Yoğun sanayileşme, teknoloji ve çalışma şartlarıyla birlikte insanların sahip oldukları kısıtlı boş zamanlarını nasıl değerlendirecekleri önemli bir konu haline gelmiştir. Boş zamanın etkili ve verimli halde kullanılmasının önemi; “insanların boş zamanlarını kendilerini tatmin edici ve yenileyici aktivitelerde bulunarak geçirmesi” olarak tanımlanan rekreasyon kavramının eğitimini de önemli ve gerekli hale getirmiştir. Türkiye’deki ortaya çıkışı spor alanında başlayan rekreasyon eğitimi, 2009 yılından itibaren turizm eğitimi veren bazı yükseköğretim kurumlarında da yer almaya başlamıştır. Rekreasyon eğitimi, yurt dışındaki örnekleriyle karşılaştırıldığı zaman Türkiye’de özellikle de turizm alanında yeni sayılabilecek bir daldır. Bu nedenle bu çalışmada, rekreasyon eğitimine ilişkin süreç ele alınarak, Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında rekreasyon eğitiminin yapısı ve mevcut durumu araştırılmıştır. Bu amaçla rekreasyon eğitimi, lisans ve lisansüstü düzeyde gerek turizm eğitimi gerekse de spor eğitimindeki yapılanmasıyla araştırılmıştır. Ayrıca rekreasyon eğitiminin diğer disiplinlerle olan ilişkilerini ortaya koymak amacıyla rekreasyon ile ilgili hazırlanmış lisansüstü tezler anabilim dallarına göre incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre lisans düzeyinde rekreasyon eğitiminin ağırlıklı olarak Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları bünyesinde yapılandığı ve rekreasyon ile ilgili hazırlanan lisansüstü tezlerin çoğunluğunun yüksek lisans düzeyinde, Fen Bilimleri Enstitüsü’nde ve Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı’nda hazırlandığı tespit edilmiştir. Bu çalışmanın rekreasyon eğitimi ile ilgili bundan sonra yapılacak çalışmalar için derleyici nitelikte bir kaynak olması amaçlanmaktadır.
Yoğun sanayileşme, teknoloji ve çalışma şartlarıyla birlikte insanların sahip oldukları kısıtlı boş zamanlarını nasıl değerlendirecekleri önemli bir konu haline gelmiştir. Boş zamanın etkili ve verimli halde kullanılmasının önemi; “insanların boş zamanlarını kendilerini tatmin edici ve yenileyici aktivitelerde bulunarak geçirmesi” olarak tanımlanan rekreasyon kavramının eğitimini de önemli ve gerekli hale getirmiştir. Türkiye’deki ortaya çıkışı spor alanında başlayan rekreasyon eğitimi, 2009 yılından itibaren turizm eğitimi veren bazı yükseköğretim kurumlarında da yer almaya başlamıştır. Rekreasyon eğitimi, yurt dışındaki örnekleriyle karşılaştırıldığı zaman Türkiye’de özellikle de turizm alanında yeni sayılabilecek bir daldır. Bu nedenle bu çalışmada, rekreasyon eğitimine ilişkin süreç ele alınarak, Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında rekreasyon eğitiminin yapısı ve mevcut durumu araştırılmıştır. Bu amaçla rekreasyon eğitimi, lisans ve lisansüstü düzeyde gerek turizm eğitimi gerekse de spor eğitimindeki yapılanmasıyla araştırılmıştır. Ayrıca rekreasyon eğitiminin diğer disiplinlerle olan ilişkilerini ortaya koymak amacıyla rekreasyon ile ilgili hazırlanmış lisansüstü tezler anabilim dallarına göre incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre lisans düzeyinde rekreasyon eğitiminin ağırlıklı olarak Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları bünyesinde yapılandığı ve rekreasyon ile ilgili hazırlanan lisansüstü tezlerin çoğunluğunun yüksek lisans düzeyinde, Fen Bilimleri Enstitüsü’nde ve Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı’nda hazırlandığı tespit edilmiştir. Bu çalışmanın rekreasyon eğitimi ile ilgili bundan sonra yapılacak çalışmalar için derleyici nitelikte bir kaynak olması amaçlanmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume 2 (Special Issue 1) |