Bu çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma evrenini, 2022-2023 akademik yılı Bartın Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor bölümünde öğrenim görmekte olan 203 öğrenci, araştırma grubunu ise basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenen 165 (98 erkek ve 67 kadın) gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak adaylara ait kişisel bilgi formu, “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği: ÖMYTÖ” ve “Yaşam Doyum Ölçeği: YDÖ” uygulanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde dağılımı, aritmetik ortalama, bağımsız örneklem t-Testi ve Pearson Korelasyon analizleri kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 26.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında aktif spor yapma değişkeni t-Testi sonuçlarına göre ÖMYTÖ ve YDÖ toplam puan ortalamalarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Aile geliri değişkeni korelasyon analizi sonuçlarına göre ÖMYTÖ toplam puan ortalamalarında anlamlı ilişki tespit edilmezken, YDÖ toplam puan ortalamalarında orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<0.05). Serbest zaman süresi değişkeni korelasyon analizi sonuçlarına göre ÖMYTÖ toplam puan ortalamalarında anlamlı ilişki tespit edilmezken, YDÖ toplam puan ortalamalarında orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<0.05). ÖMYTÖ ile YDÖ arasında düşük düzeyde ve pozitif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<0,05). Sonuç olarak beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arttıkça yaşam doyum düzeylerinin de artacağı benzer şekilde eş zamanlı olarak yaşam doyumunun artmasıyla mesleğe yönelik tutum düzeyinin artacağı söylenebilir.
This study aimed to examine the relationship between the attitudes of physical education and sports teacher candidates toward the teaching profession and their levels of satisfaction with life. The study population consisted of 203 students studying at Bartin University, Faculty of Sports Sciences, Department of Physical Education and Sports in the 2022-2023 academic year. The sample of the study comprised 165 volunteer students (98 male and 67 female) selected through a simple random sampling method. Data were collected using a personal information form for the candidates, the "Attitude Toward the Teaching Profession Scale (ATTPS)," and the "Satisfaction with Life Scale (SWLS)." The collected data were analyzed using frequency, percentage distribution, and arithmetic mean, as well as independent sample t-test and the Pearson Correlation analyses. The SPSS 26.0 software package was employed for data analysis. The study results revealed a significant difference in the mean total scores of ATTPS and SWLS based on the t-test results of the active engagement in sports variable (p<0.05). Regarding the family income variable, the correlation analysis indicated a moderate and positive significant relationship with mean SWLS total scores, while no significant relationship was found with mean ATTPS total scores (p<0.05). Similarly, for the leisure time variable, a moderate and positive significant relationship was identified with mean SWLS total scores, but no significant relationship was observed with mean ATTPS total scores (p<0.05). Moreover, a low and positive significant relationship was noted between ATTPS and SWLS (p<0.05). In conclusion, the study suggests that as physical education and sports teacher candidates' attitudes toward the teaching profession increase, their levels of satisfaction with life are likely to rise. Simultaneously, an increase in satisfaction with life may contribute to a higher level of positive attitude toward the teaching profession.
Physical education and sports teacher candidates Attitude toward the teaching profession Satisfaction with life
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation, Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | June 12, 2024 |
Acceptance Date | August 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 3 |