Today's world is designed for mostly right-handed people. Our right and left-brain lobes, which have different physiological features, can react differently to the problems they encounter. In this context, the aim of the study is to examine and analyze the differences in problem solving skills of athletes, who stand out with their dynamic and productive qualities, according to the distinction between right and left-handedness. The descriptive-correlational scanning model was adopted in the study. As a result of the study, the data obtained by data collection tools were analyzed relationally within the framework of determined variables. The population of the study is 160 students from Atatürk University Kazım Karabekir Faculty of Education Department of Physical Education and Sports Teaching who are engaged in right-handed and left-handed sports in the 2019-2020 academic year. The sample of the study consists of a total of 122 students, all of whom are males, determined by random sampling method from 160 students. "Problem Solving Inventory" was used to measure the problem-solving skills of the athletes participating in the study, and the "Edinburgh Hand Preference Questionnaire" was used to determine the hand preferences of the athletes. According to the analysis, it was seen that problem-solving skills of left-handed athletes were better than right-handed athletes in hand and eye preferences, and there was no significant difference in foot preferences. In this context, it can be said that because of the fact that daily life is designed for right-handers, people who are left-handed cause constant problems in life, and they are more successful in problem-solving skills than right-handed people by trying to overcome these problems.
Günümüz dünyası, çoğunluğu sağlak insanlara göre dizayn edilmiştir. Fizyolojik olarak farklı özelliklere sahip olan sağ ve sol beyin loplarımız karşılaştığı problemlere farklı tepkiler verebilmektedir. Bu bağlamda yapılan çalışmanın amacı, dinamik ve üretken nitelikleri ile ön plana çıkan sporcuların sağlaklık ve solaklık ayrımına göre problem çözme becerilerindeki farklılık düzeylerinin incelenmesi ve analiz edilmesidir. Çalışmada betimsel-ilişkisel tarama model benimsenmiştir. Çalışma sonucunda veri toplama araçlarıyla elde edilen veriler, belirlenen değişkenler çerçevesinde ilişkisel olarak incelenmiştir. Araştırmanın evreni 2019–2020 eğitim öğretim yılında sağlak ve solak sporla uğraşan Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinden 160 kişidir. Araştırmanın örneklemini ise 160 öğrenciden tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen ve tamamı erkeklerden oluşan toplam 122 kişi oluşmaktadır. Araştırmaya katılan sporcuların problem çözme becerilerini ölçmek için “Problem Çözme Envanteri”, sporcuların el tercihlerini belirlemek için “Edinburgh El Tercihi Anketi” kullanılmıştır. Yapılan analizlere çerçevesinde el ve göz tercihlerinde solak sporcuların problem çözme becerilerinin sağlaklara göre daha iyi olduğu, ayak tercihlerinde ise herhangi bir anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Bu bağlamda günlük hayatın tamamen sağlaklara göre dizayn edilmesinden dolayı solak olan kişilerin hayatta sürekli problemler yaşamasına sebep olduğu, bu problemlerin üstesinden gelmek için çaba göstererek problem çözme becerilerinde sağlaklara göre daha başarılı oldukları söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | December 23, 2020 |
Acceptance Date | December 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 2 |