Research Article
BibTex RIS Cite

Erken Çocukluk Öğretmen Eğitimine İlişkin Bibliyometrik bir Analiz: Eğilimler, Öncelikler ve Araştırma Boşlukları

Year 2023, , 917 - 937, 15.09.2023
https://doi.org/10.17679/inuefd.1312704

Abstract

Bu araştırmada erken çocukluk öğretmen eğitimi araştırmalarındaki eğilimleri, araştırma alanlarını, işbirliği ağlarını ve güncel konuları bibliyometrik yöntemlerle incelemek amaçlanmıştır. Web of Science ve Scopus veri tabanından ulaşılan yayınların dahil etme kriterleri çerçevesinde değerlendirilmesi sonucunda 655 makale bibliyometrik analize dahil edilmiştir. Bibliyometrik analiz kapsamında yayın frekanslarından, ülkeler arası işbirliği ağından, atıf analizlerinden ve ortak kelime analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda erken çocukluk öğretmen eğitimi alanında yıllar içerisine bilgi tabanının genişlediği, ülkeler arası işbirliği ağının zayıf olduğu ve bilgi üretiminde ülkeler arasında önemli farklılığın olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin mesleki gelişimleri, sınıf içi uygulamaları, çocuklarla etkileşimleri ve erken çocukluk eğitiminde kaliteye olan etkisi öğretmenlerle ilgili temel araştırma alanlarını içermektedir. Ayrıca araştırma sonuçları erken çocukluk öğretmen eğitimi alanındaki araştırma konularının güncel ve teknolojik gelişmelere paralel olduğunu göstermektedir. Erken çocukluk eğitimini ulusal düzeyde öncelikli politika konusu yapmak kanıt temelli uygulamaların geliştirilmesi için araştırma odağını güçlendirecektir.

References

  • Alcorn, N. (2014). Teacher education in New zealand 1974–2014. Journal of Education for Teaching, 40(5), 447-460.
  • Aras, S. (2021). Action research as an inquiry-based teaching practice model for teacher education programs. Systemic Practice and Action Research, 34, 153-168.
  • Aria, M., & Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975.
  • Atay Turhan, T., Koc, Y., Isiksal, M., & Isiksal, H. (2009). The new Turkish early childhood teacher education curriculum: A brief outlook. Asia Pacific Education Review, 10, 345-356.
  • Bartan, M. (2019). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının okul öncesi öğretmen yetiştirme lisans programı hakkında görüş ve önerileri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 24-36.
  • Başturan, C. & Görgü, E. (2020). Öğretmenlerin mesleki sorun tanımları: Okul öncesi öğretmenleri bağlamında bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 79-98.
  • Bilaloğlu, R. G. & Arnas, Y. A. (2019). Okul öncesi eğitimde aile katılımı engelleri ve süreçte karşılaşılan sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 804-823.
  • Bird, J., & Charteris, J. (2021). Teacher performance assessments in the early childhood sector: wicked problems of regulation. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 49(5), 503-516.
  • Blömeke, S., Jenßen, L., Grassmann, M., Dunekacke, S., & Wedekind, H. (2017). Process mediates structure: The relation between preschool teacher education and preschool teachers’ knowledge. Journal of Educational Psychology, 109(3), 338-354.
  • Can, E. & Günaydın, M. (2019). Okul öncesi dönemde çocuk oyunlarındaki değer unsurları: sınıf yönetimine yansımaları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4), 3021-3053.
  • Cevher Kalburan, N. (2014). Early childhood pre-service teachers’ concerns and solutions to overcome them (the case of Pamukkale University). South African Journal of Education, 34(1), 1-18.
  • Çullu, F. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimine yönelik görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Early, D. M., & Winton, P. J. (2001). Preparing the workforce: Early childhood teacher preparation at 2-and 4-year institutions of higher education. Early Childhood Research Quarterly, 16(3), 285-306.
  • Early, D. M., Bryant, D. M., Pianta, R. C., Clifford, R. M., Burchinal, M. R., Ritchie, S., ... & Barbarin, O. (2006). Are teachers’ education, major, and credentials related to classroom quality and children's academic gains in pre-kindergarten?. Early Childhood Research Quarterly, 21(2), 174-195.
  • Garvis, S., Lemon, N., Pendergast, D., & Yim, B. (2013). A content analysis of early childhood teachers' theoretical and practical experiences with infants and toddlers in Australian teacher education programs. Australian Journal of Teacher Education (Online), 38(9), 25-36.
  • Horm, D. M., Hyson, M., & Winton, P. J. (2013). Research on early childhood teacher education: Evidence from three domains and recommendations for moving forward. Journal of Early Childhood Teacher Education, 34(1), 95-112.
  • Kadakal, S., & Yalman Polatlar, D. (2021). Okul öncesi öğretmenlik uygulaması I-II dersinin uygulama öğretmenleri ve uygulama öğrencilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Pearson Journal of Social Sciences & Humanities, 6(11), 1-20.
  • Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitimde temel sorunlar ve çözüm önerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırklareli Üniversitesi.
  • Krieg, S. (2010). The professional knowledge that counts in Australian contemporary early childhood teacher education. Contemporary Issues in Early Childhood, 11(2), 144-155.
  • Lan, S., Jiang, Y., Di, H., Li, H., Zhou, J., & Li, F. (2021). Development and validation of the Chinese kindergarten teacher quality scale in Shanghai. Children and Youth Services Review, 131, 106272.
  • Landerholm, E., Gehrie, C., & Hao, Y. (2004). Educating early childhood teachers for the global world. Early Child Development and Care, 174(7-8), 593-606.
  • Lotka, A. J. (1926). The frequency distribution of scientific productivity. Journal of the Washington academy of sciences, 16(12), 317-323.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & Prisma Group. (2009). Reprint—preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Physical Therapy, 89(9), 873-880.
  • Murray, J., Swennen, A., & Kosnik, C. (2019). International research, policy and practice in teacher education. Springer.
  • Nolan, A., & Rouse, E. (2013). Where to from here? Career choices of pre-service teachers undertaking a dual early childhood/primary qualification. Australian Journal of Teacher Education (Online), 38(1), 1-10.
  • Norris, D. J. (2010). Raising the educational requirements for teachers in infant toddler classrooms: Implications for institutions of higher education. Journal of Early Childhood Teacher Education, 31(2), 146-158.
  • Özoruç, N. & Sığırtmaç, A. D. (2022). Okul Öncesi öğretmenlerinin mülteci çocukların eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 237-258.
  • Öztürk, Y. & Gangal, M. (2016). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin disiplin, sınıf yönetimi ve istenmeyen davranışlar hakkındaki inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 593-608.
  • Recchia, S. L., & Shin, M. (2010). ‘Baby teachers’: How pre‐service early childhood students transform their conceptions of teaching and learning through an infant practicum. Early Years, 30(2), 135-145.
  • Rimm-Kaufman, S.E. & Hamre, B.K. (2010). The role of psychological and developmental science in efforts to improve teacher quality. Teachers College Record, 112(12), 2988- 3023.
  • Ryan, S., & Grieshaber, S. (2005). Shifting from developmental to postmodern practices in early childhood teacher education. Journal of Teacher Education, 56(1), 34-45.
  • Saracho, O. N. (2013). Early childhood teacher preparation programmes in the USA. Early Child Development and Care, 183(5), 571-588.
  • Sheridan, S., Williams, P., Sandberg, A., & Vuorinen, T. (2011). Preschool teaching in Sweden–a profession in change. Educational research, 53(4), 415-437.
  • Small, H. (1973). Co‐citation in the scientific literature: A new measure of the relationship between two documents. Journal of the American Society for Information Science, 24(4), 265-269.
  • Strohmer, J., & Mischo, C. (2016). Does early childhood teacher education foster professional competencies? Professional competencies of beginners and graduates in different education tracks in Germany. Early Child Development and Care, 186(1), 42-60.
  • Şahin, Ç., Kartal, O. Y. & İmamoğlu, A. (2013). Okul öncesi öğretmen yetiştirme programı hakkında okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 101-118.
  • Turhan B, & Özbay Y. (2016). Erken çocukluk eğitimi ve nöroplastisite. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2), 58-68.
  • Ugaste, A. & Niikko, A. (2015). Identifying the problems that Finnish and Estonian teachers encounter in preschool. European early childhood education research journal, 23(4), 423-433.
  • Üstüner, M. (2004). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme ve günümüz sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 63-82.
  • Vartuli, S., & Rohs, J. (2009). Early childhood prospective teacher pedagogical belief shifts over time. Journal of early childhood teacher education, 30(4), 310-327.
  • Wood, E., & Bennett, N. (2000). Changing theories, changing practice: Exploring early childhood teachers’ professional learning. Teaching and Teacher Education, 16(5-6), 635-647.
  • Zupic, I., & Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429-472.
Year 2023, , 917 - 937, 15.09.2023
https://doi.org/10.17679/inuefd.1312704

Abstract

References

  • Alcorn, N. (2014). Teacher education in New zealand 1974–2014. Journal of Education for Teaching, 40(5), 447-460.
  • Aras, S. (2021). Action research as an inquiry-based teaching practice model for teacher education programs. Systemic Practice and Action Research, 34, 153-168.
  • Aria, M., & Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975.
  • Atay Turhan, T., Koc, Y., Isiksal, M., & Isiksal, H. (2009). The new Turkish early childhood teacher education curriculum: A brief outlook. Asia Pacific Education Review, 10, 345-356.
  • Bartan, M. (2019). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının okul öncesi öğretmen yetiştirme lisans programı hakkında görüş ve önerileri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 24-36.
  • Başturan, C. & Görgü, E. (2020). Öğretmenlerin mesleki sorun tanımları: Okul öncesi öğretmenleri bağlamında bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 79-98.
  • Bilaloğlu, R. G. & Arnas, Y. A. (2019). Okul öncesi eğitimde aile katılımı engelleri ve süreçte karşılaşılan sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 804-823.
  • Bird, J., & Charteris, J. (2021). Teacher performance assessments in the early childhood sector: wicked problems of regulation. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 49(5), 503-516.
  • Blömeke, S., Jenßen, L., Grassmann, M., Dunekacke, S., & Wedekind, H. (2017). Process mediates structure: The relation between preschool teacher education and preschool teachers’ knowledge. Journal of Educational Psychology, 109(3), 338-354.
  • Can, E. & Günaydın, M. (2019). Okul öncesi dönemde çocuk oyunlarındaki değer unsurları: sınıf yönetimine yansımaları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4), 3021-3053.
  • Cevher Kalburan, N. (2014). Early childhood pre-service teachers’ concerns and solutions to overcome them (the case of Pamukkale University). South African Journal of Education, 34(1), 1-18.
  • Çullu, F. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimine yönelik görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Early, D. M., & Winton, P. J. (2001). Preparing the workforce: Early childhood teacher preparation at 2-and 4-year institutions of higher education. Early Childhood Research Quarterly, 16(3), 285-306.
  • Early, D. M., Bryant, D. M., Pianta, R. C., Clifford, R. M., Burchinal, M. R., Ritchie, S., ... & Barbarin, O. (2006). Are teachers’ education, major, and credentials related to classroom quality and children's academic gains in pre-kindergarten?. Early Childhood Research Quarterly, 21(2), 174-195.
  • Garvis, S., Lemon, N., Pendergast, D., & Yim, B. (2013). A content analysis of early childhood teachers' theoretical and practical experiences with infants and toddlers in Australian teacher education programs. Australian Journal of Teacher Education (Online), 38(9), 25-36.
  • Horm, D. M., Hyson, M., & Winton, P. J. (2013). Research on early childhood teacher education: Evidence from three domains and recommendations for moving forward. Journal of Early Childhood Teacher Education, 34(1), 95-112.
  • Kadakal, S., & Yalman Polatlar, D. (2021). Okul öncesi öğretmenlik uygulaması I-II dersinin uygulama öğretmenleri ve uygulama öğrencilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Pearson Journal of Social Sciences & Humanities, 6(11), 1-20.
  • Kılıç, Ş. (2019). Okul öncesi eğitimde temel sorunlar ve çözüm önerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırklareli Üniversitesi.
  • Krieg, S. (2010). The professional knowledge that counts in Australian contemporary early childhood teacher education. Contemporary Issues in Early Childhood, 11(2), 144-155.
  • Lan, S., Jiang, Y., Di, H., Li, H., Zhou, J., & Li, F. (2021). Development and validation of the Chinese kindergarten teacher quality scale in Shanghai. Children and Youth Services Review, 131, 106272.
  • Landerholm, E., Gehrie, C., & Hao, Y. (2004). Educating early childhood teachers for the global world. Early Child Development and Care, 174(7-8), 593-606.
  • Lotka, A. J. (1926). The frequency distribution of scientific productivity. Journal of the Washington academy of sciences, 16(12), 317-323.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G., & Prisma Group. (2009). Reprint—preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Physical Therapy, 89(9), 873-880.
  • Murray, J., Swennen, A., & Kosnik, C. (2019). International research, policy and practice in teacher education. Springer.
  • Nolan, A., & Rouse, E. (2013). Where to from here? Career choices of pre-service teachers undertaking a dual early childhood/primary qualification. Australian Journal of Teacher Education (Online), 38(1), 1-10.
  • Norris, D. J. (2010). Raising the educational requirements for teachers in infant toddler classrooms: Implications for institutions of higher education. Journal of Early Childhood Teacher Education, 31(2), 146-158.
  • Özoruç, N. & Sığırtmaç, A. D. (2022). Okul Öncesi öğretmenlerinin mülteci çocukların eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 237-258.
  • Öztürk, Y. & Gangal, M. (2016). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin disiplin, sınıf yönetimi ve istenmeyen davranışlar hakkındaki inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 593-608.
  • Recchia, S. L., & Shin, M. (2010). ‘Baby teachers’: How pre‐service early childhood students transform their conceptions of teaching and learning through an infant practicum. Early Years, 30(2), 135-145.
  • Rimm-Kaufman, S.E. & Hamre, B.K. (2010). The role of psychological and developmental science in efforts to improve teacher quality. Teachers College Record, 112(12), 2988- 3023.
  • Ryan, S., & Grieshaber, S. (2005). Shifting from developmental to postmodern practices in early childhood teacher education. Journal of Teacher Education, 56(1), 34-45.
  • Saracho, O. N. (2013). Early childhood teacher preparation programmes in the USA. Early Child Development and Care, 183(5), 571-588.
  • Sheridan, S., Williams, P., Sandberg, A., & Vuorinen, T. (2011). Preschool teaching in Sweden–a profession in change. Educational research, 53(4), 415-437.
  • Small, H. (1973). Co‐citation in the scientific literature: A new measure of the relationship between two documents. Journal of the American Society for Information Science, 24(4), 265-269.
  • Strohmer, J., & Mischo, C. (2016). Does early childhood teacher education foster professional competencies? Professional competencies of beginners and graduates in different education tracks in Germany. Early Child Development and Care, 186(1), 42-60.
  • Şahin, Ç., Kartal, O. Y. & İmamoğlu, A. (2013). Okul öncesi öğretmen yetiştirme programı hakkında okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 101-118.
  • Turhan B, & Özbay Y. (2016). Erken çocukluk eğitimi ve nöroplastisite. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2), 58-68.
  • Ugaste, A. & Niikko, A. (2015). Identifying the problems that Finnish and Estonian teachers encounter in preschool. European early childhood education research journal, 23(4), 423-433.
  • Üstüner, M. (2004). Geçmişten günümüze Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme ve günümüz sorunları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 63-82.
  • Vartuli, S., & Rohs, J. (2009). Early childhood prospective teacher pedagogical belief shifts over time. Journal of early childhood teacher education, 30(4), 310-327.
  • Wood, E., & Bennett, N. (2000). Changing theories, changing practice: Exploring early childhood teachers’ professional learning. Teaching and Teacher Education, 16(5-6), 635-647.
  • Zupic, I., & Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational Research Methods, 18(3), 429-472.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yunus Tunç 0000-0003-0762-9728

Osman Tayyar Çelik 0000-0003-3951-7261

Servet Atik 0000-0003-2841-6182

Necati Çobanoğlu 0000-0002-8469-2352

Publication Date September 15, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Tunç, Y., Çelik, O. T., Atik, S., Çobanoğlu, N. (2023). Erken Çocukluk Öğretmen Eğitimine İlişkin Bibliyometrik bir Analiz: Eğilimler, Öncelikler ve Araştırma Boşlukları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 917-937. https://doi.org/10.17679/inuefd.1312704
AMA Tunç Y, Çelik OT, Atik S, Çobanoğlu N. Erken Çocukluk Öğretmen Eğitimine İlişkin Bibliyometrik bir Analiz: Eğilimler, Öncelikler ve Araştırma Boşlukları. INUEFD. September 2023;24(2):917-937. doi:10.17679/inuefd.1312704
Chicago Tunç, Yunus, Osman Tayyar Çelik, Servet Atik, and Necati Çobanoğlu. “Erken Çocukluk Öğretmen Eğitimine İlişkin Bibliyometrik Bir Analiz: Eğilimler, Öncelikler Ve Araştırma Boşlukları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, no. 2 (September 2023): 917-37. https://doi.org/10.17679/inuefd.1312704.
EndNote Tunç Y, Çelik OT, Atik S, Çobanoğlu N (September 1, 2023) Erken Çocukluk Öğretmen Eğitimine İlişkin Bibliyometrik bir Analiz: Eğilimler, Öncelikler ve Araştırma Boşlukları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 2 917–937.
IEEE Y. Tunç, O. T. Çelik, S. Atik, and N. Çobanoğlu, “Erken Çocukluk Öğretmen Eğitimine İlişkin Bibliyometrik bir Analiz: Eğilimler, Öncelikler ve Araştırma Boşlukları”, INUEFD, vol. 24, no. 2, pp. 917–937, 2023, doi: 10.17679/inuefd.1312704.
ISNAD Tunç, Yunus et al. “Erken Çocukluk Öğretmen Eğitimine İlişkin Bibliyometrik Bir Analiz: Eğilimler, Öncelikler Ve Araştırma Boşlukları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24/2 (September 2023), 917-937. https://doi.org/10.17679/inuefd.1312704.
JAMA Tunç Y, Çelik OT, Atik S, Çobanoğlu N. Erken Çocukluk Öğretmen Eğitimine İlişkin Bibliyometrik bir Analiz: Eğilimler, Öncelikler ve Araştırma Boşlukları. INUEFD. 2023;24:917–937.
MLA Tunç, Yunus et al. “Erken Çocukluk Öğretmen Eğitimine İlişkin Bibliyometrik Bir Analiz: Eğilimler, Öncelikler Ve Araştırma Boşlukları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 24, no. 2, 2023, pp. 917-3, doi:10.17679/inuefd.1312704.
Vancouver Tunç Y, Çelik OT, Atik S, Çobanoğlu N. Erken Çocukluk Öğretmen Eğitimine İlişkin Bibliyometrik bir Analiz: Eğilimler, Öncelikler ve Araştırma Boşlukları. INUEFD. 2023;24(2):917-3.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.