The purpose of this study is to compare the differences in university students’ self-esteem and psychosomatic symptoms in terms of some demographic variables. A total of 660 students- 334 female and 326 male-, who were randomly chosen from the students of Sport Sciences and Theology Faculties studying in Ondokuz Mayıs University during the academic year 2013-2014, participated in the study voluntarily. The data was collected through a “Demographic Information Form” developed by the researcher and “Rosenberg Self-Esteem Scale” which was developed in 1963, checked for validity and reliability in 1965 in USA by Morris Rosenberg and checked for validity and reliability in Turkey by Çuhadaroğlu (1986). The data was statistically analyzed by Kolmogorov Smirnov, Mann Whitney U, Kruskal Vallis and Bonferronni correction test. The level of significance was taken as 0.05. The finding that there was no significant difference in the self-esteem levels of Sports Sciences Faculty students is in parallel with the findings of Yüksekkaya (1995:48) who reported that the variable of gender did not cause a significant difference on self-esteem. In the other result, it was seen a significant difference in sport science faculty students’ scores when students’ self-esteem compared to the level of the class variables but hasn’t seen in the faculty of theology. However, as noted in studies similar to our study, students' grade level progresses, levels of self-esteem increased. These findings were discussed in the light of literature and suggestions were made for future studies.
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin benlik saygıları ve psikosomatik belirtilerinin bazı demografik değişkenlere göre farklılığını incelemek amaçlıdır. Yöntem: Araştırmaya, 20132014 eğitim-öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi‟nde öğrenim görmekte olan Spor Bilimleri ve İlahiyat Fakültesi öğrencilerinden tesadüfi olarak seçilen 334 kız, 326 erkek toplam 660 kişi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından oluşturulan “Demografik Bilgi Formu” ve 1963 yılında Morris Rosenberg tarafından geliştirilen, 1965 yılında ABD‟de kendisi tarafından, ülkemizde ise geçerlilik ve güvenirliliği Çuhadaroğlu (1986) tarafından yapılan “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde; Kolmogorov Smirnov, Mann Whitney U, Kruskal Vallis ve Bonferronni düzeltme testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Bulgular: Araştırmada fakültelerdeki öğrencilerin benlik saygısı cinsiyete göre karşılaştırıldığında, Spor Bilimleri Fakültesi‟nin benlik saygısı düzeyinde anlamlı bir farklılık bulunmazken, İlahiyat fakültesinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Araştırmada fakültelerdeki öğrencilerin benlik saygısının sınıflara göre karşılaştırmasında spor bilimleri fakültesinin benlik saygısında anlamlı farklılık görülürken, İlahiyat Fakültesi‟nde fark bulunmamıştır (p < 0.0125). Tartışma ve Sonuç: Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin benlik saygısında farklılığın bulunmayışı cinsiyet değişkeninin benlik saygısı üzerinde anlamlı bir değişikliğe neden olmadığını rapor eden Yüksekkaya (1995:48)‟nın bulgularıyla benzer olarak değerlendirilmiştir. İkinci sınıftaki öğrencilerin benlik saygısının düşük çıkmasında yeni bir ortama girme, aile ve çevrelerinden ayrılma ve çekingenlik duygularını henüz atlatamamaları, dördüncü sınıf öğrencilerinin ise kimlik duygularının oluşması nedeniyle benlik saygılarının yüksek olduğu, sınıf ilerledikçe benlik saygısının artmasında ise üniversite eğitimini sürdürürken yaşanan deneyim ve bilgi artışının olumlu etkisi olabileceği düşünülmüştür. Bulgular alan yazın ışığında tartışılmış ve alanda çalışanlar ile yeni yapılacak çalışmalara ilişkin çeşitli önerilerde bulunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 19, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 |