Bu
araştırma, hayatlarında ilk defa doğa etkinliklerine katılan çocuklarda,
etkinliklerin doğa zekâsı üzerindeki etkisini ve çocukların doğayla ilgili
oluşturdukları metaforları incelemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın evrenini 2016- 2017 eğitim
öğretim yılı yaz tatilinde aileleri tarafından 5 hafta (haftada 3 gün) sürecek
doğa aktiviteleri eğitimi kursuna gönderilen, daha önce hiçbir doğa etkinliğine
katılmamış 15 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma iki aşamada
gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada katılımcıların “doğa zekâsı” düzeylerini
belirleyebilmek için “Çoklu Zekâ Alanlarında Kendini Değerlendirme Ölçeği” nin
yalnızca 8 maddelik “doğa zekâsı” alt boyutu, ikinci aşamasında ise bir nitel
araştırma modeli olan olgu bilim (fenomenolojik) yaklaşımı kullanılmıştır. Nicel
verilerin analizi için ön test – son test karşılaştırmalarında eşleştirilmiş t
testinden, nitel verilerde ise içerik analizinden yararlanılmıştır.
Araştırmadan
elde edilen nicel veriler değerlendirildiğinde doğa etkinliklerine katılımın,
doğa zekâsı üzerinde doğrudan ve pozitif bir etkisi olduğu, doğayla ilgili
ifade ettikleri metaforlar incelendiğinde ise 4 tema altında 12 metaforik
ifadenin yer aldığı görülmüştür. Bunlar; Tema 1- Yaşayarak Öğrenme (%33,3):
Deniz, Sürpriz Kutusu, Macera Adası, Oyun Parkı, Tema 2- Yaşamsal Gereklilik
(%25): Nefes, Bebek, Yaprağın Damarları, Tema 3- Bilgi Edinme (%25): Anne,
Öğretmen, Ansiklopedi ve Tema 4- Çevresel Değerler (%16,7): Cennet, Uçurtma
şeklindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Sporda Psiko-sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2019 |
Submission Date | April 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------