The rapid change experienced in the field of Information Technologies makes the informatics more tangible in daily life. Today, it became possible to encounter with the informatics applications almost all the disciplines. As a matter of course, many informatics applications are put into the practice regarding the sports discipline. Because of the condition that the power of information processing has increased and the studies on wearable technologies in addition to the expert system design, augmented reality (AR) has become a topic which gains importance in the field of sports. There are many studies that are conducted with the aim of increasing the efficiency of physical activities done in many sports branches, ensuring a more fair management of competitions and providing the opportunity for spectators to watch the competitions in a more comfortable and efficient way. In this study; the information about the current augmented reality practices that are used in various sports branches has been given and the mobile and interactive augmented reality practices which are possible to be seen in future have been mentioned. In addition, there is an augmented reality practice which is designed with the aim of ensuring that the shoots of sports people who are interested in archery, are more stable and of ensuring that the trainings and exercises are more efficient by stating to the sports people whether he or she is in the right position for shoot which is called as T shape seen at the time of releasing the arrow.
Bilişim teknolojilerinde yaşanan hızlı değişim, bilişimi günlük hayatın içerisinde daha fazla hissedilir kılmaktadır. Günümüzde artık neredeyse her disiplinde bilişim uygulamalarına rastlamak mümkün hale gelmiştir. Doğal olarak spor disiplini ile de ilgili oldukça fazla bilişim uygulaması hayata geçirilmektedir. Uzman sistem tasarımı gibi konularla birlikte son yıllarda bilgi işlem gücünün artması ve giyilebilir teknolojiler üzerine yapılan çalışmalar nedeniyle spor alanında önem kazanan konulardan biriside arttırılmış gerçekliktir (Augmented Reality – “AR”). Birçok spor dalında yapılan fiziksel faaliyetlerinin verimliğinin artırılması, müsabakaların daha adil yönetilmesi ve müsabakaların seyirciler tarafından daha rahat takip edilebilmesi için çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmada ise; çeşitli spor branşlarında kullanılan mevcut arttırılmış gerçeklik uygulamaları hakkında bilgi verilmiş ve gelecekte karşımıza çıkması muhtemel olası mobil ve interaktif arttırılmış gerçeklik uygulamalarından bahsedilmiştir. Ayrıca çalışmada, okçuluk ile ilgilenen sporcular tarafından yapılan atışların daha tutarlı bir hale getirilmesi ve sporcunun oku bırakış esnasında vücudunun T formu olarak anılan doğru atış pozisyonunda olup olmadığının sporcuya bildirilerek eğitim ve antrenmanların daha verimli olmasını sağlamak üzere tasarlanan bir attırılmış gerçeklik uygulamasına yer verilmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume 3 (Special Issue 2) |