Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2024, Volume: 12 Issue: 4, 461 - 472

Abstract

References

  • Acar, F. (2002). Duygusal zekâ ve liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12. 53– 68.
  • Akboy, R. (2005). Eğitim psikolojisi ve çoklu zekâ. İzmir: Dinazor Kitabevi.
  • Akıncı, İ. (2015). The relationship between the types of narcissism and psychological well-being: the roles of emotions and difficulties in emotion regulation, Middle East Technical University. The Department of Psychology. (Master’s Thesis). Ankara
  • Atay, S. (2009). Narsistik kişilik envanteri’nin Türkçe’ye standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 181-196.
  • Bridge, B. (2003). Duyguların eğitimi. Çev: Fatma Namak. Beyaz Yayınevi. İstanbul
  • Cadman, C., & Brewer, J. (2001). Emotional intelligence: A vital prerequisite for recruitment in nursing. Journal of Nursing Management, 9,321-324
  • Cankurtaran, Z., & Berısha, M. (2021). Antrenörlerin narsistik kişilik özellikleri ile eğitim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 71-84.
  • Epstein, R. (1999). The key to our emotions. Psychology Today, 32(4).
  • Fabio, A. D., & Palazzeschi, L. (2008). Emotional intelligence and self-efficacy in a sample of Italian high school teachers. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(3), 315-326.
  • Filiz, M. (2022). Türkiye’de sağlık çalışanlarının karanlık üçlü kişilik özelliklerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Eurasian journal of health technology assessment, 6(1), 1-11.
  • Hamedoğlu, M. A. (2009). Örgütsel narsisizm düzeyine ilişkin yönetici ve öğretmen algıları. Doktora Tezi, Ankara.
  • Harrod, N. R., & Scheer, S. D. (2005). An exploration of adolescent emotional intelligence in relation to demographic characteristics. Adolescence, 40(159).
  • Karakaş A.S, & Küçükoğlu S. (2011). Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zekâ düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14: 3
  • Karamehmetoğlu, M. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeylerinin mesleki öz yeterlik ve problem çözme becerilerini belirlemedeki rolünün incelenmesi (Master's thesis, Marmara Universitesi (Turkey)).
  • Karataş, S., & Taş, A. (2017). İlk ve ortaokullardaki öğretmenlerin narsistik kişilik eğilimleri ile örgütsel özdeşleşme düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3/1, 92- 121.
  • Kızıl, Ş. (2014). Öğretmenlerin duygusal zekâları ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki (Balıkesir İli Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kocakula, Ö. (2012). Narsistik ve obsesif kompulsif kişilik bozukluklarının karar verme süreçlerine etkisi, Adnan Menderes Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Koşan, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinin facebook kullanımının narsisizm ve saldırganlık düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Salovey, P. E., & Sluyter, D. J. (1997). Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. Basic Books.
  • Sudak, M. K. (2011), Kişilik tipleri, duygusal Zekâ, örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi üzerine bir araştırma, Yayımlanmış Doktora Tezi, Gebze Yükek Teknoloji Enstitüsü, Gebze.
  • Özmen, Z. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleriyle öğrencilerin istenmeyen davranışlarını algılamaları ve başa çıkma yöntemleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Timuroğlu, M. K. (2005). İşyerinde narsisizm ve iş tatmini ilişkisi: Bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Titrek, O. (2004). Eğitim fakültesi öğretim üyelerinin duygusal zekâ yeterliklerini iş yaşamında kullanma ve akademik başarı düzeylerine ilişkin karşılaştırma. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Ulaş, Ç. ve Arbak, Y. (2004). Modern yaklaşımlar ışığında değişen duygu-zeka ilişkisi ve duygusal zeka. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(2):209-219.
  • Wallace, H. M., & Baumeister, R. F. (2002). “The performance of narcissists rises and falls with perceived opportunity for glory”, Journal of Personality and Social Psychology, 82/5, 819–834.
  • Wardetzki, B. (2018). Siyasette ve toplumda narsisizm, ayartma ve iktidar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yörükan, D. (2000). Yunan mitolojisinde aşk. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Investigation of Physical Education Teachers’ Emotional Intelligence and Narcissistic Personality Traits Levels

Year 2024, Volume: 12 Issue: 4, 461 - 472

Abstract

This study aims to examine the emotional intelligence levels and narcissistic personality traits of physical education teachers working in middle schools and high schools affiliated to the Ministry of National Education in the 2023-2024 academic year in terms of some variables. The universe of the study consists of physical education teachers working in middle and high schools affiliated to the Ministry of National Education in the 2023-2024 academic year. The sample group consists of 286 physical education teachers, 120 of whom are female and 166 of whom are male, within the research universe and who the researcher could reach. Personal Information Form as a data collection tool in the study: This form includes the gender, age and education levels of the physical education teachers participating in the study. Emotional Intelligence Scale: The ‘’Emotional Intelligence Scale’’ developed by Wong and Law was used. The scale was adapted and developed into Turkish by Sudak (2011). Narcissistic Personality Inventory NPE - 16: The Turkish validity and study was conducted by Salim Atay (2009). The obtained data was analyzed using the SPSS 22 package program. In the analysis of two groups, “T-Test” was used for samples, in the comparative analysis of three or more groups, one-way analysis of variance (ANOVA) tests were used, and in order to determine which groups the differences originated from, Post-Hoc tests were used. In addition, Pearson Correlation Test was applied to determine the relationship between the variables. Findings: Physical education teachers' emotional intelligence levels and narcissistic personality traits do not differ in terms of gender and education level variables, but a statistically significant difference was observed in terms of age variable. It was determined that there was a low positive relationship between physical education teachers' emotional intelligence levels and narcissistic personality traits.

References

  • Acar, F. (2002). Duygusal zekâ ve liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12. 53– 68.
  • Akboy, R. (2005). Eğitim psikolojisi ve çoklu zekâ. İzmir: Dinazor Kitabevi.
  • Akıncı, İ. (2015). The relationship between the types of narcissism and psychological well-being: the roles of emotions and difficulties in emotion regulation, Middle East Technical University. The Department of Psychology. (Master’s Thesis). Ankara
  • Atay, S. (2009). Narsistik kişilik envanteri’nin Türkçe’ye standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 181-196.
  • Bridge, B. (2003). Duyguların eğitimi. Çev: Fatma Namak. Beyaz Yayınevi. İstanbul
  • Cadman, C., & Brewer, J. (2001). Emotional intelligence: A vital prerequisite for recruitment in nursing. Journal of Nursing Management, 9,321-324
  • Cankurtaran, Z., & Berısha, M. (2021). Antrenörlerin narsistik kişilik özellikleri ile eğitim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 71-84.
  • Epstein, R. (1999). The key to our emotions. Psychology Today, 32(4).
  • Fabio, A. D., & Palazzeschi, L. (2008). Emotional intelligence and self-efficacy in a sample of Italian high school teachers. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(3), 315-326.
  • Filiz, M. (2022). Türkiye’de sağlık çalışanlarının karanlık üçlü kişilik özelliklerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Eurasian journal of health technology assessment, 6(1), 1-11.
  • Hamedoğlu, M. A. (2009). Örgütsel narsisizm düzeyine ilişkin yönetici ve öğretmen algıları. Doktora Tezi, Ankara.
  • Harrod, N. R., & Scheer, S. D. (2005). An exploration of adolescent emotional intelligence in relation to demographic characteristics. Adolescence, 40(159).
  • Karakaş A.S, & Küçükoğlu S. (2011). Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zekâ düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14: 3
  • Karamehmetoğlu, M. (2017). Beden eğitimi öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeylerinin mesleki öz yeterlik ve problem çözme becerilerini belirlemedeki rolünün incelenmesi (Master's thesis, Marmara Universitesi (Turkey)).
  • Karataş, S., & Taş, A. (2017). İlk ve ortaokullardaki öğretmenlerin narsistik kişilik eğilimleri ile örgütsel özdeşleşme düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3/1, 92- 121.
  • Kızıl, Ş. (2014). Öğretmenlerin duygusal zekâları ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki (Balıkesir İli Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kocakula, Ö. (2012). Narsistik ve obsesif kompulsif kişilik bozukluklarının karar verme süreçlerine etkisi, Adnan Menderes Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Koşan, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinin facebook kullanımının narsisizm ve saldırganlık düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Salovey, P. E., & Sluyter, D. J. (1997). Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. Basic Books.
  • Sudak, M. K. (2011), Kişilik tipleri, duygusal Zekâ, örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi üzerine bir araştırma, Yayımlanmış Doktora Tezi, Gebze Yükek Teknoloji Enstitüsü, Gebze.
  • Özmen, Z. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleriyle öğrencilerin istenmeyen davranışlarını algılamaları ve başa çıkma yöntemleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Timuroğlu, M. K. (2005). İşyerinde narsisizm ve iş tatmini ilişkisi: Bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
  • Titrek, O. (2004). Eğitim fakültesi öğretim üyelerinin duygusal zekâ yeterliklerini iş yaşamında kullanma ve akademik başarı düzeylerine ilişkin karşılaştırma. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Ulaş, Ç. ve Arbak, Y. (2004). Modern yaklaşımlar ışığında değişen duygu-zeka ilişkisi ve duygusal zeka. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 3(2):209-219.
  • Wallace, H. M., & Baumeister, R. F. (2002). “The performance of narcissists rises and falls with perceived opportunity for glory”, Journal of Personality and Social Psychology, 82/5, 819–834.
  • Wardetzki, B. (2018). Siyasette ve toplumda narsisizm, ayartma ve iktidar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yörükan, D. (2000). Yunan mitolojisinde aşk. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Articles
Authors

Onur Akyüz 0000-0002-7631-460X

Mert Mazhar Erduran 0000-0002-2504-7978

Hüseyin Nasip Özaltaş 0000-0002-9184-115X

Early Pub Date December 25, 2024
Publication Date
Submission Date October 25, 2024
Acceptance Date November 6, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 12 Issue: 4

Cite

APA Akyüz, O., Erduran, M. M., & Özaltaş, H. N. (2024). Investigation of Physical Education Teachers’ Emotional Intelligence and Narcissistic Personality Traits Levels. International Journal of Sport Culture and Science, 12(4), 461-472.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).