The purpose of the
study was to determine the effect of cooperative learning on the academic
achievement and the views of the secondary school students about Nanotechnology
subject. Also, the effect of socio-demographic characteristics and the
participation in an activity about Nanotechnology were investigated. The study
was conducted with tenth grade students (N=127) studying at an Anatolian High
School in İzmir. Pre-test and post-test quasi-experimental design with control
group was applied in the study. Cooperative learning method supported by game
cards in experimental group and expository teaching strategy in control group were
applied. The data of the study were collected via personal information form,
academic achievement test about nanotechnology, structured opinion form, and
semi-structured interviews. Considering the results of the study, there was a
significant difference in favor of the experimental group according to the
post-test academic achievement scores of the control and experimental group
students (p<.05). From the interview results; the experimental group
students had better positive opinions than the control group, and also the
control group students had negative attitudes such as lack of practice, boring
and ineffectiveness of the course.
Bu araştırmanın amacı, Nanoteknoloji konusunda uygulanan
işbirlikli öğrenme yönteminin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarı ve
görüşlerine etkisini belirlemektir. Çalışmada öğrencilerin akademik
başarılarına sosyo demografik özelliklerinin ve Nanoteknoloji ile ilgili
etkinliğe katılma durumlarının etkisi de araştırılmıştır. Araştırma, İzmir
ilindeki bir Anadolu Lisesinde öğrenim gören onuncu sınıf öğrencileri (N=127)
ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kontrol gruplu ön test-son test yarı
deneysel desen uygulanmıştır. Deney grubunda oyun kartlarıyla desteklenmiş
işbirlikli öğrenme yöntemi, kontrol grubunda ise sunuş yoluyla öğretim
stratejisi uygulanmıştır. Araştırmanın verileri; kişisel bilgi formu,
Nanoteknoloji konusuna ilişkin akademik başarı testi, yapılandırılmış görüş
formu ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Araştırma
sonucunda, son test akademik başarı puanlarına göre deney grubu öğrencilerinin
lehine anlamlı bir fark bulunmuştur (p<.05). Görüşme sonuçlarında; deney
grubu öğrencilerinin etkinlik ile ilgili çoğunlukla olumlu görüşlerde
bulundukları, kontrol grubu öğrencilerinin ise daha çok uygulama eksikliği,
ders işlenişinin sıkıcı ve etkisiz olması gibi olumsuz görüşleri olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.