Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Burnout Levels of Teachers Working in Teaching Turkish to Foreigners

Year 2024, , 171 - 189, 15.05.2024
https://doi.org/10.17679/inuefd.1214053

Abstract

The burnout levels of teachers who play an important role in education have an important value in conducting the education process well. Conducting the process of teaching Turkish to foreigners on a qualified basis is directly related to the burnout level of teachers. For this reason, the aim of this research is to determine the burnout levels of teachers working in teaching Turkish to foreigners within the scope of the Project on Supporting the Integration of Syrian Children into the Turkish Education System (PIKTES), in line with the departments they graduated, their terms of office, their genders, the periodicals they follow for teaching Turkish to foreigners, and the education they received outside of in-service training is to determine. The sample of the research consists of 218 teachers working in PIKTES (MEB, 2018). The Maslach Burnout Scale, which was adapted into Turkish by Ergin (1992), and personal information form was used. According to the results of the research conducted with the relational scanning model, the burnout levels of female teachers are higher. Emotional burnout levels of participants who do not receive additional education services are higher. The burnout levels of teachers who graduated from Classroom Teaching and Turkish Language and Literature department/teaching are higher than Turkish teachers. The burnout levels of teachers with 1-2 years of experience are higher than those of teachers with 3-4 and 5-6 years of experience. Based on these results, various suggestions were made to provide a more qualified education-teaching environment.

References

  • Ak Sütlü, S. (2013). Sağlık çalışanlarında duygusal zekâ ve tükenmişlik ilişkisi. (Publication No. 344359) [Master thesis, Beykent University]. National Thesis Centre
  • Akçamete, G., Kaner, S. & B. Sucuoğlu (2001). Öğretmenlerde tükenmişlik, iş doyumu ve kişilik. Ankara: Nobel Publication Distribution.
  • Çalışır, M. (2021). Uyum sınıflarında hakkında öğretmen görüşleri. International Congress on Education, 3-5 June, Ankara.
  • Kiremit, R. F., Akpınar, Ü., & Tüfekci Akcan, A. (2018). Suriyeli öğrencilerin okula uyumları hakkında öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2139-2149. https://doi.org/10.24106/kefdergi.428598
  • Türker, M. S., & Göçmenler, H. (2021). Mülteci öğrencilere Türkçe öğreten öğretmenlerin motivasyonlarının incelenmesi. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (10), 396-406. https://doi.org/10.29000/rumelide.1012455
  • Nigiz & Karabay Turan (2022). Geçici barınma merkezlerinde yaşayan Suriyeli öğrencilerle çalışan öğretmenlerin mesleki deneyimleri. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 71-85. https://doi.org/10.29000/gaun.3112415
  • Esen, S. (2020). Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonu (uyumu) ve yaşanan sorunlar (Konya ili örneği). (Publication No. 641584) [Master thesis, Necmettin Erbakan University]. National Thesis Centre.
  • Turan, Ö., & Solak, Ö. (2023). Yabancılara Türkçe öğretimi kapsamında PIKTES’in değerlendirilmesi: Bursa ili örneği. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 8(2), 331-358. https://doi.org/10.17932/IAU.TOMER.2016.019/tomer_v08i2006
  • Aytaç, T. (2021). Türkiye’de ki Suriyeli çocukların eğitim sorunlarına bir bakış: Bir meta-analiz çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 173-193. https://doi.org/10.37669/milliegitim.930387
  • Şahin, B., (2009). Metodoloji, In: Tanrıöğen A. (eds.), Bilimsel araştırma yöntemleri (pp. 111-130). Ankara: Anı Publishing.
  • Akdağ, H. (2018). Tükenmişlik sendromunun muhasebe meslek mensupları üzerinde incelenmesi Erzincan ve Erzurum illerinde bir araştırma. (Publication No. 515664) [Master thesis, Erzincan University]. National Thesis Centre.
  • Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları, Ekev Academy Journal, 17(56), 179-190.
  • Akman, B & Kardeş, S. (2019). Suriyeli mültecilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. Elementary Education Online, 17(3). https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466333
  • Altay, H. (2009). Antakya ve İskenderun otel çalışanlarının tükenmişliği ve iş tatmini üzerine bir araştırma. Journal of Mustafa Kemal University Institute of Social Sciences, 6(12), 1-17.
  • Avcı, Y. E., Koçoğlu, E. & Ekici, Ö. (2013). Göçün eğitim ve eğitim yönetimine etkisine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri (Diyarbakır ili örneği). International Journal of Social Science, 6(2), 91-105. https://doi.org/10.9761/jasss_553
  • Baltaş A. & Baltaş, Z. (2002). Stres ve başa çıkma yolları. Istanbul: Remzi Publishing.
  • Barın, E. & Çangal, E. (2017) Yabancılara Türkçe öğretimi alanında görev yapan öğretmenlerin özel alan yeterliklerine ilişkin bir öneri. International Journal of Language Academy, 5(7), 81-98. https://doi.org/10.18033/ijla.3779
  • Budak, G & Sürgevil, O. (2005). Tükenmişlik ve tükenmişliği etkileyen örgütsel faktörlerin analizine ilişkin akademik personel üzerinde bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi İİ.B.F. Dergisi, 20(2), 95-108.
  • Bulut, S., Kanat S., Ö. & Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Büyükikiz, K. K. & Çangal, Ö. (2016). Suriyeli misafir öğrencilere Türkçe öğretimi projesi üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(3), 1414-1430.
  • Cin, G. (2018). Suriyeli öğrencilere eğitim veren sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve psikolojik sağlamlılık düzeyi: Adana ili örneği. (Publication No. 490635) [Master thesis, Çağ University]. National Thesis Centre.
  • Çam, O. M., & Engin, E. (2017). Hemşirelerde tükenmişlik. International Journal of Social Studies 10(51), 501-507. https://doi.org/10.17719/jisr.2017.1783
  • Çimen, M. (2000). Türk silahlı kuvvetleri sağlık personelinin tükenmişlik, iş doyumu, kuruma bağlılık ve işten ayrılma niyetlerine ilişkin bir alan araştırması. (Publication No. 91650) [PhD. Thesis, General Staff Gulhane Military Medical Academy]. National Thesis Centre.
  • Çoban Sural. Ü. & Güler Arı., T. (2017). Göçmen çocuklara Türkçe eğitimi veren öğretmenlerin aldıkları hizmet içi eğitimin değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 996-1009. https://doi.org/10.18298/ijlet.2417
  • Çoban, A. E., Karaman Güney, N. & Doğan, T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal University Journal, 10(1), 125-131.
  • Demirel, M. V. (2011). Türkçe üçüncü sınıf öğrencilerinin yabancılara Türkçe öğretimi dersine ilişkin görüşleri. Journal of Buca Education Faculty (31), 128- 138.
  • Dilmaç B. & Şimşir Z. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Elementary Education Online, 17(2), 1116-1134. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419647
  • Dursun, H. (2018). Geçici koruma altındaki Suriyelilerin dil ihtiyaçlarının belirlenmesi: Şanlıurfa ili örneği. (Publication No. 486347) [Master thesis, Adıyaman University]. National Thesis Centre.
  • Eğin, A. (2015). Çalışma hayatında iş stresi ve tükenmişlik. (Publication No. 410176) [Master thesis, Beykent University]. National Thesis Centre.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. Journal of Analysis of the Foundation for Political, Economic and Social Studies, 153.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Journal of Civilization Educational Research, 1(1), 26-42.
  • Ergin C (1996) Maslach tükenmişlik ölçeği'nin Türkiye sağlık personeli normları. 3P Dergisi, 4(1).
  • Fansa, M. (2015). Geçici eğitim merkezlerindeki yabancı öğrencilere yönelik Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. 25th National Educational Sciences Congress.
  • Freudenberger, H. & J. Richelson. (1994). Tükenmeye rağmen nasıl yaşanabilir? (Taş, Y. Çev.) Şahin, N. H. (Ed.). Stresle başa çıkma: olumlu bir yaklaşım. Ankara: Turkish Psychological Association Publications.
  • GİGM, (2022). Geçici koruma altındaki Suriyeliler. https://www.goc.gov.tr/gecici- koruma5638.
  • Göçer, A. & Moğul, S. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 6(3), 797-810. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.2470.
  • Gözübüyük Tamer, M. (2017). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların Trabzon devlet okullarındaki durumu. Immigration Journal 4(1), 119-152. https://doi.org/10.33182/gd.v4i2.594.
  • Güler, E. B. (2012). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğretmen Unsuru. International Journal of Social Science, 5(2), 129-134. https://doi.org/10.9761/jasss_107
  • Gülhan, S. E. (2019). İş hayatında stres ve tükenmişlik sendromu. (Publication No. 210171) [Master thesis, Namık Kemal University]. National Thesis Centre.
  • Helvacı I. & Turan M. (2013). Tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Silifke’de görev yapan sağlık çalışanları üzerinde bir araştırma. Journal of Business and Economic Studies 1(4), 58-68.
  • Jost, J. T., & Kay, A. C. (2005). Exposure to benevolent sexism and complementary gender stereotypes: consequences for specific and diffuse forms of system justification. Journal of personality and social psychology, 88(3), 498. https://doi.org/10.1037/0022-3514.88.3.498
  • Kara Ö.T., Yiğit A. & Ağırman F. (2020). Batman il merkezinde çalışan Türkçe öğreticilerinin karşılaştıkları sorunlar. Çukurova University Journal of Turcology Studies, 5(2), 577-599. https://doi.org/10.32321/cutad.785028
  • Kiremit, R.F., Akpınar, Ü. & Tüfekçi Akcan, A. (2018). Suriyeli öğrencilerin okula uyumları hakkında öğretmen görüşleri. Kastamonu Journal of Education 26(6), 2139-2149. https://doi.org/10.24106/kefdergi.428598
  • Koçoğlu, A. & Yanpar Yelken, Y. (2018). Suriyeli öğrencilere Türkçe dil becerileri kazandırma sürecinde ilkokul Türkçe dersi öğretim programları ile ilgili öğretmen görüşleri. Journal of Qualitative Research in Education 6(2), 131-160. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c2s7m
  • Küçüksüleymanoğlu, R. & Kurt, A. (2020). Suriyeli öğrenciler için görevlendirilen PICTES öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri: Bursa örneği. Sakarya University Faculty of Education Journal, 20(1), 24-45.
  • Maslach C. (2003). Job Burnout, new directions in research and intervention. Current Directions in Psychological Science, 12(5), 189-192. https://doi.org/10.1111/1467-8721.0125
  • Maslach, C. & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2(2), 99-113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205
  • Maslach, C. & Leiter, M. (2016). Understanding the burnout experience: Recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry, 15(2), 103-111. https://doi.org/10.1002/wps.20311
  • MEB (2016). Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonunun desteklenmesi Projesi PICTES. [Supporting the integration of Syrian children into the Turkish education system PICTES]
  • Mete, F. & Gürsoy, Ü. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşler. Hacettepe University Faculty of Education Journal, 28(3), 343-357.
  • Göçmenler, H., & Türker, M. S. (2020). Mülteci öğrencilere Türkçeyi ikinci dil olarak öğreten öğretmenlerin öz yeterlik algıları. As a Foreign Language, (2)188. https://doi.org/10.29000/rumelide.1012455
  • Karacabey, M. F., & Bozkuş, K. (2019). Psikolojik sağlamlığın, tükenmişlik, iş tatmini ve örgütsel bağlılığa etkisi: Suriyeli göçmenlerin Türkçe öğretmenleri üzerinde bir uygulama. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 21(2), 91-110. https://doi.org/10.4026/isguc.563065
  • Onwuegbuzie, A. J. & Leech, N. L. (2007). Sampling designs in qualitative research: Making the sampling process more public, The Qualitative Report, (2), 238-254. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2007.1636
  • Sarıtaş, Ş, E., Şahin, Ü. & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute, 25(1), 208-229.
  • Süer, B. (2012). Suriye’de değişim çabaları: Bir bağlam ve süreç analizi. Academic Middle East, 1-20.
  • Tanay Akalın, A. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları. (Publication No. 311141) [Master thesis, Istanbul Aydın University]. National Thesis Centre.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Journal of Liberal Thought (86), 127-144.
  • UNICEF, (2015). Syria Crisis Education Fact Sheet. Middle East and North Africa Out of-School Children Initiative, New York. http://www.ooscimena.org/uploads/1/wysiwyg/150313_Syria_factsheet_English.pdf.
  • Yavaş, T. (2012). Ortaöğretim okul yöneticileri ve öğretmenlerinin öğrenilmiş çaresizlik, tükenmişlik ve öz-yeterlik algılarının örgütsel öğrenme düzeylerine etkileri. (Publication No. 323380) [PhD. Thesis, Fırat University]. National Thesis Centre.
  • Yıldız, D. & Uzunsakal, E. (2018) Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Journal of Applied Social Sciences, (1), 14-28.
Year 2024, , 171 - 189, 15.05.2024
https://doi.org/10.17679/inuefd.1214053

Abstract

References

  • Ak Sütlü, S. (2013). Sağlık çalışanlarında duygusal zekâ ve tükenmişlik ilişkisi. (Publication No. 344359) [Master thesis, Beykent University]. National Thesis Centre
  • Akçamete, G., Kaner, S. & B. Sucuoğlu (2001). Öğretmenlerde tükenmişlik, iş doyumu ve kişilik. Ankara: Nobel Publication Distribution.
  • Çalışır, M. (2021). Uyum sınıflarında hakkında öğretmen görüşleri. International Congress on Education, 3-5 June, Ankara.
  • Kiremit, R. F., Akpınar, Ü., & Tüfekci Akcan, A. (2018). Suriyeli öğrencilerin okula uyumları hakkında öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2139-2149. https://doi.org/10.24106/kefdergi.428598
  • Türker, M. S., & Göçmenler, H. (2021). Mülteci öğrencilere Türkçe öğreten öğretmenlerin motivasyonlarının incelenmesi. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (10), 396-406. https://doi.org/10.29000/rumelide.1012455
  • Nigiz & Karabay Turan (2022). Geçici barınma merkezlerinde yaşayan Suriyeli öğrencilerle çalışan öğretmenlerin mesleki deneyimleri. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 71-85. https://doi.org/10.29000/gaun.3112415
  • Esen, S. (2020). Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonu (uyumu) ve yaşanan sorunlar (Konya ili örneği). (Publication No. 641584) [Master thesis, Necmettin Erbakan University]. National Thesis Centre.
  • Turan, Ö., & Solak, Ö. (2023). Yabancılara Türkçe öğretimi kapsamında PIKTES’in değerlendirilmesi: Bursa ili örneği. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 8(2), 331-358. https://doi.org/10.17932/IAU.TOMER.2016.019/tomer_v08i2006
  • Aytaç, T. (2021). Türkiye’de ki Suriyeli çocukların eğitim sorunlarına bir bakış: Bir meta-analiz çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 173-193. https://doi.org/10.37669/milliegitim.930387
  • Şahin, B., (2009). Metodoloji, In: Tanrıöğen A. (eds.), Bilimsel araştırma yöntemleri (pp. 111-130). Ankara: Anı Publishing.
  • Akdağ, H. (2018). Tükenmişlik sendromunun muhasebe meslek mensupları üzerinde incelenmesi Erzincan ve Erzurum illerinde bir araştırma. (Publication No. 515664) [Master thesis, Erzincan University]. National Thesis Centre.
  • Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları, Ekev Academy Journal, 17(56), 179-190.
  • Akman, B & Kardeş, S. (2019). Suriyeli mültecilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. Elementary Education Online, 17(3). https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466333
  • Altay, H. (2009). Antakya ve İskenderun otel çalışanlarının tükenmişliği ve iş tatmini üzerine bir araştırma. Journal of Mustafa Kemal University Institute of Social Sciences, 6(12), 1-17.
  • Avcı, Y. E., Koçoğlu, E. & Ekici, Ö. (2013). Göçün eğitim ve eğitim yönetimine etkisine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri (Diyarbakır ili örneği). International Journal of Social Science, 6(2), 91-105. https://doi.org/10.9761/jasss_553
  • Baltaş A. & Baltaş, Z. (2002). Stres ve başa çıkma yolları. Istanbul: Remzi Publishing.
  • Barın, E. & Çangal, E. (2017) Yabancılara Türkçe öğretimi alanında görev yapan öğretmenlerin özel alan yeterliklerine ilişkin bir öneri. International Journal of Language Academy, 5(7), 81-98. https://doi.org/10.18033/ijla.3779
  • Budak, G & Sürgevil, O. (2005). Tükenmişlik ve tükenmişliği etkileyen örgütsel faktörlerin analizine ilişkin akademik personel üzerinde bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi İİ.B.F. Dergisi, 20(2), 95-108.
  • Bulut, S., Kanat S., Ö. & Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Büyükikiz, K. K. & Çangal, Ö. (2016). Suriyeli misafir öğrencilere Türkçe öğretimi projesi üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(3), 1414-1430.
  • Cin, G. (2018). Suriyeli öğrencilere eğitim veren sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve psikolojik sağlamlılık düzeyi: Adana ili örneği. (Publication No. 490635) [Master thesis, Çağ University]. National Thesis Centre.
  • Çam, O. M., & Engin, E. (2017). Hemşirelerde tükenmişlik. International Journal of Social Studies 10(51), 501-507. https://doi.org/10.17719/jisr.2017.1783
  • Çimen, M. (2000). Türk silahlı kuvvetleri sağlık personelinin tükenmişlik, iş doyumu, kuruma bağlılık ve işten ayrılma niyetlerine ilişkin bir alan araştırması. (Publication No. 91650) [PhD. Thesis, General Staff Gulhane Military Medical Academy]. National Thesis Centre.
  • Çoban Sural. Ü. & Güler Arı., T. (2017). Göçmen çocuklara Türkçe eğitimi veren öğretmenlerin aldıkları hizmet içi eğitimin değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 996-1009. https://doi.org/10.18298/ijlet.2417
  • Çoban, A. E., Karaman Güney, N. & Doğan, T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal University Journal, 10(1), 125-131.
  • Demirel, M. V. (2011). Türkçe üçüncü sınıf öğrencilerinin yabancılara Türkçe öğretimi dersine ilişkin görüşleri. Journal of Buca Education Faculty (31), 128- 138.
  • Dilmaç B. & Şimşir Z. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Elementary Education Online, 17(2), 1116-1134. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419647
  • Dursun, H. (2018). Geçici koruma altındaki Suriyelilerin dil ihtiyaçlarının belirlenmesi: Şanlıurfa ili örneği. (Publication No. 486347) [Master thesis, Adıyaman University]. National Thesis Centre.
  • Eğin, A. (2015). Çalışma hayatında iş stresi ve tükenmişlik. (Publication No. 410176) [Master thesis, Beykent University]. National Thesis Centre.
  • Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. Journal of Analysis of the Foundation for Political, Economic and Social Studies, 153.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Journal of Civilization Educational Research, 1(1), 26-42.
  • Ergin C (1996) Maslach tükenmişlik ölçeği'nin Türkiye sağlık personeli normları. 3P Dergisi, 4(1).
  • Fansa, M. (2015). Geçici eğitim merkezlerindeki yabancı öğrencilere yönelik Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. 25th National Educational Sciences Congress.
  • Freudenberger, H. & J. Richelson. (1994). Tükenmeye rağmen nasıl yaşanabilir? (Taş, Y. Çev.) Şahin, N. H. (Ed.). Stresle başa çıkma: olumlu bir yaklaşım. Ankara: Turkish Psychological Association Publications.
  • GİGM, (2022). Geçici koruma altındaki Suriyeliler. https://www.goc.gov.tr/gecici- koruma5638.
  • Göçer, A. & Moğul, S. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 6(3), 797-810. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.2470.
  • Gözübüyük Tamer, M. (2017). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların Trabzon devlet okullarındaki durumu. Immigration Journal 4(1), 119-152. https://doi.org/10.33182/gd.v4i2.594.
  • Güler, E. B. (2012). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğretmen Unsuru. International Journal of Social Science, 5(2), 129-134. https://doi.org/10.9761/jasss_107
  • Gülhan, S. E. (2019). İş hayatında stres ve tükenmişlik sendromu. (Publication No. 210171) [Master thesis, Namık Kemal University]. National Thesis Centre.
  • Helvacı I. & Turan M. (2013). Tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Silifke’de görev yapan sağlık çalışanları üzerinde bir araştırma. Journal of Business and Economic Studies 1(4), 58-68.
  • Jost, J. T., & Kay, A. C. (2005). Exposure to benevolent sexism and complementary gender stereotypes: consequences for specific and diffuse forms of system justification. Journal of personality and social psychology, 88(3), 498. https://doi.org/10.1037/0022-3514.88.3.498
  • Kara Ö.T., Yiğit A. & Ağırman F. (2020). Batman il merkezinde çalışan Türkçe öğreticilerinin karşılaştıkları sorunlar. Çukurova University Journal of Turcology Studies, 5(2), 577-599. https://doi.org/10.32321/cutad.785028
  • Kiremit, R.F., Akpınar, Ü. & Tüfekçi Akcan, A. (2018). Suriyeli öğrencilerin okula uyumları hakkında öğretmen görüşleri. Kastamonu Journal of Education 26(6), 2139-2149. https://doi.org/10.24106/kefdergi.428598
  • Koçoğlu, A. & Yanpar Yelken, Y. (2018). Suriyeli öğrencilere Türkçe dil becerileri kazandırma sürecinde ilkokul Türkçe dersi öğretim programları ile ilgili öğretmen görüşleri. Journal of Qualitative Research in Education 6(2), 131-160. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.6c2s7m
  • Küçüksüleymanoğlu, R. & Kurt, A. (2020). Suriyeli öğrenciler için görevlendirilen PICTES öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri: Bursa örneği. Sakarya University Faculty of Education Journal, 20(1), 24-45.
  • Maslach C. (2003). Job Burnout, new directions in research and intervention. Current Directions in Psychological Science, 12(5), 189-192. https://doi.org/10.1111/1467-8721.0125
  • Maslach, C. & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2(2), 99-113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205
  • Maslach, C. & Leiter, M. (2016). Understanding the burnout experience: Recent research and its implications for psychiatry. World Psychiatry, 15(2), 103-111. https://doi.org/10.1002/wps.20311
  • MEB (2016). Suriyeli çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonunun desteklenmesi Projesi PICTES. [Supporting the integration of Syrian children into the Turkish education system PICTES]
  • Mete, F. & Gürsoy, Ü. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşler. Hacettepe University Faculty of Education Journal, 28(3), 343-357.
  • Göçmenler, H., & Türker, M. S. (2020). Mülteci öğrencilere Türkçeyi ikinci dil olarak öğreten öğretmenlerin öz yeterlik algıları. As a Foreign Language, (2)188. https://doi.org/10.29000/rumelide.1012455
  • Karacabey, M. F., & Bozkuş, K. (2019). Psikolojik sağlamlığın, tükenmişlik, iş tatmini ve örgütsel bağlılığa etkisi: Suriyeli göçmenlerin Türkçe öğretmenleri üzerinde bir uygulama. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 21(2), 91-110. https://doi.org/10.4026/isguc.563065
  • Onwuegbuzie, A. J. & Leech, N. L. (2007). Sampling designs in qualitative research: Making the sampling process more public, The Qualitative Report, (2), 238-254. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2007.1636
  • Sarıtaş, Ş, E., Şahin, Ü. & Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale University Journal of Social Sciences Institute, 25(1), 208-229.
  • Süer, B. (2012). Suriye’de değişim çabaları: Bir bağlam ve süreç analizi. Academic Middle East, 1-20.
  • Tanay Akalın, A. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları. (Publication No. 311141) [Master thesis, Istanbul Aydın University]. National Thesis Centre.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Journal of Liberal Thought (86), 127-144.
  • UNICEF, (2015). Syria Crisis Education Fact Sheet. Middle East and North Africa Out of-School Children Initiative, New York. http://www.ooscimena.org/uploads/1/wysiwyg/150313_Syria_factsheet_English.pdf.
  • Yavaş, T. (2012). Ortaöğretim okul yöneticileri ve öğretmenlerinin öğrenilmiş çaresizlik, tükenmişlik ve öz-yeterlik algılarının örgütsel öğrenme düzeylerine etkileri. (Publication No. 323380) [PhD. Thesis, Fırat University]. National Thesis Centre.
  • Yıldız, D. & Uzunsakal, E. (2018) Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Journal of Applied Social Sciences, (1), 14-28.
There are 60 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Suna Özcan 0000-0001-9461-5732

Muhammed Eyyüp Sallabaş 0000-0003-4346-4385

Publication Date May 15, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Özcan, S., & Sallabaş, M. E. (2024). Investigation of Burnout Levels of Teachers Working in Teaching Turkish to Foreigners. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 171-189. https://doi.org/10.17679/inuefd.1214053
AMA Özcan S, Sallabaş ME. Investigation of Burnout Levels of Teachers Working in Teaching Turkish to Foreigners. INUEFD. May 2024;25(1):171-189. doi:10.17679/inuefd.1214053
Chicago Özcan, Suna, and Muhammed Eyyüp Sallabaş. “Investigation of Burnout Levels of Teachers Working in Teaching Turkish to Foreigners”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, no. 1 (May 2024): 171-89. https://doi.org/10.17679/inuefd.1214053.
EndNote Özcan S, Sallabaş ME (May 1, 2024) Investigation of Burnout Levels of Teachers Working in Teaching Turkish to Foreigners. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 1 171–189.
IEEE S. Özcan and M. E. Sallabaş, “Investigation of Burnout Levels of Teachers Working in Teaching Turkish to Foreigners”, INUEFD, vol. 25, no. 1, pp. 171–189, 2024, doi: 10.17679/inuefd.1214053.
ISNAD Özcan, Suna - Sallabaş, Muhammed Eyyüp. “Investigation of Burnout Levels of Teachers Working in Teaching Turkish to Foreigners”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/1 (May 2024), 171-189. https://doi.org/10.17679/inuefd.1214053.
JAMA Özcan S, Sallabaş ME. Investigation of Burnout Levels of Teachers Working in Teaching Turkish to Foreigners. INUEFD. 2024;25:171–189.
MLA Özcan, Suna and Muhammed Eyyüp Sallabaş. “Investigation of Burnout Levels of Teachers Working in Teaching Turkish to Foreigners”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 1, 2024, pp. 171-89, doi:10.17679/inuefd.1214053.
Vancouver Özcan S, Sallabaş ME. Investigation of Burnout Levels of Teachers Working in Teaching Turkish to Foreigners. INUEFD. 2024;25(1):171-89.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.