The purpose of this study was to examine the leisure satisfaction level of football and
basketball fans according to some demographic variables. In total, 330 ( age: 26.90 ± 8.9)
people were included in this study of which 171 ( age: 25.68 ± 8.29) were basketball fans and
159 ( age: 28.22 ± 9.63) were football fans. The leisure satisfaction scale formed by Beard
and Ragheb (1980) and the Turkish validity and reability study conducted by Karli et. al. Was
used as a data collection instrument in this study. The leisure Satisfaction Scale is a 5-point
Likert-Scale (1: Almost never true for me, 2: Seldom true for me, 3: Sometimes true for me,
4: Often true for me, 5: Almost always true for me), and is used to evaluate the satisfaction
levels of people who participate in leisure activites. As a result, though the analysis did not
show any significant relation between leisure satisfaction and educational status or where
they grew up, it showed a statistically significant difference in marital status, economic levels
and participation in a sport branch.
Bu çalışmanın amacı, futbol ve basketbol branşlarında seyircinin serbest zaman tatmininin demografik değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmaya 171 birey basketbol branşından ( yaş: 25.68 ± 8.29), 159 birey futbol branşından (yaş: 28.22 ± 9.63) olmak üzere toplam 330 birey ((1980) tarafından geliştirilen ve Türkçe geçerlik-güvenirlik çalışması Karlı ve Arkadaşları (2008) tarafından yapılan Serbest Zaman Tatmin Ölçeği (SZTÖ) ile araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. SZTÖ 5’li Likert şeklinde olup (1: Benim için hemen hemen hiç geçerli değil, 2: Benim için nadiren geçerli, 3: Benim için bazen geçerli, 4: Benim için sıklıkla geçerli 5: Benim için hemen hemen her zaman geçerli) serbest zaman etkinliklerine katılan kişilerin bu faaliyete katılmaktan duydukları tatmini değerlendirmede kullanılmaktadır. Sonuç olarak; yapılan analizler bireylerin serbest zaman tatminlerinde; büyüyüp yetiştikleri yer ve eğitim durumları açısından anlamlı bir ilişki göstermezken
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume 3 (Special Issue 1) |