Üstün yetenekli çocuklar ebeveynleri, toplumları ve ülkeleri için özel bireylerdir. Onlara sunulan ve aralarında eğitimin de bulunduğu tüm hizmetler çok önemlidir. Bu nedenle üstün yetenekli çocukların geleceği için ayrıntılı planlar hazırlanmakta, kayda değer harcamalar yapılmaktadır. Bilim ve sanat merkezleri (BİLSEM’ler) de bu amaçla kurulan tesislerden biri olarak üstün yetenekli çocukların eğitiminde kritik bir yere sahiptir. Buna karşın bu kurumlar çeşitli altyapısal, yönetsel ve politik sorunla mücadele etmektedir. Hakkaniyet de bu sorunlardan biridir. Mevcut araştırma üstün yetenekli çocukların BİLSEM’lerdeki eğitimleri sırasında karşılaştıkları hakkaniyet sorunlarını onların ebeveynlerinin bakış açılarından ele almaktadır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Bu kapsamda çocukları Kahramanmaraş’ın Elbistan ilçesindeki BİLSEM’de eğitimlerini sürdüren 15 ebeveynin görüşlerine başvurulmuştur. Analizler sırasında MAXQDA 2020 adlı nitel araştırma yazılımı kullanılmıştır. Bulgular tüm katılımcıların ilgili BİLSEM’den genel anlamda memnun olduklarını göstermektedir. Ancak üstün yetenekli çocukların pandemi, zaman, ulaşım zorlukları ve eğitim politikaları nedeniyle çeşitli öğrenme kayıpları yaşadığı görülmektedir. Anılan kayıplar da çeşitli hakkaniyet sorunlarına neden olmaktadır. Bir başka deyişle mevcut çalışmada ele alınan BİLSEM’in sunduğu eğitim hizmetleri hakkaniyet açısından birtakım problemler içermektedir. Katılımcılar bireyselleştirilmiş eğitim planlarının, koçluk uygulamalarının, aile eğitimlerinin ve yöneticinin uzmanlığının hakkaniyet sorunlarını gidereceğini düşünmektedir. Çalışmanın sonuçları, farklı açılardan çıkarımlarda bulunmayı mümkün kılmaktadır. Ayrıca çalışma politika yapıcılar, araştırmacılar ve uygulayıcılar için öneriler içermektedir.
Katkılarından dolayı Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi'nden Dr. Hakan Topaloğlu'na teşekkür ederiz.
Gifted children are unique in their parents, societies, and countries. All the services offered to them, including education, are critical. Therefore, specific plans are being prepared; considerable expenditures are made for their future. Science, and art centers (SACs), as one of the facilities established within this scope, have a unique place in the education of gifted children. These institutions are challenged by various infrastructural, managerial, and political difficulties. One of these is equity problems. In the current research, the equity problems experienced by gifted children during their education in SACs were discussed through the views of parents. Phenomenology, a qualitative research technique, was employed in the research. In this context, 15 parents whose gifted children were educated at a SAC in Elbistan district in Kahramanmaras province in Turkiye were interviewed. During the analysis, qualitative research software called MAXQDA 2020 was used. According to the findings, all participants are generally satisfied with the approach of SACs. However, gifted children experience various learning losses due to the pandemic, time, transportation challenges, and educational policies. The losses mentioned above also cause some equity problems. In other words, the educational services provided by the SAC discussed in the present research pose various issues in terms of equity. Participants think these problems will be solved by referring to individual education programs, coaching, parental education, and managerial expertise. However, the study's results make it possible to make inferences from different perspectives. It also includes suggestions for policy-makers, researchers, and practitioners.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.