Toplumların sosyolojik ve ekonomik açıdan gelişmesi için yetenekli, farklı ve yaratıcı düşünen bireylere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu özellikleri taşıyan gruplardan biri de üstün yetenekli çocuklardır. Türkiye’de üstün yetenekli öğrenciler belirlenerek örgün eğitimlerini aksatmayacak şekilde Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) olarak ifade edilen eğitim ortamlarında sürdürmektedirler. Üstün yetenekli öğrenciler akranlarıyla birlikte okullarına devam ederken, okul çıkışı zamanlarda veya hafta sonlarında Bilim ve Sanat Merkezine giderek eğitimlerine devam etmektedirler. Bu çalışmada üstün yetenekli öğrencilerin dil bilgisine yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye'de bir Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören 51 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma karma yöntem ekseninde gerçekleştirilmiştir. Nicel veri toplama aracı olarak Er ve Topçuoğlu Ünal (2016) tarafından geliştirilen “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Dil Bilgisi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 25 programı, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda üstün yetenekli öğrencilerin dil bilgisine yönelik tutumlarının sınıf düzeyine, cinsiyete, okul türüne ve Bilim ve Sanat Merkezi programına göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Ayrıca üstün yetenekli öğrencilerin büyük çoğunluğunun dil bilgisi öğrenmenin gerekli olduğunu ve zor olmadığını düşündükleri, öğrencilerin büyük çoğunluğunun Türkçe ders kitaplarında verilen dil bilgisi etkinliklerini yeterli bulmadıkları tespit edilmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlar bağlamında bazı önerilerde bulunulmuştur.
Talented, different, and creative thinking individuals are needed for the sociological and economic development of societies. One of the groups with these characteristics is gifted children. In Türkiye, gifted students continue their formal education in education environments called Science and Art Center (SAC). While gifted students go to school with their peers, they continue their education by going to the SAC after school or on weekends. In this study, it is aimed to determine the attitudes and views of gifted students towards grammar. The study group of the research consists of 51 secondary school students from a SAC in Türkiye. The study was carried out on the axis of mixed method. The "Grammar Attitude Scale Towards Secondary School Students" developed by Er and Topçuoğlu Ünal (2016) was used as quantitative data collection tool. In the collection of qualitative data, the "Semi-Structured Interview Form" developed by the researchers was used. SPSS 25 program was used in the analysis of quantitative data, and content analysis was used in the analysis of qualitative data. The results show that, the attitudes of gifted students towards grammar do not differ significantly according to grade level, gender, school type and Science and Art Center program. In addition, it has been determined that the majority of gifted students think that learning grammar is not necessary or difficult, and that the majority of students do not find the grammar activities in Turkish textbooks sufficient. In the context of the results obtained in the study, some suggestions were offered.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.