Bu makale otizm spekturum bozuklukları (OSB) olan öğrenciler için programlar planlama ve uygulamada iki uyumlu modeli ana hatlarıyla belirtmektedir. Ziggurat Modeli çocuğun özellikle OSD ile alakalı güçlü yanlarını ve endişeleri değerlendirme süreci ile başlar ve bireysel profile uyan beş aşamaya göre müdahaleler belirler: a) duyusal ve biyolojik, b) pekiştireç, c) yapı ve görsel/dokunulabilir destekler, d) görev talepleri ve e) öğretilecek beceriler. Ziggurat Modelindeki içerik daha sonra, çocuğun gününü n operasyonel hale getirilmesine ve öğrenci hedeflerine, eyalet standartlarına ve ilgili kriterlere eşleştirmesine izin veren Kapsayıcı Otizm Planlama Sistemi (KOPS) ile yer değiştirmektedir. Bu makale bu süreci gözden geçirmekte ve bir örnek olarak kısa bir vaka çalışması sunmaktadır.
This article outlines two compatible models for planning and implementing programs for students with autism spectrum disorders (ASD). The Ziggurat Model begins the process with an assessment of individual strengths and concerns related specifically to ASD and identifies interventions across five tiers that are matched to the individual's profile: (a) sensory and biological, (b) reinforcement, (c) structure and visual/tactile supports, (d) task demands, and (e) skills to teach. Content from the Ziggurat Model is then placed with the Comprehensive Autism Planning System (CAPS) to allow the child's day to be operationalized and matched to student goals, state standards, and related benchmarks. This article overviews this process and offers a brief case study as an example.
Autism spectrum disorders the Ziggurat Model the Comprehensive Autism Planning System (CAPS)
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 1 Issue: 2 |