Examining Students' School Climate and Academic Motivation Levels with Various Demographic Variables
Year 2024,
Volume: 12 Issue: 4, 418 - 436
Alptuğ Soyer
,
Kültiğin Acar
Abstract
The aim of this research is to examine the effects of academic motivation and school climate on students in the Faculty of Sports Sciences, considering various demographic variables. The study encompasses processes in which two scales were evaluated to determine the levels of academic motivation and school climate among young individuals. The research sample consists of 519 students, with 278 males (53.6%) and 241 females (46.4%) currently enrolled in sports sciences. The data collection tools used in the study include the School Climate Scale and the Academic Motivation Scale. A relational survey model was employed in the research. Due to the normal distribution of the data sets, parametric tests were used in the analysis process. According to the score range determined in the Academic Motivation Scale, participants were found to have a moderate level of academic motivation. However, the statistical scores obtained from the School Climate Scale revealed that participants had a negative perception of school climate. Additionally, it was determined that academic motivation and school climate levels did not differ based on the gender variable of the participants, nor did they differ according to class level. Another finding of the study was that married individuals had lower levels of academic motivation and school climate compared to single individuals. A moderate relationship was found between the values obtained from the Academic Motivation and School Climate scales. In conclusion, it is recommended that students' academic and athletic obligations be balanced to ensure the harmonious development of school climate and academic motivation. It is believed that the findings of this study will provide valuable insights for future research in this area.
Supporting Institution
Tübitak
Project Number
1919B012303498
Thanks
Acknowledgments
We would like to sincerely express our appreciation to TÜBİTAK Project number (1919B012303498), TÜBİTAK for supporting this project. We thank all the volunteers and participants involved in the present study.
References
- Aka, F. N. (2014). Okul iklimi ile öğretmen öz yeterliği ilişkisine yönelik öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
- Akman, Y. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin şiddet ve okul iklimi algıları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Atay, K. (2001). Öğretmen yönetici ve denetmenlerin bakış açısından okul kültürü ve öğretmen verimliliğine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(26), 179-194.
- Atilgan, M. (1998). Üniversite öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıkları ile akademik başarılarının karşılaştırılması (Gaziantep Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma) (master’s thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Aydın, F. (2010). Özel okullardaki okul ikliminin öğretmen ve öğrenci algılarına göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Bahçetepe, Ü., & Giorgetti, F. M. (2015). Akademik başarı ile okul iklimi arasındaki ilişki. Istanbul Journal of Innovation in Education, 1(3), 83-101.
- Bakay, E., & Kalem, G. (2008). Ulusal araştırma raporu (Türkiye): Türk Eğitim Sistemi ve etkili okul göstergeleri projesi, PROject Based SCHOOL Management.
- Balkis, M., Duru, E., Buluş, M., & Duru, S. (2006). Üniversite Öğrencilerinde Akademik Erteleme Eğiliminin Çeşitli değişkenler Açisindan İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 57-73.
- Barnard, C. (1994). The Functions of Executive. Cambridge: Harward University Press.
- Berberoğlu, G., & Baraz, B. (1999). Tusaş Motor Sanayi A. Ş.’de örgüt kültürü araştırması. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1-2), 29-52.
- Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik güdülenme ölçeği: Geliştirmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 83-98.
- Brookmeyer, K., Fanti, K., & Henrich, C. (2006). Schools, parents, and youth violence: A multilevel, ecological analysis. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 35(4), 504-514.
- Çalık, T., Kurt, T., & Çalık, C. (2011). Güvenli okulun oluşturulmasında okul iklimi: Kavramsal bir çözümleme. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 73-84.
- Can, H. (1996). Organizasyon ve Yönetim. Adım Yayıncılık, Ankara.
- Çelik, H. (2016). Demokratik liderlik ve örgütsel güven ilişkisi: Balıkesir merkez ilçeleri örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
- Çelik, H., & Gültekin, A. R. T. S. (2024). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyonlari ve okul iklimi ilişkisi. The Journal of Academic Social Science, 48(48), 422-434.
- Çelik, H., Terzi, A., & Gültekin, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyonları ve okul iklimi ilişkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5, 422-434.
- Cherrington, D. J. (1994). Organisational Behavior: The Management Individual and Organisational Performance. Allyn and Bacon Inc., Boston.
- Church, M. A., Elliot, A. J., & Gable, S. L. (2001). Perceptions of classroom environment, achievement goals, and achievement outcomes. Journal of Educational Psychology, 93(1), 43.
- Clifford, M., Menon, R., Gangi, T., Condon, C., Hornung, K., & American Institutes for Research. (2012). Measuring school climate for gauging principal performance: A review of the validity and reliability of publicly accessible measures. Washington, DC: American Institutes for Research.
- Cohen, J., Pickeral, T., & McCloskey, M. (2009). Assessing school climate. The Education Digest, 74(8), 45.
Daniels, L. M., Perry, R. P., Stupnisky, R. H., Stewart, T. L., Newall, N. E., & Clifton, R. A. (2014). The longitudinal effects of achievement goals and perceived control on university student achievement. European Journal of Psychology of Education, 29, 175-194.
- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
- Deci, E. L., Cascio, W. F., & Krusell, J. (1975). Cognitive evaluation theory and some comments on the Calderand Staw critique. Journal of Personality and Social Psychology, 31(1), 81– 85.
- Dev, P. C. (1997). Intrinsic motivation and academic achievement: What does their relationship imply for the classroom teacher? Remedial and Special Education, 18(1), 12-19.
- Dinçer, Ö. (1998). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: Timaş Matbaası.
- Ellis, T. I. (1988). School climate. Research Roundup, 4(2), Routledge.
- Eymur, G., & Geban, Ö. (2011). An Investigation of the Relationship between Motivation and Academic Achievement of Pre-service Chemistry Teachers. Education & Science/Egitim ve Bilim, 36(161).
- Fraser, B.J. (1990). Students’ perceptions of their classroom environments. In K. Tobin,
- Gellerman, S. W. (1973). The Uses of Psychology in Management. New York: Collier.
- Gilmer, B. V. H. (1971). Industrial and Organizational Psychology. New York: McGraw-Hill.
- Göcen, G., & Kaya, Z. (2014). İmam-hatip liselerinde çalışan öğretmen ve yöneticilerin okul iklim algısı ve bu algıya etki eden faktörler (İstanbul Örneği). On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 0(36), 67-102.
- Gök, S. (2009). Örgüt ikliminin çalışanların motivasyonuna etkisi üzerine bir araştırma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 587-605.
- Griffin, R., MacKewn, A., Moser, E., & VanVuren, K. W. (2012). Do learning and study skills affect academic performance? --An empirical investigation. Contemporary Issues in Education Research, 5(2), 109-116.
- Grunschel, C., Schwinger, M., Steinmayr, R., & Fries, S. (2016). Effects of using motivational regulation strategies on students' academic procrastination, academic performance, and well-being. Learning and individual differences, 49, 162-170.
- Guay, F., Mageau, G. A., & Vallerand, R. J. (2003). On the hierarchical structure of self-determined motivation: A test of top-down, bottom-up, reciprocal, and horizontal effects. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(8), 992-1004.
- Güçlü, N. (2003). Örgüt kültürü. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 61-85.
- Güdül, M. D. (2016). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon profillerinin psikolojik ihtiyaç doyumu, akademik erteleme ve yaşam doyumu ile ilişkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Türkiye.
- Güngör, N. B., & Yenel, F. (2020). Öğrenmeye ilişkin tutumun spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik motivasyonlarının yordanmasına etkisi. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 2(1), 40-55.
- Halis, M., & Uğurlu, Ö. Y. (2008). Güncel çalışmalar ışığında örgüt iklimi. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 10(2), 101-123.
- Halpin, A. W., & Croft, D. B. (1963). The organizational climate of schools. Midwest Administration Center, Chicago.
- Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2013). Educational administration: Theory, research, and practice (9th ed.). New York: McGraw-Hill.
- Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2015). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel.
- Hoy, W. K., Hannum, J., & Tschannen-Moran, M. (1998). Organizational climate and student achievement: A parsimonious and longitudinal view. Journal of School Leadership, 8(4), 336-359.
- Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/healthy schools: Measuring organizational climate. Beverly Hills: Sage Publications.
- Huang, Y., Lv, W., & Wu, J. (2016). Relationship between intrinsic motivation and undergraduate students’ depression and stress: The moderating effect of interpersonal conflict. Psychological Reports, 119(2), 527-538.
- İhtiyaroğlu, N., & Taşdelen, K. (2010). Okul iklimi ve öğrenci başarıları arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 211-227.
- J.B. Kahle & B.J. Fraser (Eds.), Windows into science classrooms: problems associated with higher-level cognitive learning (pp. 199–221). Bristol, PA: Falmer Press
- Kaplan, A., & Maehr, M. L. (2007). The contributions and prospects of goal orientation theory. Educational psychology review, 19, 141-184.
- Kasatura, İ. (1990). Okul başarısından hayat başarısına: Başarıyı yaratan ya da engelleyen faktörler. İstanbul, Altın Kitaplar.
- Kaya, M., & Çetinkaya, Y. (2010). Okul iklimi ve öğrencilerin okul başarıları arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 26-35.
- Keskin, G., & Sezgin, B. (2009). Bir grup ergende akademik başarı durumuna etki eden etmenlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10), 3-18.
- Keskin, H. K., & Yapıcı, Ş. (2008). Başarılı ve başarısız öğrencilerin kişilik özellikleri ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 1(1), 20-32
- Kılıç, H. (2005). Örgütlerde karar verme ve örgüt iklimi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Kline, P. (1999). The Handbook of Psychological Testing. Routledge, London.
- Kurt, A. (2010). Eğitim yönetimi ve liderlik (Genişletilmiş 3. baskı). Ankara: Nobel.
- Kurt, T., & Alparslan, A. (2009). İki farklı ilköğretim okulu yöneticisinin ve öğretmenlerinin okul iklimi algılarına yönelik bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 79-92.
- Kuş, C. (2011). Örgütsel bağlılık ve okul iklimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Lawson, D. B., & Hitt, M. A. (2009). Achieving high performance: The role of the learning organization. Journal of Management, 35(6), 1660-1683.
- Loukas, A., & Murphy, J. L. (2007). Middle school student perceptions of school climate: Examining protective functions on subsequent adjustment problems. Journal of school psychology, 45(3), 293-309.
- Ma, X., & Klinger, D. A. (2000). Hierarchical linear modelling of student and school effects on academic achievement. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'education, 41-55.
- MacCallum, R. C., & Austin, J. T. (2000). Applications of structural equation modeling in psychological research. Annual Review of Psychology, 51, 201-226.
- MacNeil, A. J., Prater, D. L., & Busch, S. (2009). The effects of school culture and climate on student achievement. International Journal of leadership in Education, 12(1), 73-84.
- Mardin, T., & Koç, E. (2009). Eğitim ortamlarında okul iklimi ve yönetici öğretmen ilişkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 67-76.
- Merdan, S. (2004). Örgütsel kültür, iklim ve liderlik (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
- Mertler, C. A. (2014). Introduction to educational research: A critical thinking approach (2nd ed.). Pearson Education, Inc.
- Misener, K. E., & Doherty, A. J. (2009). Sport management and leadership: From the inside out. Journal of Sport Management, 23(5), 710-734.
- Moore, W. L., & Griffith, A. R. (1990). The influence of school climate on student achievement: A review of the research. Journal of Educational Research, 83(6), 357-368.
- Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on reform. Australian Council for Educational Research.
- Murphy, J., & Hallinger, P. (1988). The principalship in an era of reform. State University of New York Press.
- Noe, R. A., & Wilk, S. L. (1993). Investigation of the determinants of successful mentoring relationships. Journal of Vocational Behavior, 43(3), 281-298.
- Ozen, S., & Arslan, M. (2017). Öğretmenlerin okul iklimine yönelik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Education and Training Studies, 5(3), 93-102.
- Pavlou, V. (2006). Pre‐adolescents' perceptions of competence, motivation and engagement in art activities. International Journal of Art & Design Education, 25(2), 194-204.
- Peşken, Y. (2008). Okul iklimi ve okul başarısı. Eğitim ve Bilim, 33(149), 75-88.
- Popham, W. J. (2011). Classroom assessment: What teachers need to know (6th ed.). Pearson Education, Inc.
- Rahman, A., & Hossain, M. S. (2014). The relationship between school climate and students’ academic achievement. Journal of Education and Practice, 5(12), 20-30.
- Rana, R. A., Mahmood, N., & Reid, N. (2015). Motivation and science performance: influence on student learning in science. Science Institute (Lahore), 27(2), 1445-1452.
- Rani, A. (2007). Exploring the impact of school climate on student achievement in secondary schools. University of New South Wales.
- Razon, N. (1987). Öğrenme olgusu ve okul başarısını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 11(63).
- Sarıkaya, S., & Varol, S. (2007). Eğitimde liderlik ve okul ikliminin öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 32(146), 45-55.
- Sarıtaş, A. (2008). Okul ikliminin, öğretmen ve öğrenci tutumlarına etkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 68-79.
- Schunk, D. H., Meece, J. L., & Pintrich, P. R. (2014). Motivation in education: Theory, research, and applications (4th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
- Şen, A. (2002). Örgütsel iklim ve iş doyumu (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
- Şerefli, A. (2003). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen zihinsel olmayan faktörler (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
- Şevik, Y. (2014). İlkokul müdür ve müdür yardımcılarının öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin görüşleri ile akademik başarısına katkıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
- Simons, H. D., Van Rheenen, D., & Covington, M. V. (1999). Academic motivation and the student athlete. Journal of college student development, 40, 151-162.
- Soyer, F., Can, Y., Güven, H., Hergüner, G., Bayansalduz, M., & Tetik, B. (2010). Sporculardaki başarı motivasyonu ile takım birlikteliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 225-239.
- Stolk, J. D., Jacobs, J., Girard, C., & Pudvan, L. (2018). Learners’ needs satisfaction, classroom climate, and situational motivations: evaluating self-determination theory in an engineering context. In 2018 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1-5). IEEE.
- Terzi, A. R. (2015). Üniversite öğrencilerine yönelik okul iklimi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 111-117.
- Tucker, C. M., Zayco, R. A., Herman, K. C., Reinke, W. M., Trujillo, M., Carraway, K., ... & Ivery, P. D. (2002). Teacher and child variables as predictors of academic engagement among low‐income African American children. Psychology in the Schools, 39(4), 477-488.
- Tuncer, N., & Uzun, K. (2008). Okul iklimi ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(3), 123-135.
- Tuzun, S. (2006). Okul iklimi ve başarı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Vallerand, R. J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. In Advances in experimental social psychology. Academic Press, 29, 271-360.
- Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4), 1003-1017.
- Van Maanen J., Schein E. H. (1979). Toward a theory of organizational socialization. Research in Organizational Behavior, 1, 209-264.
- Way, N., Reddy, R., & Rhodes, J. (2007). Students’ perceptions of school climate during the middle school years: Associations with trajectories of psychological and behavioral adjustment. American journal of community psychology, 40, 194-213.
- Wentzel, K. R., & Wigfied, A. (2007). Promoting motivation at school: Interventions that work. Educational Psychologist, 42(4), 261-271.
- Williams, K., & Anderson, S. E. (1991). Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors. Journal of Management, 17(3), 601-617.
- Wilson, D. (2004). The interface of school climate and school connectedness and relationships with aggression and victimization. Journal of school health, 74(7).
- Yavuz, F. (2012). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ve okul ikliminin örgütsel bağlılık üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Yıldırım, A. (2010). Eğitimde etkili liderlik ve okul iklimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
- Yılmaz, B. (2010). Okul iklimi ve öğrenci başarıları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Zengin, M. (2007). Okul iklimi ve öğretmenlerin iş doyumu. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(2), 55-70.
- Zinser, H., & Vukovich, S. (2007). The relationship between perceived school climate and the academic achievement of high school students. Journal of Research in Education, 17(2), 120-128.
Year 2024,
Volume: 12 Issue: 4, 418 - 436
Alptuğ Soyer
,
Kültiğin Acar
Project Number
1919B012303498
References
- Aka, F. N. (2014). Okul iklimi ile öğretmen öz yeterliği ilişkisine yönelik öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
- Akman, Y. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin şiddet ve okul iklimi algıları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Atay, K. (2001). Öğretmen yönetici ve denetmenlerin bakış açısından okul kültürü ve öğretmen verimliliğine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26(26), 179-194.
- Atilgan, M. (1998). Üniversite öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıkları ile akademik başarılarının karşılaştırılması (Gaziantep Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma) (master’s thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Aydın, F. (2010). Özel okullardaki okul ikliminin öğretmen ve öğrenci algılarına göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Bahçetepe, Ü., & Giorgetti, F. M. (2015). Akademik başarı ile okul iklimi arasındaki ilişki. Istanbul Journal of Innovation in Education, 1(3), 83-101.
- Bakay, E., & Kalem, G. (2008). Ulusal araştırma raporu (Türkiye): Türk Eğitim Sistemi ve etkili okul göstergeleri projesi, PROject Based SCHOOL Management.
- Balkis, M., Duru, E., Buluş, M., & Duru, S. (2006). Üniversite Öğrencilerinde Akademik Erteleme Eğiliminin Çeşitli değişkenler Açisindan İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 57-73.
- Barnard, C. (1994). The Functions of Executive. Cambridge: Harward University Press.
- Berberoğlu, G., & Baraz, B. (1999). Tusaş Motor Sanayi A. Ş.’de örgüt kültürü araştırması. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1-2), 29-52.
- Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik güdülenme ölçeği: Geliştirmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 83-98.
- Brookmeyer, K., Fanti, K., & Henrich, C. (2006). Schools, parents, and youth violence: A multilevel, ecological analysis. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 35(4), 504-514.
- Çalık, T., Kurt, T., & Çalık, C. (2011). Güvenli okulun oluşturulmasında okul iklimi: Kavramsal bir çözümleme. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 73-84.
- Can, H. (1996). Organizasyon ve Yönetim. Adım Yayıncılık, Ankara.
- Çelik, H. (2016). Demokratik liderlik ve örgütsel güven ilişkisi: Balıkesir merkez ilçeleri örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
- Çelik, H., & Gültekin, A. R. T. S. (2024). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyonlari ve okul iklimi ilişkisi. The Journal of Academic Social Science, 48(48), 422-434.
- Çelik, H., Terzi, A., & Gültekin, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyonları ve okul iklimi ilişkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5, 422-434.
- Cherrington, D. J. (1994). Organisational Behavior: The Management Individual and Organisational Performance. Allyn and Bacon Inc., Boston.
- Church, M. A., Elliot, A. J., & Gable, S. L. (2001). Perceptions of classroom environment, achievement goals, and achievement outcomes. Journal of Educational Psychology, 93(1), 43.
- Clifford, M., Menon, R., Gangi, T., Condon, C., Hornung, K., & American Institutes for Research. (2012). Measuring school climate for gauging principal performance: A review of the validity and reliability of publicly accessible measures. Washington, DC: American Institutes for Research.
- Cohen, J., Pickeral, T., & McCloskey, M. (2009). Assessing school climate. The Education Digest, 74(8), 45.
Daniels, L. M., Perry, R. P., Stupnisky, R. H., Stewart, T. L., Newall, N. E., & Clifton, R. A. (2014). The longitudinal effects of achievement goals and perceived control on university student achievement. European Journal of Psychology of Education, 29, 175-194.
- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
- Deci, E. L., Cascio, W. F., & Krusell, J. (1975). Cognitive evaluation theory and some comments on the Calderand Staw critique. Journal of Personality and Social Psychology, 31(1), 81– 85.
- Dev, P. C. (1997). Intrinsic motivation and academic achievement: What does their relationship imply for the classroom teacher? Remedial and Special Education, 18(1), 12-19.
- Dinçer, Ö. (1998). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: Timaş Matbaası.
- Ellis, T. I. (1988). School climate. Research Roundup, 4(2), Routledge.
- Eymur, G., & Geban, Ö. (2011). An Investigation of the Relationship between Motivation and Academic Achievement of Pre-service Chemistry Teachers. Education & Science/Egitim ve Bilim, 36(161).
- Fraser, B.J. (1990). Students’ perceptions of their classroom environments. In K. Tobin,
- Gellerman, S. W. (1973). The Uses of Psychology in Management. New York: Collier.
- Gilmer, B. V. H. (1971). Industrial and Organizational Psychology. New York: McGraw-Hill.
- Göcen, G., & Kaya, Z. (2014). İmam-hatip liselerinde çalışan öğretmen ve yöneticilerin okul iklim algısı ve bu algıya etki eden faktörler (İstanbul Örneği). On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 0(36), 67-102.
- Gök, S. (2009). Örgüt ikliminin çalışanların motivasyonuna etkisi üzerine bir araştırma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 587-605.
- Griffin, R., MacKewn, A., Moser, E., & VanVuren, K. W. (2012). Do learning and study skills affect academic performance? --An empirical investigation. Contemporary Issues in Education Research, 5(2), 109-116.
- Grunschel, C., Schwinger, M., Steinmayr, R., & Fries, S. (2016). Effects of using motivational regulation strategies on students' academic procrastination, academic performance, and well-being. Learning and individual differences, 49, 162-170.
- Guay, F., Mageau, G. A., & Vallerand, R. J. (2003). On the hierarchical structure of self-determined motivation: A test of top-down, bottom-up, reciprocal, and horizontal effects. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(8), 992-1004.
- Güçlü, N. (2003). Örgüt kültürü. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 61-85.
- Güdül, M. D. (2016). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon profillerinin psikolojik ihtiyaç doyumu, akademik erteleme ve yaşam doyumu ile ilişkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Türkiye.
- Güngör, N. B., & Yenel, F. (2020). Öğrenmeye ilişkin tutumun spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik motivasyonlarının yordanmasına etkisi. Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 2(1), 40-55.
- Halis, M., & Uğurlu, Ö. Y. (2008). Güncel çalışmalar ışığında örgüt iklimi. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 10(2), 101-123.
- Halpin, A. W., & Croft, D. B. (1963). The organizational climate of schools. Midwest Administration Center, Chicago.
- Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2013). Educational administration: Theory, research, and practice (9th ed.). New York: McGraw-Hill.
- Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2015). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel.
- Hoy, W. K., Hannum, J., & Tschannen-Moran, M. (1998). Organizational climate and student achievement: A parsimonious and longitudinal view. Journal of School Leadership, 8(4), 336-359.
- Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/healthy schools: Measuring organizational climate. Beverly Hills: Sage Publications.
- Huang, Y., Lv, W., & Wu, J. (2016). Relationship between intrinsic motivation and undergraduate students’ depression and stress: The moderating effect of interpersonal conflict. Psychological Reports, 119(2), 527-538.
- İhtiyaroğlu, N., & Taşdelen, K. (2010). Okul iklimi ve öğrenci başarıları arasındaki ilişkiler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 211-227.
- J.B. Kahle & B.J. Fraser (Eds.), Windows into science classrooms: problems associated with higher-level cognitive learning (pp. 199–221). Bristol, PA: Falmer Press
- Kaplan, A., & Maehr, M. L. (2007). The contributions and prospects of goal orientation theory. Educational psychology review, 19, 141-184.
- Kasatura, İ. (1990). Okul başarısından hayat başarısına: Başarıyı yaratan ya da engelleyen faktörler. İstanbul, Altın Kitaplar.
- Kaya, M., & Çetinkaya, Y. (2010). Okul iklimi ve öğrencilerin okul başarıları arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 26-35.
- Keskin, G., & Sezgin, B. (2009). Bir grup ergende akademik başarı durumuna etki eden etmenlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10), 3-18.
- Keskin, H. K., & Yapıcı, Ş. (2008). Başarılı ve başarısız öğrencilerin kişilik özellikleri ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 1(1), 20-32
- Kılıç, H. (2005). Örgütlerde karar verme ve örgüt iklimi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Kline, P. (1999). The Handbook of Psychological Testing. Routledge, London.
- Kurt, A. (2010). Eğitim yönetimi ve liderlik (Genişletilmiş 3. baskı). Ankara: Nobel.
- Kurt, T., & Alparslan, A. (2009). İki farklı ilköğretim okulu yöneticisinin ve öğretmenlerinin okul iklimi algılarına yönelik bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 79-92.
- Kuş, C. (2011). Örgütsel bağlılık ve okul iklimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Lawson, D. B., & Hitt, M. A. (2009). Achieving high performance: The role of the learning organization. Journal of Management, 35(6), 1660-1683.
- Loukas, A., & Murphy, J. L. (2007). Middle school student perceptions of school climate: Examining protective functions on subsequent adjustment problems. Journal of school psychology, 45(3), 293-309.
- Ma, X., & Klinger, D. A. (2000). Hierarchical linear modelling of student and school effects on academic achievement. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'education, 41-55.
- MacCallum, R. C., & Austin, J. T. (2000). Applications of structural equation modeling in psychological research. Annual Review of Psychology, 51, 201-226.
- MacNeil, A. J., Prater, D. L., & Busch, S. (2009). The effects of school culture and climate on student achievement. International Journal of leadership in Education, 12(1), 73-84.
- Mardin, T., & Koç, E. (2009). Eğitim ortamlarında okul iklimi ve yönetici öğretmen ilişkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 67-76.
- Merdan, S. (2004). Örgütsel kültür, iklim ve liderlik (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
- Mertler, C. A. (2014). Introduction to educational research: A critical thinking approach (2nd ed.). Pearson Education, Inc.
- Misener, K. E., & Doherty, A. J. (2009). Sport management and leadership: From the inside out. Journal of Sport Management, 23(5), 710-734.
- Moore, W. L., & Griffith, A. R. (1990). The influence of school climate on student achievement: A review of the research. Journal of Educational Research, 83(6), 357-368.
- Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on reform. Australian Council for Educational Research.
- Murphy, J., & Hallinger, P. (1988). The principalship in an era of reform. State University of New York Press.
- Noe, R. A., & Wilk, S. L. (1993). Investigation of the determinants of successful mentoring relationships. Journal of Vocational Behavior, 43(3), 281-298.
- Ozen, S., & Arslan, M. (2017). Öğretmenlerin okul iklimine yönelik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Education and Training Studies, 5(3), 93-102.
- Pavlou, V. (2006). Pre‐adolescents' perceptions of competence, motivation and engagement in art activities. International Journal of Art & Design Education, 25(2), 194-204.
- Peşken, Y. (2008). Okul iklimi ve okul başarısı. Eğitim ve Bilim, 33(149), 75-88.
- Popham, W. J. (2011). Classroom assessment: What teachers need to know (6th ed.). Pearson Education, Inc.
- Rahman, A., & Hossain, M. S. (2014). The relationship between school climate and students’ academic achievement. Journal of Education and Practice, 5(12), 20-30.
- Rana, R. A., Mahmood, N., & Reid, N. (2015). Motivation and science performance: influence on student learning in science. Science Institute (Lahore), 27(2), 1445-1452.
- Rani, A. (2007). Exploring the impact of school climate on student achievement in secondary schools. University of New South Wales.
- Razon, N. (1987). Öğrenme olgusu ve okul başarısını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 11(63).
- Sarıkaya, S., & Varol, S. (2007). Eğitimde liderlik ve okul ikliminin öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 32(146), 45-55.
- Sarıtaş, A. (2008). Okul ikliminin, öğretmen ve öğrenci tutumlarına etkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 68-79.
- Schunk, D. H., Meece, J. L., & Pintrich, P. R. (2014). Motivation in education: Theory, research, and applications (4th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
- Şen, A. (2002). Örgütsel iklim ve iş doyumu (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
- Şerefli, A. (2003). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen zihinsel olmayan faktörler (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
- Şevik, Y. (2014). İlkokul müdür ve müdür yardımcılarının öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin görüşleri ile akademik başarısına katkıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
- Simons, H. D., Van Rheenen, D., & Covington, M. V. (1999). Academic motivation and the student athlete. Journal of college student development, 40, 151-162.
- Soyer, F., Can, Y., Güven, H., Hergüner, G., Bayansalduz, M., & Tetik, B. (2010). Sporculardaki başarı motivasyonu ile takım birlikteliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 225-239.
- Stolk, J. D., Jacobs, J., Girard, C., & Pudvan, L. (2018). Learners’ needs satisfaction, classroom climate, and situational motivations: evaluating self-determination theory in an engineering context. In 2018 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1-5). IEEE.
- Terzi, A. R. (2015). Üniversite öğrencilerine yönelik okul iklimi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 111-117.
- Tucker, C. M., Zayco, R. A., Herman, K. C., Reinke, W. M., Trujillo, M., Carraway, K., ... & Ivery, P. D. (2002). Teacher and child variables as predictors of academic engagement among low‐income African American children. Psychology in the Schools, 39(4), 477-488.
- Tuncer, N., & Uzun, K. (2008). Okul iklimi ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(3), 123-135.
- Tuzun, S. (2006). Okul iklimi ve başarı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Vallerand, R. J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. In Advances in experimental social psychology. Academic Press, 29, 271-360.
- Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4), 1003-1017.
- Van Maanen J., Schein E. H. (1979). Toward a theory of organizational socialization. Research in Organizational Behavior, 1, 209-264.
- Way, N., Reddy, R., & Rhodes, J. (2007). Students’ perceptions of school climate during the middle school years: Associations with trajectories of psychological and behavioral adjustment. American journal of community psychology, 40, 194-213.
- Wentzel, K. R., & Wigfied, A. (2007). Promoting motivation at school: Interventions that work. Educational Psychologist, 42(4), 261-271.
- Williams, K., & Anderson, S. E. (1991). Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors. Journal of Management, 17(3), 601-617.
- Wilson, D. (2004). The interface of school climate and school connectedness and relationships with aggression and victimization. Journal of school health, 74(7).
- Yavuz, F. (2012). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ve okul ikliminin örgütsel bağlılık üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Yıldırım, A. (2010). Eğitimde etkili liderlik ve okul iklimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
- Yılmaz, B. (2010). Okul iklimi ve öğrenci başarıları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Zengin, M. (2007). Okul iklimi ve öğretmenlerin iş doyumu. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(2), 55-70.
- Zinser, H., & Vukovich, S. (2007). The relationship between perceived school climate and the academic achievement of high school students. Journal of Research in Education, 17(2), 120-128.