Research Article
BibTex RIS Cite

FİTNESS MERKEZLERİNDE SUNULAN HİZMET KALİTESİNİN MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ÜZERİNDEKİ ROLÜNÜN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ (BAYBURT ÖRNEĞİ)

Year 2023, Volume: 11 Issue: 4, 315 - 330, 31.12.2023

Abstract

Bu araştırmada “Fitness Merkezlerinde Sunulan Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Rolünün Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” ele alınmıştır. Günümüzün dünyasında yaşanan yoğun iş temposu insanları fiziksel ve psikolojik açıdan oldukça yıpratmıştır. Bu da insanlarda bir arayış içerisine girmesine neden olmuştur. Sosyalleşme açısından, mental açıdan ve fiziki açıdan kendilerini daha iyi hissedebilecekleri bir ortama yoğunlaşmaya kanalize etmektedir. Bu durumda spor işletmeleri ve fitnes merkezlerinin çoğalmasına ve aralarında bir rekabetin oluşmasına neden olmuştur. Hızlı bir gelişimde olan bu sektörde hizmet kalitesi ön plana çıkmış ve burada müşteri memnuniyetinin önemi net bir şekilde ortaya konulmuştur. Bu kapsamda bu tez çalışmasının amacı fitnes merkezlerinde sunulan hizmet kalitesinin müşteri memnuniyeti üzerinde rolünün bazı değişkenler açısından incelenmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma Bayburt ilinde faaliyet gösteren fitnes salonlarından hizmet almış gönüllü katılımcılar ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 166 erkek ve 138 kadın olmak üzere toplam 304 gönüllü katılımcı oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu ve “Spor-Fitness Merkezleri Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği” kullanılmıştır. Uçan (2007) tarafından geliştirilen ölçek 31 maddeden ve 6 alt ölçekten oluşmaktadır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi ve İstatistiksel analizler SPSS version 26 yazılımı kullanılarak yapıldı. Değişkenlerin normal dağılıma uygunluğu basıklık ve çarpıklık değerleri kontrol edilerek incelendi. Tanımlayıcı analizler ortalama ve standart sapma kullanılarak verildi. Değişkenlerden normal dağılım sağlayan verilerin analizinde tek yönlü varyas analizi ANOVA kullanıldı, grublar arası oluşan farklılıkları tespit etmek amacıyla PostHoc testleri yapılmıştır. İstatistiksel olarak anlamlılık düzeyip<0.05 olarak kabul edildi. Sonuç olarak, fitness merkezlerinde sunulan hizmet kalitesi, müşteri memnuniyeti üzerinde büyük bir etkiye sahiptir. Bu nedenle, fitness merkezleri, müşteri memnuniyetini arttırmak için kaliteli hizmet sunmaya özen göstermelidir.

References

  • Grönroos C. (1984). A service quality model and its marketing implementations. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44.

Investigation of The Role of The Quality of Servıces Offered at Fitness Centers on Customer Satısfactıon in Terms of Some Variables (Bayburt Example)

Year 2023, Volume: 11 Issue: 4, 315 - 330, 31.12.2023

Abstract

In this research, “The Analysis of the Role of Quality of Services Offered at Fitness Centers on Customer Satisfaction in Terms of Some Variables” is discussed. The intense pace of work in today's world has greatly worn people out physically and psychologically. This has led people to search for an environment where they can feel better socially, mentally, and physically. As a result, there has been an increase in the number of sports businesses and fitness centres, leading to competition among them. In this rapidly developing sector, service quality has become prominent, and the importance of customer satisfaction has been clearly demonstrated. Within this scope, the purpose of this thesis is to examine the role of service quality offered in fitness centers on customer satisfaction in terms of some variables. This research was carried out with volunteer participants who received service from fitness centers operating in the province of Bayburt. The study group consisted of a total of 304 people, including 166 men and 138 women. A personal information form and the "Perceived Service Quality Scale for Sports-Fitness Centers," developed by Uçan (2007), were used to collect the data. The scale consists of 31 items and 6 subscales. The obtained data and statistical analyses were evaluated using SPSS version 26 software. The pertinence of the variables to the normal distribution was examined using visual (histogram and probability graphs) and analytical methods. Descriptive analyses were submitted using the average and standard deviation. A one-way analysis of variance(ANOVA) test was used to compare the change in the process of time in the data with the normal distribution of the variables. The statistical significance level was accepted as p<0.05. In conclusion, service quality offered in fitness centers has a significant impact on customer satisfaction. Therefore, fitness centers should strive to provide quality service to increase customer satisfaction.Keywords: Fitness center, service quality, customer satisfaction

References

  • Grönroos C. (1984). A service quality model and its marketing implementations. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sports Activity Management
Journal Section Articles
Authors

Serkan Yılmazoğlu 0000-0002-9317-6659

Zekai Çakır 0000-0002-7719-1031

Publication Date December 31, 2023
Submission Date October 28, 2023
Acceptance Date December 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 4

Cite

APA Yılmazoğlu, S., & Çakır, Z. (2023). Investigation of The Role of The Quality of Servıces Offered at Fitness Centers on Customer Satısfactıon in Terms of Some Variables (Bayburt Example). International Journal of Sport Culture and Science, 11(4), 315-330.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).