Bu araştırmada eğitimde teknoloji kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkisini belirlemek amacıyla bir meta-analiz çalışması yapılmıştır. Bunun için Türkiye’de yapılmış çalışmalarla ilgili literatür taraması yapılmıştır. Araştırmaya dâhil edilecek çalışmalar, 2005–2013 yılları arasında Türkiye’de “Öğretim Teknolojileri” ile ilgili yayımlanmış ve yayımlanmamış, araştırma problemine ve gerekli istatistiksel verilere sahip olan yüksek lisans ve doktora tezleri ile hakemli bilimsel dergilerde yayınlanmış makalelerden oluşmaktadır. Literatür taraması sonucunda öğretim teknolojilerinin kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkisine ilişkin toplam 19 çalışma meta-analize dâhil edilmiştir. Meta-analiz sonucunda öğretim teknolojilerinin kullanımının, ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. Çalışmaların ortalama etki büyüklüğünün, rastgele etkiler modeline göre ES=0,973 (%95 CI, SE=0,132) ile güçlü düzeye çok yakın bir seviyede olduğu belirlenmiştir. Çalışma karakteristiklerinden dersler, uygulama süresi, çalışma türü ve sınıf düzeyi ile ilgili etki büyüklüğü farkları belirlenmiştir. Yapılan ara değişken analizleri sonucunda en yüksek etki büyüklüğü değerlerinin sosyal bilgiler dersinde (ES=1,475), 20 saat ve üzeri ders saatinde (ES=1,133), doktora tezlerinde (ES=1,257) ve ikinci sınıf düzeyinde (ES=1,434) görülmüştür. Elde edilen sonuçlara göre uygulayıcı, program geliştirici ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Öğretim teknolojilerinin ilkokul programlarında daha fazla yer verilmesi sağlanabilir.
At this study using of technology in education in the elementary school students conducted a meta-analysis to determine the effect on academic achievement. For that, literature searching made related to studies conducted in Turkey. The studies included to research are formed from master and doctoral theses, articles published or not published in refereed scientific journals between 2005-2013 in Turkey as “Instructional Technologies” and own research problems and needed statistical data. There are 19 studies including the sample about instructional technology on the academic achievements of the students in elementary schools. Meta-analysis results of the using of technology in teaching, elementary school students were found to be positive effect on academic achievement. The study of the average effect size was determined ES = 0.973 (95% CI, SE = 0.132) with a very close to strong level by using random effect model. Effects related to the lessons, application time, study type and class level from the operating characteristics was determined. As a result of analysis done by the intermediate variables the highest effect sizes have been observed at social sciences (ES=1,475), in “20 and over” teaching hours, at doctoral theses, and at second class (ES=1,434). According to the obtained results, some recommendations were made for practitioners, program developers and researchers. It is provided that giving more space to instructional technology in elementary school curriculum.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 20, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.