The primary purpose of this study was to evaluate the effects of a 10-week research-based Special Physical Education Program (SPEP) on the self-concept levels of students with mild mental disabilities (MMR) aged between 8 and 16 from the perspectives of Special Education and Physical Education by taking their socio-demographic characteristics into consideration.
The sample of the research was comprise of 145 students with MR (57 in control and 88 in experimental group) who lived in the city center of Antakya Province and within the city borders, attended to special education centers. The participants were selected by the school psychologists out of the students whose IQs ranged between 50 and 70. The research was designed in a pre test-post-test control group model. Socio demographic forms and Pierre-Harris Self-Concept Scale were used in order to collect quantitative data in the present research.
The study results demonstrated that after participating SPEP, control group had improved total and sub-scale scores in Pierre-Harris Self-Concept Scale. Before SPEP, levels of anxiety among female participants were higher than their male counterparts. After a 10 week SPEP intervention, boys improved their perception of success (p<0.01), while girls increased their scores on Behavioral Adjustment(p<0.05) compare to the other gender.
Bu araştırmanın ana amacı 10 haftalık araştırma temelli Özel Beden Eğitimi Programı'nın (ÖBEP) 8-16 yaşlar arasındaki hafif derecede zihinsel yetersizliği olan çocukların benlik algısı düzeylerine olan etkisinin Özel Eğitim ve Beden Eğitimi bakış açıları ile sosyodemografik özelliklerini de dikkate alarak değerlendirmektir. Araştırmanın örneklemini, Antakya İlçe merkezi ve ilçe sınırları içerisinde yaşayan ve özel eğitim merkezlerine devam eden 145 (57'si kontrol ve 88'i deney grubunda olmak üzere) zihinsel yetersizliği olan çocuk oluşturmuştur. Katılımcılar, okul psikoloğu tarafından zeka bölümü puanları 50-70 arasında değişen öğrenciler arasından seçilmiştir. Araştırma ön-test son-test kontrol grubu modelinde desenlenmiştir. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak Sosyo-demografik form ve Pierre-Harris Benlik Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları ÖBEP'na katıldıktan sonra kontrol grubunun Pierre-Harris Benlik Algısı Ölçeği'nden aldıkları aldığı toplam puanlarının ve alt-test puanlarının yükseldiğini göstermiştir. ÖBEP öncesinde kız çocukların kaygı seviyeleri, erkek çocuklara göre daha yüksek bulunmuştur. 10 haftalık ÖBEP müdahalesi sonucunda diğer cinsle karşılaştırıldığında, erkeklerin başarı algısı puanları yükselirken (p < 0.01), kızların davranışsal uyum puanları (p < 0.05) yükselmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume 3 (Special Issue 1) |