Year 2025,
Volume: 13 Issue: 1, 38 - 55, 30.03.2025
Faik Öz
,
Kursad Han Donmez
,
Özcan Ercan
References
- Afyon, YA & Metin, SC (2015). Examination of Aggression Levels of Football Players in Muğla Super Amateur League. Journal of Sport and Performance Research, 6(1), 5-11.
- Algur, V. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Anksiyete ve Depresyon Düzeyleri ile Fiziksel Saldırganlık, Öfke, Düşmanlık ve Sözel Saldırganlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Master's Thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Aşçı, Ö., Hazar, G., Kılıç, E., & Korkmaz, A. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Stres Nedenlerinin ve Stresle Başa Çıkma Biçimlerinin Belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 213-232.
- Ballı, A. İ. K., ve Kılıç, K. C. (2016). Stresle Başa Çıkma Yöntemleri Ölçeğinin Türkçe'ye Uyarlanması: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 273-286.
- Barut, Y., & Demirci, A. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Gençlik Merkezleri Faaliyetlerine Yönelik Tutumlari. Journal of OZ Sport Sciences, 1(1).
- Beşkat, M. (2016). Futbol Seyircilerinin Empatik Eğilimleri İle Sporda Saldırganlık ve Şiddet Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Şanlıurfa Örneği) (Master's Thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
- Binboğa, D. (2002). Osmangazi Üniversitesi Sağlık Yüksek Okulu Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma ve Genel Sağlık Durumlarının İncelenmesi (Master's Thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
- Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal Of Personality and Social Psychology, 63(3), 452.
- Canpolat, B., & Akyol, B. (2022). Spor Bilimleri Öğrencileri İçin Paralimpik Sporlar Farkındalık Ölçeğinin (Psfö) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 1-24.
- Çankaya, M., & Çiftçi, G. E. (2019). Hemşirelerin Stresle Başa Çıkma Tarzlarında Duygusal Zekanın Etkisi: Çorum İlinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 391-414.
- Çetin, M. Ç. (2010). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 40(187), 193-206.
- Demir, Ş. (2020). Elit Düzey Boksörlerin Sporda Güdülenme, Saldırganlık ve Öfke Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Master's Thesis, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
- Derelioğlu, M., & Sabah, S. (2023). Profesyonel Sporcuların Sporda Tükenmişlik Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Avrasya Eğitim Ve Kültür Dergisi, 8 (22), 1410-1422.
- Doğru, N. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinin Stres, Stresle Başa Çıkma Tarzları ve Sosyal Destek Değişkenleri Bakımından İncelenmesi (Doctoral Dissertation, Ankara Universitesi (Turkey)).
- Duman, S. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Öznel İyi Oluş ve Benlik Saygısının Stresle Başa Çıkma Tarzlarıyla İlişkisinin İncelenmesi (Master's Thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Durmuş, M., & Gerçek, A. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Stres Durumları, Biyo-Psiko Sosyal Durumları ve Stresle Baş Etme Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. The Journal Of Academic Social Science, 53(53), 616-633.
- Erşan, E., Dogan, O., & Doğan, S. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Sosyodemografik Açıdan Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Medical Journal, 31(3), 231-238.
- Günay, Y., & Aygün, M. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Spora Katılım Açısından Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Research İn Sport Education and Sciences, 25(4), 89-92.
- Gündüz, S. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ve Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Algılanan Stres Düzeyleri ile Stresle Başa Çıkma Tarzlarının İncelenmesi (Master's Thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
- Kaba, İ. (2019). Stres, Ruh Sağliği ve Stres Yönetimi: Güncel Bir Gözden Geçirme. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (73), 63-81.
- Karabulut, E. O. (2024). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Tarzları ile Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. The Online Journal Of Recreation And Sports, 13(1), 86-94.
Karasar, N. (1999). Scientific Research Method: Concepts. Principles, Techniques, Ankara: Nobel Publishing House.
- Madran, HAD (2012). Validity and Reliability Study of The Turkish Form of The Buss -Perry Aggression Scale. Turkish Journal Of Psychology, 24(2), 1-6.
- Moos, R. (1993). Coping Responses İnventory: Professional Manual (2nd Ed.). New York: PAR Assessment Resources
The Relationship Between Stress Coping and Aggression Levels of Faculty of Sports Sciences Students
Year 2025,
Volume: 13 Issue: 1, 38 - 55, 30.03.2025
Faik Öz
,
Kursad Han Donmez
,
Özcan Ercan
Abstract
This study aims to examine the relationship between coping with stress and levels of aggression among students of the Faculty of Sports Sciences from some socio-demographic perspectives. A descriptive screening model was used in the study. The population of the research consists of students of the Faculty of Sports Sciences, and the sample consists of 305 students selected through random sampling method. The researchers used a personal information form prepared by themselves, the "Aggression Scale" adapted into Turkish by Madran (2012), and the "Coping with Stress Methods Scale" adapted into Turkish by Ballı and Kılıç (2016) as data collection tools in the research. Whether there were differences in the total scores of the scales and sub-dimensions according to gender was determined using the Student t-test; and whether there were differences according to age, income, department, and class status was determined using One-Way Analysis of Variance and Tukey's post hoc test. As a result, it was found that the overall aggression level of male participants was higher than that of females. However, it was determined that the anger levels of females were higher than those of male participants. When age and aggression levels were considered, it was found that the overall aggression levels of participants aged 18-21 were higher than those aged 26 and above. It was not found a relationship between income and coping with stress, but students with higher income levels were found to have higher levels of aggression compared to students with lower income levels. Students in the 4th year had higher scores in problem-solving and environmental support compared to 1st and 2nd-year students. No relationship was found between class status and aggression. To understand and reduce coping with stress and aggression tendencies, it is recommended to examine the influence of factors such as income, gender, and age, and strengthen educational programs and social support accordingly.
Ethical Statement
The study titled "The Relationship Between Coping with Stress and Levels of Aggression Among Students of the Faculty of Sports Sciences" was submitted to the Ethics Committee of Social Sciences and Engineering Sciences Research. The committee, in its meeting on 08.05.2024 and under the protocol number 05/31, has reviewed and found the study ethically appropriate.
References
- Afyon, YA & Metin, SC (2015). Examination of Aggression Levels of Football Players in Muğla Super Amateur League. Journal of Sport and Performance Research, 6(1), 5-11.
- Algur, V. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Anksiyete ve Depresyon Düzeyleri ile Fiziksel Saldırganlık, Öfke, Düşmanlık ve Sözel Saldırganlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Master's Thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Aşçı, Ö., Hazar, G., Kılıç, E., & Korkmaz, A. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Stres Nedenlerinin ve Stresle Başa Çıkma Biçimlerinin Belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 213-232.
- Ballı, A. İ. K., ve Kılıç, K. C. (2016). Stresle Başa Çıkma Yöntemleri Ölçeğinin Türkçe'ye Uyarlanması: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 273-286.
- Barut, Y., & Demirci, A. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Gençlik Merkezleri Faaliyetlerine Yönelik Tutumlari. Journal of OZ Sport Sciences, 1(1).
- Beşkat, M. (2016). Futbol Seyircilerinin Empatik Eğilimleri İle Sporda Saldırganlık ve Şiddet Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Şanlıurfa Örneği) (Master's Thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
- Binboğa, D. (2002). Osmangazi Üniversitesi Sağlık Yüksek Okulu Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma ve Genel Sağlık Durumlarının İncelenmesi (Master's Thesis, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
- Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal Of Personality and Social Psychology, 63(3), 452.
- Canpolat, B., & Akyol, B. (2022). Spor Bilimleri Öğrencileri İçin Paralimpik Sporlar Farkındalık Ölçeğinin (Psfö) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 1-24.
- Çankaya, M., & Çiftçi, G. E. (2019). Hemşirelerin Stresle Başa Çıkma Tarzlarında Duygusal Zekanın Etkisi: Çorum İlinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 391-414.
- Çetin, M. Ç. (2010). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 40(187), 193-206.
- Demir, Ş. (2020). Elit Düzey Boksörlerin Sporda Güdülenme, Saldırganlık ve Öfke Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Master's Thesis, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).
- Derelioğlu, M., & Sabah, S. (2023). Profesyonel Sporcuların Sporda Tükenmişlik Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Avrasya Eğitim Ve Kültür Dergisi, 8 (22), 1410-1422.
- Doğru, N. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinin Stres, Stresle Başa Çıkma Tarzları ve Sosyal Destek Değişkenleri Bakımından İncelenmesi (Doctoral Dissertation, Ankara Universitesi (Turkey)).
- Duman, S. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Öznel İyi Oluş ve Benlik Saygısının Stresle Başa Çıkma Tarzlarıyla İlişkisinin İncelenmesi (Master's Thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Durmuş, M., & Gerçek, A. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Stres Durumları, Biyo-Psiko Sosyal Durumları ve Stresle Baş Etme Davranışlarını Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. The Journal Of Academic Social Science, 53(53), 616-633.
- Erşan, E., Dogan, O., & Doğan, S. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Sosyodemografik Açıdan Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Medical Journal, 31(3), 231-238.
- Günay, Y., & Aygün, M. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Spora Katılım Açısından Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Research İn Sport Education and Sciences, 25(4), 89-92.
- Gündüz, S. (2019). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ve Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Algılanan Stres Düzeyleri ile Stresle Başa Çıkma Tarzlarının İncelenmesi (Master's Thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
- Kaba, İ. (2019). Stres, Ruh Sağliği ve Stres Yönetimi: Güncel Bir Gözden Geçirme. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (73), 63-81.
- Karabulut, E. O. (2024). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Tarzları ile Yaşam Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. The Online Journal Of Recreation And Sports, 13(1), 86-94.
Karasar, N. (1999). Scientific Research Method: Concepts. Principles, Techniques, Ankara: Nobel Publishing House.
- Madran, HAD (2012). Validity and Reliability Study of The Turkish Form of The Buss -Perry Aggression Scale. Turkish Journal Of Psychology, 24(2), 1-6.
- Moos, R. (1993). Coping Responses İnventory: Professional Manual (2nd Ed.). New York: PAR Assessment Resources