Providing religious services is a critical subject that necessitates to consider the different informations, qualilatives and periods. The overridings of these are the religious information relies on correct sources, considering the interlocutor in presentation of this information and the qualitatives who provides religious services should possess. The one of the most importent hassle of providing religious services is the differences between the mass of interlocutor and demands of them. In this context it will be easy to provide religious services when we know the structural characteristics of mass of the interlocutor, their ideas about the provider persons and institutions and their demands. When it considered the age profile of mosque community we see that one of the most importent part is fifty and over-fifty age group. Actually the most importent interlocutor part of this service in the content of internal mosque services is that age group. In this study it has examined this age group’s perception of “mosque” and “reverend”. Also it has mentioned the social function of mosque and reverends.
Din hizmeti sunumu farklı bilgi, nitelik ve süreçleri dikkate almayı gerektiren hassas bir konudur. Bunların başında sahih kaynaklara dayalı dini bilgi, bu bilginin sunumunda muhatabı dikkate almak ve din hizmeti sunanların sahip olması gereken nitelikler sayılabilir. Din hizmeti sunmanın en büyük zorluklarından biri hedef kitlenin yapısı ve beklentilerinin farklı olmasıdır. Bu bağlamda din hizmetinin muhatap kitlesinin yapısal özelliklerini, bu hizmeti sunan kişi ve kurumlarla ilgili düşüncelerini ve beklentilerini bilmek bu hizmetin sunumunu kolaylaştıracaktır. Cami cemaatinin yaş profili dikkate alındığında, din hizmetleri sunumunda önemli kesimlerden biri de elli ve üzeri yaş grubundaki kişilerdir. Hatta cami içi hizmetler kapsamında bu hizmetin en önemli muhatapları bu kesimdir. Bu çalışmada bahsi geçen kesimin “Cami” ve “Din Adamı” algısı ele alınmıştır. Ayrıca caminin ve din adamlarının toplumsal fonksiyonuna da değinilmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 |