BibTex RIS Cite

History of Satellite TV Broadcasting and Satellite Broadcasting Market in Turkey

Year 2015, Volume 3 - Issue 3, 85 - 107, 30.09.2015
https://doi.org/10.14486/IntJSCS442

Abstract

The present study analyses the satellite broadcasting that is the first important development that emerged as a result of digitalization in communication technologies and its reflections in Turkey. As the first milestone in the globalization of television broadcasting, satellite broadcasting provided substantial contribution towards the development of the media. Satellite broadcasting both increased the broadcasting quality and geographical coverage of the television media. A conceptual study was carried out in the first part of the study in connection with the history of satellite broadcasting in Turkey and across the world. In the research part of the study, an analysis was performed on 160 television channels that broadcast in Turkey via Turksat Satellite. Economic structure of the television channels broadcasting in Turkey via satellite was studied and an analysis was performed on the operational structure of the channels. As a result of the study, it was emphasized that the television channels broadcasting via satellite platform also use other platforms for the purpose of spreading their broadcasts and television channel owners make investments in different branches of the media, too. Capital owners invest in different business areas other than the media although television channels broadcasting via Turksat mostly focus on thematic broadcasting and make effort to generate economic income from advertisements. Delays are encountered in the course of the convergence between the new media and television channels that broadcast only from the satellite platform and such television channels experience more economic problems than the other channels. New media and many TV broadcasting platforms emerged as a result of the developments in the communication technologies. In television broadcasting, satellite platform is not an effective platform on its own. Channels make effort to reach to more people by using other platforms in addition to satellite broadcasting.

References

  • BTK (2013). IPTV Hizmetlerine İlişkin Uluslararası Uygulamalar ve Türkiye İçin Öneriler, Ankara.
  • Çakaloz, İ. (2007). Uyducunun El Kitabı , İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/28659763.asp , “Turksat 4B, 30 Haziranda Uzayda” , (Erişim Tarihi: 12.04.2015)
  • Kayabaşı, Y. (2011). “İletişim Uydularının Eğitim Amaçlı Kullanılması”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 15, Sayı: 2.
  • Kırık, A. M. (2014). “Sayısal Uydu Teknolojisinin Gelişimi ve Türkiye’de Yayıncılığın Geleceği” Akademik Bakış, Sayı: 41, Mart-Nisan.
  • Radyo ve Televizyon Yayıncılığı Sektör Raporu, (2014). Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı,
  • RTÜK (2013). The Supreme Board of Radio and Television Sector Report,http://www.rtuk.org.tr/Icerik/DownloadReport/5179 (Erişim Tarihi: 12.04.2015).
  • Turksat.com.tr (a) http://www.turksat.com.tr/tr/omrunu-tamamlamis-uydular (Erişim Tarihi: 02.02.2015)
  • Uluç, G. (2000). “Bir İletişim Türü Olarak Uydu Yayıncılığı” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 10.
  • Varol, A. (2001). “1990 Sonrası Yerel Yayın Yapan İlk Üniversite Televizyonu” II. Ulusal İletişim Kongresi, Bildiriler Kitabı, İstanbul, 23-25 Mayıs

Uydu TV Yayıncılığının Tarihi ve Türkiye'de Uydu Televizyonculuğu Pazarı

Year 2015, Volume 3 - Issue 3, 85 - 107, 30.09.2015
https://doi.org/10.14486/IntJSCS442

Abstract

Bu çalışma iletişim teknolojilerinin dijitalleşmesi sonucunda ortaya çıkan ilk büyük gelişme olan uydu yayıncılığı ve onun Türkiye’deki yansımalarını incelemektedir. Televizyon yayıncılığının küreselleşmesinde ilk büyük kilometre taşı olan uydu yayıncılığı mecranın gelişmesine büyük katkılar sağlamıştır Uydu yayıncılığı televizyon mecrasının yayın kalitesini arttırırken coğrafi erişimini de genişletmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde uydu yayıncılığının dünyadaki ve Türkiye’deki tarihçesine yönelik kavramsal bir araştırma yapılmıştır. Araştırmanın uygulama bölümünde ise Türkiye’de 2015 yılında Türksat Uydusu aracılığı ile yayın yapan 160 televizyon kanalı ile ilgili bir analiz yapılmıştır. Türkiye’de uydu platformunu kullanarak yayın yapan televizyon kanallarının ekonomik yapısı incelenmiş ve kanalların işletme yapısı ile ilgili bir analiz yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda uydu platformu aracılığı ile yayın televizyon kanallarının bu platformun dışında kalan platformları da yayınlarını yaymak amacıyla kullandığı, televizyon kanallarının sahiplerinin medyanın farklı kollarında da yatırımlar yaptığının altı çizilmiştir. Türksat uydusu aracılığı ile yayın yapan televizyon kanalları daha çok tematik yayıncılık yapmakta, ekonomik gelirlerini reklamlardan sağlamaya çalışsa da sermaye sahipleri medya yatırımlarının dışında farklı iş kollarında da yatırımlar yaptığı görülmüştür. Sadece uydu platformundan yayın yapan televizyon kanallarının yeni medya ile yakınsamasında gecikmeler yaşanırken, bu televizyon kanalları diğerlerine göre daha fazla ekonomik sorun yaşamaktadır. İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler sonucunda yeni medya ve pek çok TV yayın platformu ortaya çıkmıştır. Uydu platformu televizyon yayıncılığında tek başına güçlü bir platform olmamaktadır. Kanallar uydu yayınlarının yanında diğer mecraları da kullanarak daha fazla sayıda insana ulaşmaya çalışmaktadır

References

  • BTK (2013). IPTV Hizmetlerine İlişkin Uluslararası Uygulamalar ve Türkiye İçin Öneriler, Ankara.
  • Çakaloz, İ. (2007). Uyducunun El Kitabı , İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/28659763.asp , “Turksat 4B, 30 Haziranda Uzayda” , (Erişim Tarihi: 12.04.2015)
  • Kayabaşı, Y. (2011). “İletişim Uydularının Eğitim Amaçlı Kullanılması”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 15, Sayı: 2.
  • Kırık, A. M. (2014). “Sayısal Uydu Teknolojisinin Gelişimi ve Türkiye’de Yayıncılığın Geleceği” Akademik Bakış, Sayı: 41, Mart-Nisan.
  • Radyo ve Televizyon Yayıncılığı Sektör Raporu, (2014). Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı,
  • RTÜK (2013). The Supreme Board of Radio and Television Sector Report,http://www.rtuk.org.tr/Icerik/DownloadReport/5179 (Erişim Tarihi: 12.04.2015).
  • Turksat.com.tr (a) http://www.turksat.com.tr/tr/omrunu-tamamlamis-uydular (Erişim Tarihi: 02.02.2015)
  • Uluç, G. (2000). “Bir İletişim Türü Olarak Uydu Yayıncılığı” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı: 10.
  • Varol, A. (2001). “1990 Sonrası Yerel Yayın Yapan İlk Üniversite Televizyonu” II. Ulusal İletişim Kongresi, Bildiriler Kitabı, İstanbul, 23-25 Mayıs
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Mihalis Kuyucu

Publication Date September 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume 3 - Issue 3

Cite

APA Kuyucu, M. (2015). History of Satellite TV Broadcasting and Satellite Broadcasting Market in Turkey. International Journal of Sport Culture and Science, 3(3), 85-107. https://doi.org/10.14486/IntJSCS442
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).