The aim of this study is to examine and specify the relationship between the participation of candidate teachers in physical activity and social appearance anxiety according to some variables. 2324 (1483 female, 840 male) students participated in this research as an investigation group. “Personal Information Form”, “Variation Stages of Exercise Behaviour Questionnaire” and “Social appearance anxiety scale” were employed for data collection. The statistical methods used in this research were descriptive statistics, the independent group one way ANOVA, the independent group t-Test, Chi –square test and also the correlation analysis for determining the relationship among dependent variables. At the end of the research, it became clear that the students’ participation in physical activity varies depending on gender, department, and no significant differences were found between class variable. The soscial appearance anxiety have a significant variation in all independent variables. In addition, increasing the level of participation in physical activity, concern for the social appearance anxiety is decreasing. From the results of this prospective teachers, some of the factors that may have become effective in being a qualified teacher, in terms of participation in physical activity is recommended.
Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım durumu ve sosyal görünüş kaygılarını bazı değişkenlere göre incelemek ve aralarındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma grubunu, toplam 2324 (1483 kadın, 840 erkek) öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; “Kişisel Bilgi Formu”, “Egzersiz Davranışı Değişim Basamakları Anketi” ve “Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde istatistiksel yöntem olarak; betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için tTesti, bağımsız gruplar için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), sınıflamalı değişkenler arasındaki ilişki için Ki-Kare Testi, ayrıca bağımlı değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının fiziksel aktiviteye katılım durumunun, cinsiyete ve okudukları bölümlere göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülürken, sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Öğretmen adaylarının sosyal görünüş kaygıları ise tüm bağımsız değişkenlere göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Ayrıca, fiziksel aktiviteye katılım seviyesi arttıkça sosyal görünüş kaygısı azalmaktadır. Bu sonuçlardan hareketle, öğretmen adaylarının, nitelikli bir öğretmen olmalarında etkili olabilecek bazı unsurlara sahip olabilmeleri açısından, fiziksel aktivitelere katılmaları önerilmektedir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume 3 (Special Issue 1) |