Main purpose of this survey is to determine the standards of the students who are attending Digor Anatolian High School in Kars, Digor on the subject of their nutrition knowledge and the eating habit. Research population would consist of 455 students of this school,but during our survey on the grounds that some of the students had exams,some were not at school,some didn’t want to take part in our survey,we were able to complete the research with 182 female,135 male; totally 317 volunteer students.They were applied an inquiry with 36 questions in order to define their eating habits and their nutrition knowledges in connection with demographic features. According to obtained data we performed a frequency analysis using SPSS 16.0 for Windows program. More than fifty percent of the students giving the answer “yes” for the first fourteen questions of thirteen we can say that,partially ,they are informed about nutrition.Contrary to this conclusion,because students’ answers to those questions “What results can be seen in a lack of certain nutrients” and “which nutrients can be found in food groups” remain below %50 mean that they don’t have adequate information for this subject. In the light of these findings we can conclude that eating habit of the students is not satisfying for their daily life. Accordingly, they must exert much more efforts for this subject.
Bu araştırmanın amacı Kars ili Digor ilçesi Digor Anadolu Lisesinde öğrenim gören öğrencilerin beslenme bilgi ve alışkanlık düzeylerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini Digor Anadolu Lise’sinde öğrenim gören 455 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin sınavlarının olması, okulda bulunmamaları, araştırmaya katılmak istememeleri gibi sebeplerden dolayı örneklemimiz 182’si bayan ve 135’i erkek toplam 317 gönüllü öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilere bazı demografik özellikleri ile beslenme konusundaki bilgi ve alışkanlıklarını belirlemek için 36 sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 16.0 for Windows programında Frekans Analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonunda katılımcıların beslenme bilgileri ile ilgili soruların yer aldığı ilk 14 sorunun 13 tanesine %50’den fazlası evet yanıtını vererek doğru cevap vermeleri kısmen de olsa beslenme konusunda eğitim dönemlerinde bilgi aldıklarını düşündürmektedir. Bazı besin öğelerinin eksikliğinde ne gibi sonuçlar ortaya çıkar soruları ile bu besin gruplarının hangi besinlerde bulunacağına ilişkin sorulara verdiği doğru cevap oranı %50’nin altında kaldığından besin ögelerinin eksikliğinde neler olduğu ve hangi besinler neler içerir ile ilgili almış oldukları bilgilerin kalıcı olmadığını göstermektedir. Elde edilen bu bulgular ışığında öğrencilerinin günlük hayatta beslenme alışkanlıklarının yeterli düzeyde olmadığı, bunun olabilmesi için besinlerin günlük yaşamdaki işlevleri ve içerikleri ile ilgili somut bilgilendirmelere ihtiyaçları olduğu söylenebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 17, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume 2 (Special Issue 2) |