This study aims to examine the relationship between self-confidence levels and exposure to peer bullying among secondary school students. The research was conducted using a quantitative method based on the descriptive survey model. The sample consisted of 119 students attending public and private secondary schools in Kilis, Türkiye. Data were collected through a Personal Information Form, the Peer Bullying Scale, and the Self-Confidence Scale. For data analysis, Independent Samples t-Test, One-Way ANOVA, Bonferroni Test, and Pearson Correlation analysis were utilized. The findings revealed a statistically significant negative correlation between self-confidence levels and peer bullying (p<0.01). While no significant differences were found in self-confidence or bullying scores in terms of gender and parental marital status, significant differences were observed based on students' engagement in sports, school type, and grade level. Students who participated in sports and attended private schools had higher self-confidence scores. Furthermore, 7th-grade students had higher self-confidence levels and lower levels of exposure to peer bullying compared to other grades. In conclusion, supporting students’ self-confidence development is considered a critical factor in reducing peer bullying. It is recommended that schools promote social and sports activities aimed at enhancing self-confidence.
Bu araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin özgüven düzeyleri ile akran zorbalığına maruz kalma durumları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, betimsel tarama modeli kullanılarak nicel yöntemle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Kilis ilinde devlet ve özel ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 119 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği ve Öz-güven Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklem T-Testi, Tek Yönlü ANOVA, Bonferroni Testi ve Pearson Korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, özgüven düzeyi ile akran zorbalığı arasında negatif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,01). Cinsiyet ve anne-baba evlilik durumu açısından özgüven ve zorbalık puanlarında anlamlı farklılık bulunmazken; spor yapma, okul türü ve sınıf düzeyine göre özgüven düzeylerinde anlamlı farklar tespit edilmiştir. Spor yapan ve özel okulda öğrenim gören öğrencilerin özgüven düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca, 7. sınıf öğrencileri diğer sınıflara kıyasla daha yüksek özgüven düzeyine ve daha düşük akran zorbalığına maruz kalma düzeyine sahiptir. Sonuç olarak, öğrencilerin özgüven gelişiminin desteklenmesi, akran zorbalığını azaltmada önemli bir faktör olarak değerlendirilmektedir. Okullarda özgüveni geliştirmeye yönelik sosyal ve sportif etkinliklerin yaygınlaştırılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Movement Education in Sports Science |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | September 20, 2024 |
Acceptance Date | June 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |