The Muslim scholars were made great efforts on understanding and interpretation of the Prophet Muhammad's cultural heritage, during the Islamic history.They were made also use of experiences, observations and scientific data for understanding and interpretation of Hadith texts. In the last two centuries, they were used the scientific data more intensely. The Muslim scholars were adopted two different approaches to this issue: According to the first approach, the hadiths are revealed knowledges. For this reason, The Hadiths cannot be criticized by using the information that product of the human mind and senses, but the scientific data that supports the Hadith can be used in interpreting of hadith. According to second approach, the traditions should be utilized in every age again. Many of the scholars involved in this approach were used that scientific data for critisizm of Hadith texts. In this paper, both approachs’s arguments are discussed and methodological recommendations on understanding and interpretation of the hadith on the use of scientific data is presented.
İslam âlimleri tarih boyunca Hz. Peygamber'in mirasını anlama ve yorumlama konusunda büyük çabalar sarf etmişlerdir. Onlar, bazı hadis metinlerini anlamak ve yorumlamak için tecrübe, müşahede ve bilimsel verilerden de yararlanmışlardır. Son iki yüzyılda bilimsel verilerden yararlanma daha yoğun olmuştur. Müslüman âlimler, bu konuda iki farklı yaklaşım benimsemişlerdir: Birinci yaklaşıma göre, hadisler vahiy kaynaklı bilgilerdir. Bu nedenle onlar, insan aklının ve duyularının ürünü olan bilgiler kullanılarak tenkit edilemezler, ancak hadisleri destekleyen bilimsel veriler, hadislerin yorumlanmasında kullanılabilir. İkinci yaklaşıma göre hadisler, her çağda yeniden ele alınıp değerlendirilmelidir. Bu yaklaşıma dâhil olan âlimlerin pek çoğu bilimsel verileri hadis metinlerinin tenkidi için kullanmışlardır.tartışılmış ve hadislerin anlaşılması ve yorumlanmasında bilimsel verilerin kullanılması konusunda metodolojik öneriler sunulmuştur. Bu tebliğde, her iki yaklaşımın argümanları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 |