Research Article
BibTex RIS Cite

2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi

Year 2022, , 1015 - 1032, 15.09.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1024442

Abstract

Formal eğitimin belirleyici unsurlarından biri olan eğitim programlarına, program boyutlarından biri olan amaçlar yön vermektedir. Eğitim programlarının amaçlarının oluşturulmasında ve yazılmasında taksonomilerden yararlanılmaktadır. Bu taksonomilerden biri de SOLO taksonomisidir. SOLO taksonomisi dört boyuttan oluşmaktadır. Bu boyutlar; tek yönlü yapı, çok yönlü yapı, ilişkisel yapı ve soyutlanmış yapıdır. Bu araştırmanın amacı 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nın (SBÖP) SOLO taksonomisine göre incelenmesidir. Nitel araştırma yaklaşımlardan biri olan doküman incelemesi ile gerçekleştirilen bu çalışmanın verileri 2018 SBÖP 4-7. sınıf kazanımlarıdır. Betimsel bir şekilde analiz edilen çalışma verileri iki uzmanın görüşüne sunulmuştur. Çalışma sonuçlarına göre 2018 SBÖP kazanımlarının çoğunluğunun ilişkisel yapı evresinde olduğu görülmüştür. Ayrıca sınıf düzeyi arttıkça üst düzey bilişsel süreçlere işaret eden boyutlardaki kazanımların sayısı da artış göstermektedir. Çalışma sonuçlarına göre sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının oluşturulması ve güncellenmesi için yapılan çalışmalarda SOLO taksonomisinin de göz önünde bulundurulması önerilmektedir.

References

  • Ağçam, R., & Babanoğlu, M. P. (2018). The SOLO analysis of EFL teaching programmes: Evidence from Turkey. Turkish Studies, 13(27), 1-18.
  • Alsaadi, A. (2001). A comparison of primary mathematics curriculum in England and Qatar: The SOLO taxonomy. Research into Learning Mathematics, 21(3), 1-7.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel alan sınıflamasında yenilenmiş Bloom, Solo, Fink, Dettmer taksonomileri ve uluslararası alanda tanınma durumları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2) 259-290.
  • Bağdat, O., & Anapa-Saban, P. (2014). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin cebirsel düşünme becerilerinin SOLO taksonomisi ile incelenmesi. International Journal of Social Science, 26, 473-496.
  • Biggs, J. B., & Collis, K. (1982). Evaluating the quality of learning: the SOLO taxonomy. New York: Academic Pres.
  • Brabrand, C., & Dahl, B. (2009). Using the SOLO taxonomy to analyze competence progression of university science curricula. Higher Education, 58(4), 531-549.
  • Burak, D., & Gültekin, M. (2019). 4. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programı kazanımlarının Bloom ve revize Bloom taksonomilerine göre incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 121-140.
  • Büyükalan Filiz, S. & Baysal, S. B. (2019). Analysis of social studies curriculum objectives according to revised Bloom taxonomy. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 20(1), 234-253.
  • Can, G. (2008). Eğitimin psikolojik temelleri. Gültekin, M. (ed.). Eğitim bilimine giriş içinde (ss.41-57). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Caniglia, J. C., & Meadows, M. (2018). An application of the solo taxonomy to classify strategies used by pre-service teachers to solve" one question problems". Australian Journal of Teacher Education, 43(9), 75-89.
  • Çakmak, Z., Kaçar, T., & Bulut, B. (2018). Beşinci sınıf sosyal bilgiler öğretim programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomi boyutlarına göre analizi. International Journal of Social Science, 72, 145-156.
  • Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin hazırladığı sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36(160), 120-132.
  • Çerçi, A. (2018). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının (5, 6, 7, 8. Sınıf) yenilenen Bloom taksonomisi'ne göre incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 6(2), 70-81. Çetin, B., & İlhan, M. (2016). SOLO taksonomisi. Bingölbali, E., Arslan, S., & Zembat, İ. Ö. (Ed.). Matematik eğitiminde teoriler içinde (ss. 861–879). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, P., Köçer, M., & Atalmış, E. H. (2016). Examining social studies questions on national test in Turkey in terms of revized Bloom's taxanomy. Electronic Turkish Studies, 11(19), 299-314. Demirel, Ö. (2009). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2001). Eğitim ile ilgili temel kavramlar. Demirel, Ö., & Kaya, Z. (ed.). Öğretmenlik mesleğine giriş içinde (ss. 1-18) Ankara: Pegem Akademi.
  • Deveci, H. (2008). Eğitimin sosyal temelleri. Gültekin, M. (ed.). Eğitim bilimine giriş içinde (ss.17-41). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Doğan, A. (2020). İlkokul matematik öğretim programındaki kazanımların SOLO sınıflandırmasına göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 2305-2325.
  • Dönmez, H., & Zorluoğlu, S. L. (2020). Fen bilimleri dersi öğretim programı 6., 7. ve 8. sınıf kazanımlarının SOLO Taksonomisine göre incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 85-95.
  • Gezer, M., & İlhan, M. (2015). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı kazanımları ile ders kitabı değerlendirme sorularının SOLO taksonomisine göre incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 1-25.
  • Gültekin, M., & Burak, D. (2019). 4. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programı kazanımlarının Bloom ve revize Bloom taksonomilerine göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 121-140.
  • İlhan, M., & Gezer, M. (2017). A comparison of the reliability of the Solo- and revised Bloom's Taxonomy-based classifications in the analysis of the cognitive levels of assessment questions. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(4), 637-662.
  • Kılıç, B. C. (2019). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler ders kitaplarındaki doğal afetler konusunun sarmal sistem yönünden değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Korkmaz, F., & Ünsal, S. (2017). Analysis of attainments and evaluation questions in sociology curriculum according to the SOLO taxonomy. Eurasian Journal of Educational Research, 17(69), 75-92.
  • Kusmaryono, I., Suyitno, H., Dwijanto, D., & Dwidayati, N. (2018). Analysis of abstract reasoning from grade 8 students in mathematical problem solving with SOLO taxonomy guide. Infinity, 7(2), 69-82. Leung, C. F. (2000). Assessment for learning: Using SOLO taxonomy to measure design performance of design & technology students. International Journal of Technology and Design Education, 10(2), 149-161.
  • Mahmood, A., Ali, M. Q., & Hussain, W. (2014). Understanding of elementary school teachers of 3rd world country about levels of SOLO taxonomy. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(23), 1135-1135.
  • McGill, R. M. (2013). 100 ideas for secondary teachers: Outstanding lessons. London: Bloomsbury A&C Black.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Önlen, M., Tatan, M., & İbret, B. Ü. (2005). 2005-2018 sosyal bilgiler öğretim programı 5, 6 ve 7. sınıf kazanımlarının yenilenen Bloom taksonomisine göre karşılaştırmalı analizi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Özdemir, S. M., Altıok, S., & Baki, N. (2015). Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre sosyal bilgiler öğretim programı kazanımlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 363-375.
  • Öztürk, C., & Kafadar, T. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programının değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 112-126.
  • Putri, U. H., Mardiyana, M., & Saputro, D. R. S. (2017). How to analyze the students’ thinking levels based on SOLO taxonomy?. Journal of Physics: Conference Series, 895(1).
  • Silwana, A., Subanji, S., Manyunu, M., & Rashahan, A. A. (2021). Students’ responses leveling in solving mathematical problem based on SOLO taxonomy viewed from multiple intelligences. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 3(1), 1-16.
  • Şanlı, C., & Pınar, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Elementary Education Online, 16(3), 949-959.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2022, , 1015 - 1032, 15.09.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1024442

Abstract

References

  • Ağçam, R., & Babanoğlu, M. P. (2018). The SOLO analysis of EFL teaching programmes: Evidence from Turkey. Turkish Studies, 13(27), 1-18.
  • Alsaadi, A. (2001). A comparison of primary mathematics curriculum in England and Qatar: The SOLO taxonomy. Research into Learning Mathematics, 21(3), 1-7.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel alan sınıflamasında yenilenmiş Bloom, Solo, Fink, Dettmer taksonomileri ve uluslararası alanda tanınma durumları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2) 259-290.
  • Bağdat, O., & Anapa-Saban, P. (2014). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin cebirsel düşünme becerilerinin SOLO taksonomisi ile incelenmesi. International Journal of Social Science, 26, 473-496.
  • Biggs, J. B., & Collis, K. (1982). Evaluating the quality of learning: the SOLO taxonomy. New York: Academic Pres.
  • Brabrand, C., & Dahl, B. (2009). Using the SOLO taxonomy to analyze competence progression of university science curricula. Higher Education, 58(4), 531-549.
  • Burak, D., & Gültekin, M. (2019). 4. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programı kazanımlarının Bloom ve revize Bloom taksonomilerine göre incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 121-140.
  • Büyükalan Filiz, S. & Baysal, S. B. (2019). Analysis of social studies curriculum objectives according to revised Bloom taxonomy. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 20(1), 234-253.
  • Can, G. (2008). Eğitimin psikolojik temelleri. Gültekin, M. (ed.). Eğitim bilimine giriş içinde (ss.41-57). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Caniglia, J. C., & Meadows, M. (2018). An application of the solo taxonomy to classify strategies used by pre-service teachers to solve" one question problems". Australian Journal of Teacher Education, 43(9), 75-89.
  • Çakmak, Z., Kaçar, T., & Bulut, B. (2018). Beşinci sınıf sosyal bilgiler öğretim programı kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomi boyutlarına göre analizi. International Journal of Social Science, 72, 145-156.
  • Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin hazırladığı sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36(160), 120-132.
  • Çerçi, A. (2018). 2018 Türkçe dersi öğretim programı kazanımlarının (5, 6, 7, 8. Sınıf) yenilenen Bloom taksonomisi'ne göre incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 6(2), 70-81. Çetin, B., & İlhan, M. (2016). SOLO taksonomisi. Bingölbali, E., Arslan, S., & Zembat, İ. Ö. (Ed.). Matematik eğitiminde teoriler içinde (ss. 861–879). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, P., Köçer, M., & Atalmış, E. H. (2016). Examining social studies questions on national test in Turkey in terms of revized Bloom's taxanomy. Electronic Turkish Studies, 11(19), 299-314. Demirel, Ö. (2009). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2001). Eğitim ile ilgili temel kavramlar. Demirel, Ö., & Kaya, Z. (ed.). Öğretmenlik mesleğine giriş içinde (ss. 1-18) Ankara: Pegem Akademi.
  • Deveci, H. (2008). Eğitimin sosyal temelleri. Gültekin, M. (ed.). Eğitim bilimine giriş içinde (ss.17-41). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Doğan, A. (2020). İlkokul matematik öğretim programındaki kazanımların SOLO sınıflandırmasına göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 2305-2325.
  • Dönmez, H., & Zorluoğlu, S. L. (2020). Fen bilimleri dersi öğretim programı 6., 7. ve 8. sınıf kazanımlarının SOLO Taksonomisine göre incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 85-95.
  • Gezer, M., & İlhan, M. (2015). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı kazanımları ile ders kitabı değerlendirme sorularının SOLO taksonomisine göre incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 1-25.
  • Gültekin, M., & Burak, D. (2019). 4. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programı kazanımlarının Bloom ve revize Bloom taksonomilerine göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 121-140.
  • İlhan, M., & Gezer, M. (2017). A comparison of the reliability of the Solo- and revised Bloom's Taxonomy-based classifications in the analysis of the cognitive levels of assessment questions. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(4), 637-662.
  • Kılıç, B. C. (2019). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler ders kitaplarındaki doğal afetler konusunun sarmal sistem yönünden değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Korkmaz, F., & Ünsal, S. (2017). Analysis of attainments and evaluation questions in sociology curriculum according to the SOLO taxonomy. Eurasian Journal of Educational Research, 17(69), 75-92.
  • Kusmaryono, I., Suyitno, H., Dwijanto, D., & Dwidayati, N. (2018). Analysis of abstract reasoning from grade 8 students in mathematical problem solving with SOLO taxonomy guide. Infinity, 7(2), 69-82. Leung, C. F. (2000). Assessment for learning: Using SOLO taxonomy to measure design performance of design & technology students. International Journal of Technology and Design Education, 10(2), 149-161.
  • Mahmood, A., Ali, M. Q., & Hussain, W. (2014). Understanding of elementary school teachers of 3rd world country about levels of SOLO taxonomy. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(23), 1135-1135.
  • McGill, R. M. (2013). 100 ideas for secondary teachers: Outstanding lessons. London: Bloomsbury A&C Black.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Önlen, M., Tatan, M., & İbret, B. Ü. (2005). 2005-2018 sosyal bilgiler öğretim programı 5, 6 ve 7. sınıf kazanımlarının yenilenen Bloom taksonomisine göre karşılaştırmalı analizi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Özdemir, S. M., Altıok, S., & Baki, N. (2015). Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre sosyal bilgiler öğretim programı kazanımlarının incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 363-375.
  • Öztürk, C., & Kafadar, T. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programının değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 112-126.
  • Putri, U. H., Mardiyana, M., & Saputro, D. R. S. (2017). How to analyze the students’ thinking levels based on SOLO taxonomy?. Journal of Physics: Conference Series, 895(1).
  • Silwana, A., Subanji, S., Manyunu, M., & Rashahan, A. A. (2021). Students’ responses leveling in solving mathematical problem based on SOLO taxonomy viewed from multiple intelligences. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 3(1), 1-16.
  • Şanlı, C., & Pınar, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Elementary Education Online, 16(3), 949-959.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sercan Bursa 0000-0001-6976-3581

Publication Date September 15, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Bursa, S. (2022). 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 1015-1032. https://doi.org/10.17679/inuefd.1024442
AMA Bursa S. 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi. INUEFD. September 2022;23(2):1015-1032. doi:10.17679/inuefd.1024442
Chicago Bursa, Sercan. “2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, no. 2 (September 2022): 1015-32. https://doi.org/10.17679/inuefd.1024442.
EndNote Bursa S (September 1, 2022) 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 2 1015–1032.
IEEE S. Bursa, “2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi”, INUEFD, vol. 23, no. 2, pp. 1015–1032, 2022, doi: 10.17679/inuefd.1024442.
ISNAD Bursa, Sercan. “2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/2 (September 2022), 1015-1032. https://doi.org/10.17679/inuefd.1024442.
JAMA Bursa S. 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi. INUEFD. 2022;23:1015–1032.
MLA Bursa, Sercan. “2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 23, no. 2, 2022, pp. 1015-32, doi:10.17679/inuefd.1024442.
Vancouver Bursa S. 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi. INUEFD. 2022;23(2):1015-32.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.