This study aims to analyse the attainments that the students in need of special education gain during the course of games and physical activities. The screening model was used in this research. The study group consists of 80 students who are attending 22 separate schools together with normal students and certified by RAM-Counselling and Research Centre as needing special education. As data collection tool, “Games and Physical Activities Evaluation Form” was used in the research and this evaluation form was filled by 65 class teachers. The frequency (f) and percentage (%) distribution of the data obtained was statistically calculated. According to the findings, the teachers considered the students in need of special education as qualified for walking, running slowly and participating in games and national holiday activities whereas they found those students as unqualified for the activities such as change of location, balance exercises, the exercises requiring object control, dancing and folk dances and physical fitness. Consequently, the research reveals that the students in need of special education should be improved in terms of the attainments gained in the course of games and physical activities.
Bu araştırmada; sınıf öğretmenlerinin özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin oyun ve fiziki etkinlikler ders programından kaynaklanan sorunlara ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlandı. Araştırmanın yöntemi sınıfında özel eğitime gereksinim duyan öğrenci bulunan 65 öğretmenden oluşturuldu. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak “Oyun ve fiziki Etkinlikler Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel olarak frekans (f) ve yüzde (%) dağılımı hesaplanmıştır. Bulguların sonuçlarına göre programdaki; özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin oyun ve fiziki etkinlikler dersinde problemler yaşadığı belirlendi. Sonuç olarak, oyun ve fiziki etkinlikler dersi; yer değiştirme hareketleri, dengeleme hareketleri, nesne kontrolü gerektiren hareketler, dans ve halk dansları, oyun, fiziksel uygunluk, milli bayramlara katılım, adil oyun anlayışı ve işbirliği yapma konuları; engelli öğrencilerin engelleri ve yetenekleri doğrultusunda hazırlanmadığı, engelli öğrenciler için uygun eğitimsel uygulamaları içermediği, engelli öğrencilerin akranları ile işbirliği yapmakta problem yaşadığı gözlendi.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Engellilerde Egzersiz ve Yaşam Kalitesi |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2014 |
Submission Date | January 31, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 1 |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------