Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Relationship Between Self-Confidence Level and Peer Bullying

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 8, 30.06.2025
https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.1517482

Abstract

This study aims to examine the relationship between self-confidence levels and exposure to peer bullying among secondary school students. The research was conducted using a quantitative method based on the descriptive survey model. The sample consisted of 119 students attending public and private secondary schools in Kilis, Türkiye. Data were collected through a Personal Information Form, the Peer Bullying Scale, and the Self-Confidence Scale. For data analysis, Independent Samples t-Test, One-Way ANOVA, Bonferroni Test, and Pearson Correlation analysis were utilized. The findings revealed a statistically significant negative correlation between self-confidence levels and peer bullying (p<0.01). While no significant differences were found in self-confidence or bullying scores in terms of gender and parental marital status, significant differences were observed based on students' engagement in sports, school type, and grade level. Students who participated in sports and attended private schools had higher self-confidence scores. Furthermore, 7th-grade students had higher self-confidence levels and lower levels of exposure to peer bullying compared to other grades. In conclusion, supporting students’ self-confidence development is considered a critical factor in reducing peer bullying. It is recommended that schools promote social and sports activities aimed at enhancing self-confidence.

References

  • Açıkgöz, C. (2018). Ortaokula devam eden öğrencilerde akran zorbalığına neden olan etkenlerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Akagündüz, N. (2006). İnsan yaşamında özgüven kavramı. Ümraniye Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Yayınları, Sayı:1.
  • Akandere, M., Baştuğ, G., & Güler, E. D. (2009). Orta öğretim kurumlarında spora katilimin çocuğun ahlaki gelişimine etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 59-68. https://dergipark.org.tr/en/pub/bsd/issue/53581/713988
  • Akın, A. (2007). Öz-Güven Ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167-176. https://dergipark.org.tr/en/pub/aibuefd/issue/1494/18075
  • Arslan, A., Doğanay, H., Kırık, A. M., & Çetinkaya, A. (2015). Lise öğrencilerinde spor yapma ve özgüven ilişkisi. SSTB International Refereed Academic Journal of Sports, Health & Medical Sciences, 17. https://doi.org/10.17363/SSTB.20151714050
  • Ayas, T., Pişkin, M. (2011). Lise öğrencileri arasındaki zorbalık olaylarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü bakımından incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 550-568. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8592/106821
  • Aydoğan, Y. ve ark. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 3(4), 595-607. https://doi.org/10.14486/IJSCS441
  • Bayraktar, F. (2007). Olumlu ergen gelişiminde ebeveyn/akran ilişkilerinin önemi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(3), 157-166. https://www.cogepderg.com/pdf/65bdf192-201e-4bb0-813a-d69339a28cf1/articles/30266/cogepderg-14-157-En.pdf
  • Burnukara, P., Uçanok, Z. (2012). Okul ortamı ve sanal ortamda meydana gelen akran zorbalığı ne ölçüde örtüşüyor?, Türk Psikoloji Dergisi, 27(69), 81-100. https://psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443320120000m000084.pdf
  • Chapell, M. S., Hasselman, S. L., Kitchin, T., & Lomon, S. N. (2006). Bullying in elementary school, high school, and college. Adolescence, 41(164), 633. https://search.proquest.com/openview/dd945e701cd62df0ce25e6acfb5678c8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=41539
  • Çakır, B. (2022). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı, akran zorbalığı ve sportmenlik davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Ağrı ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi.
  • Çankaya, İ. (2011). İlköğretimde akran zorbalığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 81-92. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16693/173508
  • Çolak, R. (2020). Ortaokul öğrencilerinde akran zorbalığının demografik değişkenlere göre yordanması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Dölek, N. (2002). Öğrencilerde zorbaca davranışların araştırılması ve bir önleyici program modeli [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Greeff, P. (2004). The nature and prevalence of bullying during the intermediate school phase [Unpublished master's thesis]. University of the Free State.
  • Gültekin, Z. (2003). Akran zorbalığını belirleme ölçeği geliştirme çalışması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Gültekin, Z., Sayıl, M. (2005). Akran Zorbalığını Belirleme Ölçeği geliştirme çalışması. Türk psikoloji Yazıları, 8(15), 47–61. https://psycnet.apa.org/record/2006-04308-005
  • Gürsel, N. (2019). Öğrencilerin zorbalık davranışı eğilimlerinin spora katılım açısından incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 23-40. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.474659
  • Humphreys, T. (1999). Çocuk eğitiminin anahtarı: Özgüven. (Çev: T. Anapa). Epsilon Yayıncılık.
  • Kazancı, F., & İlci, B. H. (2018). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde spor yapma durumlarına göre atılganlık ve akran zorbalığı özelliklerinin incelenmesi, Bitlis ili örneği. Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 1(1), 25-30. https://doi.org/10.36415/dagcilik.481567
  • Olweus, D. (2005) Bullying at school. What we know and what we can do. Blackwell Publishing Ltd.
  • Perkins, H. J., & Montford, C. R. (2005). The impact of violence on adolescents in schools: a case study on the role of school-based health centers. Nursing Clinics, 40(4), 671-679. https://doi.org/10.1016/j.cnur.2005.07.004
  • Sıyez, D. (2011). Akran zorbalığı gruplarında empatik eğilim. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 23-43. https://dergipark.org.tr/en/pub/inuefd/issue/8699/108637
  • Soner, O. (2000). Aile uyumu, öğrenci özgüveni ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 249-260. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruaebd/issue/381/2393
  • Tanrıverdi, H. (2012). Spor ahlaki ve şiddet. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 1071-1093. http://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423913169.pdf
  • Tura, (2008). Akran zorbalığına maruz kalmayı yordayan özellikler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Yen, C. F., Huang, M. F., Kim, Y. S., Wang, P. W., Tang, T. C., Yeh, Y. C., ... & Yang, P. (2013). Association between types of involvement in school bullying and different dimensions of anxiety symptoms and the moderating effects of age and gender in Taiwanese adolescents. Child Abuse & Neglect, 37(4), 263-272. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.01.004
  • Yılmaz, T. (2023). Football fanaticism levels of Turkish university students in terms of sports literacy and different variables. International Journal of Education and Literacy Studies, 11(4), 318-324. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.11n.4p.318
  • Yılmaz, T., Öztürk, H., Alıncak, F. (2015). Sportif rekreasyon faaliyetlerine katılan lise öğrencilerinin liderlik davranışının anlayış boyutunda incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(9), 50-57. https://dergipark.org.tr/en/pub/bsd/issue/53518/712608

Özgüven Düzeyi ile Akran Zorbalığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 8, 30.06.2025
https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.1517482

Abstract

Bu araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin özgüven düzeyleri ile akran zorbalığına maruz kalma durumları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, betimsel tarama modeli kullanılarak nicel yöntemle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Kilis ilinde devlet ve özel ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 119 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği ve Öz-güven Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklem T-Testi, Tek Yönlü ANOVA, Bonferroni Testi ve Pearson Korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, özgüven düzeyi ile akran zorbalığı arasında negatif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,01). Cinsiyet ve anne-baba evlilik durumu açısından özgüven ve zorbalık puanlarında anlamlı farklılık bulunmazken; spor yapma, okul türü ve sınıf düzeyine göre özgüven düzeylerinde anlamlı farklar tespit edilmiştir. Spor yapan ve özel okulda öğrenim gören öğrencilerin özgüven düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca, 7. sınıf öğrencileri diğer sınıflara kıyasla daha yüksek özgüven düzeyine ve daha düşük akran zorbalığına maruz kalma düzeyine sahiptir. Sonuç olarak, öğrencilerin özgüven gelişiminin desteklenmesi, akran zorbalığını azaltmada önemli bir faktör olarak değerlendirilmektedir. Okullarda özgüveni geliştirmeye yönelik sosyal ve sportif etkinliklerin yaygınlaştırılması önerilmektedir.

References

  • Açıkgöz, C. (2018). Ortaokula devam eden öğrencilerde akran zorbalığına neden olan etkenlerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Akagündüz, N. (2006). İnsan yaşamında özgüven kavramı. Ümraniye Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Yayınları, Sayı:1.
  • Akandere, M., Baştuğ, G., & Güler, E. D. (2009). Orta öğretim kurumlarında spora katilimin çocuğun ahlaki gelişimine etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 59-68. https://dergipark.org.tr/en/pub/bsd/issue/53581/713988
  • Akın, A. (2007). Öz-Güven Ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167-176. https://dergipark.org.tr/en/pub/aibuefd/issue/1494/18075
  • Arslan, A., Doğanay, H., Kırık, A. M., & Çetinkaya, A. (2015). Lise öğrencilerinde spor yapma ve özgüven ilişkisi. SSTB International Refereed Academic Journal of Sports, Health & Medical Sciences, 17. https://doi.org/10.17363/SSTB.20151714050
  • Ayas, T., Pişkin, M. (2011). Lise öğrencileri arasındaki zorbalık olaylarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü bakımından incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 550-568. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8592/106821
  • Aydoğan, Y. ve ark. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 3(4), 595-607. https://doi.org/10.14486/IJSCS441
  • Bayraktar, F. (2007). Olumlu ergen gelişiminde ebeveyn/akran ilişkilerinin önemi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(3), 157-166. https://www.cogepderg.com/pdf/65bdf192-201e-4bb0-813a-d69339a28cf1/articles/30266/cogepderg-14-157-En.pdf
  • Burnukara, P., Uçanok, Z. (2012). Okul ortamı ve sanal ortamda meydana gelen akran zorbalığı ne ölçüde örtüşüyor?, Türk Psikoloji Dergisi, 27(69), 81-100. https://psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443320120000m000084.pdf
  • Chapell, M. S., Hasselman, S. L., Kitchin, T., & Lomon, S. N. (2006). Bullying in elementary school, high school, and college. Adolescence, 41(164), 633. https://search.proquest.com/openview/dd945e701cd62df0ce25e6acfb5678c8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=41539
  • Çakır, B. (2022). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı, akran zorbalığı ve sportmenlik davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Ağrı ili örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi.
  • Çankaya, İ. (2011). İlköğretimde akran zorbalığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 81-92. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16693/173508
  • Çolak, R. (2020). Ortaokul öğrencilerinde akran zorbalığının demografik değişkenlere göre yordanması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Dölek, N. (2002). Öğrencilerde zorbaca davranışların araştırılması ve bir önleyici program modeli [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Greeff, P. (2004). The nature and prevalence of bullying during the intermediate school phase [Unpublished master's thesis]. University of the Free State.
  • Gültekin, Z. (2003). Akran zorbalığını belirleme ölçeği geliştirme çalışması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Gültekin, Z., Sayıl, M. (2005). Akran Zorbalığını Belirleme Ölçeği geliştirme çalışması. Türk psikoloji Yazıları, 8(15), 47–61. https://psycnet.apa.org/record/2006-04308-005
  • Gürsel, N. (2019). Öğrencilerin zorbalık davranışı eğilimlerinin spora katılım açısından incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 23-40. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.474659
  • Humphreys, T. (1999). Çocuk eğitiminin anahtarı: Özgüven. (Çev: T. Anapa). Epsilon Yayıncılık.
  • Kazancı, F., & İlci, B. H. (2018). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde spor yapma durumlarına göre atılganlık ve akran zorbalığı özelliklerinin incelenmesi, Bitlis ili örneği. Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 1(1), 25-30. https://doi.org/10.36415/dagcilik.481567
  • Olweus, D. (2005) Bullying at school. What we know and what we can do. Blackwell Publishing Ltd.
  • Perkins, H. J., & Montford, C. R. (2005). The impact of violence on adolescents in schools: a case study on the role of school-based health centers. Nursing Clinics, 40(4), 671-679. https://doi.org/10.1016/j.cnur.2005.07.004
  • Sıyez, D. (2011). Akran zorbalığı gruplarında empatik eğilim. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 23-43. https://dergipark.org.tr/en/pub/inuefd/issue/8699/108637
  • Soner, O. (2000). Aile uyumu, öğrenci özgüveni ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 249-260. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruaebd/issue/381/2393
  • Tanrıverdi, H. (2012). Spor ahlaki ve şiddet. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 1071-1093. http://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423913169.pdf
  • Tura, (2008). Akran zorbalığına maruz kalmayı yordayan özellikler [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Yen, C. F., Huang, M. F., Kim, Y. S., Wang, P. W., Tang, T. C., Yeh, Y. C., ... & Yang, P. (2013). Association between types of involvement in school bullying and different dimensions of anxiety symptoms and the moderating effects of age and gender in Taiwanese adolescents. Child Abuse & Neglect, 37(4), 263-272. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.01.004
  • Yılmaz, T. (2023). Football fanaticism levels of Turkish university students in terms of sports literacy and different variables. International Journal of Education and Literacy Studies, 11(4), 318-324. https://doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.11n.4p.318
  • Yılmaz, T., Öztürk, H., Alıncak, F. (2015). Sportif rekreasyon faaliyetlerine katılan lise öğrencilerinin liderlik davranışının anlayış boyutunda incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(9), 50-57. https://dergipark.org.tr/en/pub/bsd/issue/53518/712608
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Movement Education in Sports Science
Journal Section Research Articles
Authors

Ali Yıldırım 0000-0002-7626-5828

Tugay Yılmaz 0000-0003-3335-5361

Muhammet Hüseyin Gülüş 0009-0000-5281-9235

Publication Date June 30, 2025
Submission Date September 20, 2024
Acceptance Date June 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, A., Yılmaz, T., & Gülüş, M. H. (2025). Özgüven Düzeyi ile Akran Zorbalığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 7(1), 1-8. https://doi.org/10.51538/intjourexerpsyc.1517482