Araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin erken
matematik eğitimine ilişkin tutum düzeyleri ve bu düzeylerle çeşitli
değişkenler arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmanın örneklemini
oluşturan 2013 yılında okul öncesi öğretmenliği yapan 60 öğretmene “Okul öncesi
Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumlarını Belirleme Aracı”
uygulanmıştır. Analizler sonucunda öğretmenlerin erken matematik eğitimine
ilişkin tutumlarının yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin
öğretmenlik yaptığı süre ile 3. tutum
alt faktörü arasında ve öğretmenlerin yaşı ile 3. tutum alt faktörü arasında
anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Fakat matematik etkinlikleri planlarken ve
uygularken yeterlik düzeyleri ile tutumları arasında bir ilişki görülmemektedir.
Yine analizler sonucunda öğretmenlerin matematikle ilgili yaşadıkları olumsuz
deneyimlerin tutumlarını etkilemediği ortaya çıkmıştır.
Purpose of this study is
examining the preschool teachers' level of attitudes toward early maths
education and correlation between these levels and various variables.
“Preschool Teachers' Attitudes towards Early Childhood Math Assessment
Instrument" is applied to 60 teachers who were pre-school teachers in 2013
and formed the sample of this study. As a result of these analysis, it has been
precipitated that teachers' level of attitudes toward early maths education is
good. Meaningful relationship were identified between the period the teachers
performed teaching and the 3rd attitude subfactor, as well as a meaningful
relationship between the teachers’ ages and the 3rd attitude subfactor.
However, a meaningful relationship between the level of competence, in activity
planning and application, and their attitudes could not be observed.
Nevertheless, as a result of the analysis, it comes to light that the teachers’
negative experiences about maths did not affect their attitudes.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.