinema, can be seen as the beginning of the virtual world. Because, although limited for a certain period of time, cinema and television, which disconnected the audience from the real world, allowed them to get away from real life and imagine different lives. Later, with the invention of the internet, the power of the computer increased and virtual life continued to be offered to users through websites and games. With the nickname feature, users are able to take their place in the v,rtual world with different identities other than their own has also started. This understanding formed the basis of the understanding of avatars. Especially with computer games, the use of avatars has increased as each user starts to create their own avatar in the virtual world. Big data was created by archiving personal data with social media, and cryptocurrencies and deepfake applications developed by making virtual life more professional with virtual reality/augmented reality were offered to users. In the research, the development of this whole process and the positive and negative effects of Metaverse, which companies such as Facebook, Microsoft, Epic, Roblox, Nvidia, Unity Software, continue to design rapidly, on people and real life are emphasized.

References

  • Aktan, E. (2018). Büyük Veri: Uygulama Alanları, Analitiği ve Güvenlik Boyutu. Bilgi Yönetimi, 1 (1), 1-22. DOI: 10.33721/by.403010
  • Alpago, H. (2018). Bitcoin’den Selfcoin’e Kripto Para. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3 (2), 411-428. DOI: 10.21733/ibad.419462
  • Atak, M. (2020). Sanal Dünya Sarmalında Gençlik. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7 (9), 199-209. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/56911/739896
  • Bardakçı, H. (2021), https://shiftdelete.net/en-pahali-nft-eserleri-hangileri (22.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • Birekul, M. (2015), Popüler Kültür ve Müzikte Anlamın Kaybı, Akademik İncelemeler Dergisi (Journal of Academic Inquiries) Cilt/Volume: 10, Sayı/Issue: 1,155-180. DOI: 10.17550/aid.84081
  • Çalışkan, S. (2013). Sanal Karakterlerin Sinemadaki Gelişim Süreci. Selçuk İletişim, 4 (3), 159-165. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19013/200765
  • Çallı, F. (2021). NFT Teknolojisine Turizm Perspektifi ile Bir Bakış. Journal of New Tourism Trends, 2 (2), 161-172. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/joinntt/issue/67416/1030726
  • Çarkacıoğlu, A. (2016). Kripto – Para Bitcoin. Sermaye Piyasası Kurulu, Araştırma Dairesi
  • Çavuşoğlu, M. (2014). Sanal Organizasyonlar ve Elektronik Ticaret. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (1), 317-334. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/muiibd/issue/481/4118
  • Çiğdem, A. (2010). Popüler Kültür ve Popüler Tiyatro. Sanat Dergisi, 0 (8), 47-62. Retrieved from http://dergipark.org.tr/ataunigsfd/issue/2596/33390
  • İsmayılzada, L. (2017). Sanal Dünyada Sanal Dönüşüm. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1 (3), 227-236. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ejnm/issue/34699/383566
  • Konstantinidis I., Siaminos G., Timplalexis C., Zervas P., Peristeras V., Decker S. (2018) Blockchain for Business Applications: A Systematic Literature Review. In: Abramowicz W., Paschke A. (eds) Business Information Systems. BIS 2018. Lecture Notes in Business Information Processing, vol 320. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-93931-5_28
  • Mendi, A. F. (2021). Blokzincir Mimarisi ve Getirdiği Fırsatlar. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, Ejosat Özel Sayı 2021 (ISMSIT), 181-186. DOI: 10.31590/ejosat.1009655
  • Mendi, A. F. & Çabuk, A. (2018). Bıtcoın’in Arkasındaki Güç: Blockchaın Power Behınd Bıtcoın: Blockchaın. GSI Journals Serie C: Advancements in Information Sciences and Technologies, 1 (1), 12-23. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/aist/issue/40358/481946
  • Meriç, Ö. (2013). Avatar Son Hava Bükücü: Animasyon Serileri ve Yaratıcılık Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 3 (2),. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/erciyesiletisim/issue/5869/77647
  • Özcan, A. (2021). Büyük Veri: Fırsatlar ve Tehditler. TRT Akademi, 6 (11), 10-3. DOI: 10.37679/trta.818569
  • Özyürek, H. (2021). Blockchaın Teknolojisinin Mevcut ve Muhtemel Kullanım Alanları. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (4), 31-50. DOI: 10.53443/anadoluibfd.988748
  • Senkardes, C. G. (2021). Blokzincir Teknolojisi ve Nft’ler: Müzik Endüstrisi Üzerine Bir İnceleme. Journal of Management Marketing and Logistics, 8 (3), 154-163. DOI: 10.17261/Pressacademia.2021.1454
  • Şağban, E. E. "NFT’ler Özelinde Siber Sigortaya Bir Bakış". Bilişim Hukuku Dergisi 3 (2021 ): 430-493
  • TDK (2021). https://www.tdk.gov.tr/ (12.10.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • Üç, N. (2019). “Eleştirel Bilincin Körelmesinin Somut Bir Göstergesi Olarak Kültür Endüstrileri ve Geleneksel Değer Kodlarının Çözülüşü”. Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi. 1 (1): 48-64.
  • Yıldırım, M. (2019). Blok Zincir Teknolojisi, Kripto Paralar ve Ülkelerin Kripto Paralara Yaklaşımları. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (20), 265-277. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bartiniibf/issue/50408/620788
  • https://www.coinbase.com/tr/learn/crypto-basics/what-is-a-token (12.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • https://coinrats.com/token-nedir/ (12.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • https://tr.cointelegraph.com/news/what-is-nft-non-fungible-token (17.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • https://www.innova.com.tr/tr/blog/dijital-donusum-blog/nft-nedir-nasil-yapilir-ve-satilir (20.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • https://www.moakten.medium.com/the-unreasonable-ecological-cost-of-cryptoart-2221d3eb2053 (20.12.2021 tarihinde erişim sağlanmıştır.)
  • Şekil 1: Alpago, H. (2018). Bitcoin’den Selfcoin’e Kripto Para. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3 (2), 411-428. DOI: 10.21733/ibad.419462
  • Şekil 2: Çarkacıoğlu, A. (2016). Kripto – Para Bitcoin. Sermaye Piyasası Kurulu, Araştırma Dairesi
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research
Authors

Mehmet Emin Kahraman 0000-0002-2089-3067

Publication Date June 29, 2022
Submission Date April 20, 2022
Acceptance Date June 6, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Kahraman, M. E. (2022). Blok zincir, Deepfake, Avatar, Kripto para, NFT ve Metaverse ile Yaygınlaşan Sanal Yaşam. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 149-162. https://doi.org/10.46442/intjcss.1106228

 International Journal of Cultural and Social Studies