It is thought that the high or low attention levels of students affect their achievements in their social, learning and professional lives equivalently. In this case, it is significant to determine the crucial elements for increasing attention control levels. The aim of this study was to examine attention control levels of university students in terms of different variables. In the study a total of 449 students 268 females and 181 males that are studying at services Vocational School of Health, Ataturk University Erzurum have been included. With the aim of collecting data, the ‘Attention Control Scale’ was used. The techniques of frequency distribution, t test and Anova variance analysis have been used in data analysis. The difference between the views of the group has been reviewed considering the 0.05 significance level of P. According to the findings it has been found out that gender, age and family structure do not make a significant difference with attention control levels. When examined in terms of sports participation of the students, types of sports and weekly sporting duration, attention control averages have been found to be significant differences. It has emerged that the students that do sports have higher levels of attention control than those that do not. The fact that the students have high attention control levels in terms of their professions is an important factor. Studies thay may impact on different factors ought to be carried out in order to increase attention control levels of the students, encouraging sports.
Öğrencilerin dikkat kontrol düzeylerinin düşük veya yüksek olmasının sosyal hayatta, öğrenim sürecinde ve mesleki alanda başarısını aynı paralellikte etkileyeceği düşünülmektedir. Bu durumda öğrencilerin dikkat kontrol düzeylerini artırmada önemli olan unsurların belirlenmesi önem teşkil etmektedir.Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin dikkat kontrol düzeylerinin farklı değişkenleraçısından incelemektir. Araştırmaya, Erzurum Atatürk üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrenim görmekte olan 268 kadın ve 181 erkek olmak üzere toplam 449 öğrenci katılmıştır. Veri toplamak amacı ile “Dikkat Kontrol Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans dağlımı, t testi ve anovavaryans analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Grupların görüşleri arasındaki fark P 0.05 anlamlılık düzeyi dikkate alınarak yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulara göre cinsiyet, yaş ve aile yapısı ile dikkat kontrol düzeyi ortalamaları arasında anlamlı farlılık olmadığı ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin spor yapma durumları, spor türü ve haftalık spor yapma süreleri açısından incelendiğinde ise dikkat kontrol düzeyleri ortalamaları arasında anlamlı farlılık olduğu bulunmuştur. Spor yapan öğrencilerin dikkat kontrol düzeylerinin spor yapmayanlara oranla yüksek olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Öneri olarak öğrencilerin meslekleri gereği dikkat kontrol düzeylerinin yüksek olması önemli bir etkendir. Öğrencilerin dikkat kontrol düzeylerinin artırmak için spor yapmaya teşvik edilerek, dikkat kontrolü üzerinde etkili olabilecek farklı unsurların belirlenmesi üzerinde çalışmalar yapılmalıdır
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume 4 - Issue 1 |