The main aim of
the current study is to determine the effects of laboratory activities through
cooperative learning jigsaw technique on the achievements of primary school
seventh grade learners at the unit of ‘The Electricity in Our Lives’. Moreover,
the effects of laboratory activities through cooperative learning jigsaw
technique and the traditional teaching methods on the retention of the
knowledge were investigated. It was also targeted to find out the opinions of
learners regarding the laboratory activities carried out via the cooperative
learning Jigsaw technique. The sampling of the study consisted of 50 students attending
7th grade of a state lower secondary school. Pre-test post-test control group
design out of experimental research designs was used for the study. One of the
classes was assigned as the experimental group which practiced the cooperative
learning jigsaw technique, and the other class practicing the traditional
teaching method was determined as the control group. Throughout the procedure, academic
achievement test was administered to the experimental and control groups as a
pre-post and retention test. Jigsaw
opinion questionnaire (JOQ) was also used for the students in the experimental
group. Descriptive statistics of the relevant data were computed, and
independent samples t-test was used to compare the quantitative data. Frequencies and percentages of the findings
of the JOQ administered to the experimental group were computed and
evaluated. The findings of the study
revealed that prior knowledge of the research groups about the contents in the
unit of the electricity in our lives was similar to each other before the
treatment. It was also found that teaching through cooperative learning jigsaw
technique was more effective than traditional teaching methods in enhancing the
student achievement in the unit of the electricity in our lives and ensuring
the retention of the knowledge. Also, the students participating in the
treatment with the cooperative learning jigsaw technique had positive opinions
about the treatment procedure. According to the findings of the study, it was
suggested that using jigsaw technique at different subjects of science courses
in a long-term process would contribute to the students’ development of
affective characteristics along with the academic achievements.
Cooperative Learning Jigsaw Technique The Electricity in Our Lives Primary School 7th Grade
Bu araştırmanın temel amacı, işbirlikli öğrenme jigsaw
tekniği ile yapılan laboratuar etkinliklerinin ilköğretim yedinci sınıf
öğrencilerinin yaşamımızdaki elektrik ünitesindeki başarılarına ve bilgilerin
kalıcılığına etkisini tespit etmektir. Bununla birlikte öğrencilerin işbirlikli
öğrenme Jigsaw tekniği ile yapılan laboratuar etkinliklerine ilişkin görüşleri
belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın örneklemi bir devlet ortaokulunun iki 7.
sınıfında öğrenim gören 50 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma deneysel
desenlerden ön-test son-test kontrol gruplu desene göre yürütülmüştür.
Araştırmaya katılan iki sınıftaki öğrencilerden biri işbirlikli öğrenme jigsaw
tekniğinin uygulandığı deney grubuna, diğeri ise geleneksel öğretim yönteminin
uygulandığı kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Çalışma sürecinde deney ve
kontrol gruplarına akademik başarı testi ön-test, son-test ve kalıcılık testi
olarak uygulanmıştır. Ek olarak sadece deney grubu öğrencilerine Jigsaw görüş
ölçeği (JGÖ) uygulanmıştır. Elde edilen verilere ait tanımlayıcı istatistikler
hesaplanmış ve nicel verilerin karşılaştırılmasında bağımsız gruplar t-testi
kullanılmıştır. Sadece öğretim sonunda deney grubuna uygulanan JGÖ’den elde
edilen verilere ait frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak değerlendirme
yapılmıştır. Bu araştırmanın sonuçları, uygulamadan önce araştırma gruplarının
yaşamımızdaki elektrik ünitesindeki konulara ilişkin ön bilgi düzeylerinin
benzer olduğunu göstermiştir. Deneysel uygulama sonucunda elde edilen
bulgulardan işbirlikli öğrenme jigsaw tekniği ile yapılan öğretim geleneksel
öğrenme yöntemine göre öğrencilerin yaşamımızdaki elektrik ünitesindeki
akademik başarılarını artırmada ve bilgilerin kalıcılığını sağlamada daha
etkili olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bununla birlikte İşbirlikli öğrenme
yöntemi jigsaw tekniğinin uygulandığı deney grubundaki uygulamalara katılan
öğrencilerin yapılan uygulamaya ilişkin olumlu görüşlere sahip oldukları tespit
edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, jigsaw tekniğinin fen
bilimleri dersinin farklı konularında uzun süreli uygulamalarının yapılarak
öğrencilerin akademik başarıları yanında duyuşsal özelliklerinin gelişimine de
katkı sağlanabileceği önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.