Communication and emphaty are an important dimension of tennis player and these skills should be developed in students and young tennis player. In this study, we aimed to determine the communication skills and emphatic tendency of student tennis players. Data were collected with 115 student tennis players who participated in university sport games championships. In this study, three instruments were used: Personal Knowledge Form, Communication Skills Assessing Scale (Korkut, 1996), and Emphatic Tendency Scale (Dökmen, 1988). In order to demonstrate the reliability of the scales to test the reliability of communication skills as a result of the scale, Cronbach's alpha value of 0.784, the Cronbach alpha coefficient of empathic tendency scale was found to be 0.816. Accordingly, it can be said that the high reliability of the scales. The data sets analysed by independent samples t-test, one way ANOVA and correlation analyses. The results showed that communication skills of the student tennis players were higher and the emphaty tendencies of the student tennis players were lower according to relevant literature. Communication skills and emphaty tendencies of the student tennis players were not statically significant according to ages, genders and departments of them. The correlation between The communication skills and emphaty tendencies of the student tennis players were positive and statically significant.
İletişim ve empati becerisi, özellikle bireysel sporlarda rakibi anlama ve strateji geliştirebilme noktasında büyük önem taşımaktadır. Tenis sporcularının da bu özellikleri taşıması ve müsabakalarda kullanabilmesi beklenir. Bu çalışmada Üniversitelerarası Süper Lig ve 1. Lig Tenis müsabakalarına katılan üniversite öğrencilerinin algıladıkları iletişim becerisi ve empatik eğilim düzeyinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır . Çalışma, toplam 115 (68 erkek, 47 kadın) öğrenci-sporcu ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği (Korkut, 1996) ve Empatik Eğilim Ölçeği (Dökmen, 1988) ile elde edilmiştir. Ölçeklerin güvenirliklerini ortaya koymak amacıyla yapılan güvenirlik testleri sonucunda iletişim becerisi ölçeğinin Cronbach alfa değeri 0,784, empatik eğilim ölçeğinin Cronbach alfa değeri ise 0,816 olarak söylenebilir. Elde edilen bulgulara, bağımsız örneklemler t-testi, tek yönlü varyans ve korelasyon analizleri yapılmıştır . Yapılan analizler sonucunda, öğrenci-sporcuların iletişim becerileri ve empatik eğilimlerinde cinsiyet , yaş ve bölümlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara rastlanmamıştır . Sonuç olarak, öğrenci-sporcuların algıladıkları iletişim becerisi puan ortalamalarının yüksek, empatik eğilim puan ortalamalarının ise düşük düzeyde olduğu belirlenmiş, bu iki becerinin birbirleriyle olumlu bir ilişkide oldukları saptanmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume 2 (Special Issue 1) |