The aim of this study is to compare the emotional intelligence and happiness of students who receive education in the departments of physical education and sports teaching, primary school mathematics teaching, music teaching and art teaching.
This study was carried out via using relational screening model. The sample of the study was comprised of the students who received education in the departments of physical education and sports teaching, primary school mathematics teaching, music teaching and art teaching in Gazi University in the academic years of 2013-2014. The population of this study included 434 students in total (N=434).The number of female students is (N=308) while the number of male students is (N=124).
In this study, three different measure tools were used. These are Oxford Happiness Scale, Schutte Emotional Intelligence Scale and Personal Information Form.
According to the result of the study, average of happiness values of the students in the department of physical education and sports teaching (114.33±17.53) was found higher than the average values of the students in the department of primary school mathematics teaching. Average of use of Emotions and Evaluation of Emotions in the students who are in the department of music teaching (24,07±3,05) was found higher than the average values of the students in the department of primary school mathematics teaching.
Bu araştırmanın amacı, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, İlköğretim Matematik
Öğretmenliği, Müzik Eğitimi ve Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dallarında öğrenim gören
öğrencilerinin duygusal zekâ ve mutluluklarının karşılaştırılmasıdır.
İlişkisel tarama modeli örnek alınarak yapılan çalışmada, Gazi Üniversitesi Beden
Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Müzik Eğitimi ve Resim-
İş Eğitimi Ana Bilim Dallarında 2013-2014 eğitim öğretim yılları arasında öğrenim gören
öğrenciler, örneklem olarak belirlenmiştir. Çalışmaya toplamda 434 öğrenci katılmıştır
(N=434). Kız öğrencilerin sayısı (N=308), erkek öğrencilerin sayısı ise (N=124) „tür.
Çalışmada, üç farklı ölçüm aracı kullanılmıştır. Bunlar; Oxford Mutluluk Ölçeği,
Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu‟dur.
Araştırmanın sonucuna göre, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü‟nde öğrenim
gören öğrencilerin mutluluk ortalama değerleri (114.33±17.53), İlköğretim Matematik
Öğretmenliği Bölümü‟nde öğrenim gören öğrencilerin ortalama değerlerine (107.46±16.88)
göre daha yüksektir. Müzik Eğitimi öğrencilerinin duyguları kullanma alt boyut ortalama
değerleri (24,07±3,05), Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği öğrencilerinin ortalamalarından
(22,84±3,35) yüksektir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume 2 (Special Issue 1) |