Research Article
BibTex RIS Cite

Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumları

Year 2017, , 58 - 70, 01.03.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.295712

Abstract

Araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin erken
matematik eğitimine ilişkin tutum düzeyleri ve bu düzeylerle çeşitli
değişkenler arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmanın örneklemini
oluşturan 2013 yılında okul öncesi öğretmenliği yapan 60 öğretmene “Okul öncesi
Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumlarını Belirleme Aracı”
uygulanmıştır. Analizler sonucunda öğretmenlerin erken matematik eğitimine
ilişkin tutumlarının yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin
öğretmenlik yaptığı süre ile  3. tutum
alt faktörü arasında ve öğretmenlerin yaşı ile 3. tutum alt faktörü arasında
anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Fakat matematik etkinlikleri planlarken ve
uygularken yeterlik düzeyleri ile tutumları arasında bir ilişki görülmemektedir.
Yine analizler sonucunda öğretmenlerin matematikle ilgili yaşadıkları olumsuz
deneyimlerin tutumlarını etkilemediği ortaya çıkmıştır.

References

  • Alisinanoğlu, F., Güven, G. ve Kesicioğlu, O.S. (2009). The analysis of preschool teacher candidates’ attitudes about early mathematics education in the views of various variables. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2197–2201

Preschool Teachers' Level of Attitudes toward Early Mathematics Education

Year 2017, , 58 - 70, 01.03.2017
https://doi.org/10.17679/inuefd.295712

Abstract

Purpose of this study is
examining the preschool teachers' level of attitudes toward early maths
education and correlation between these levels and various variables.
“Preschool Teachers' Attitudes towards Early Childhood Math Assessment
Instrument" is applied to 60 teachers who were pre-school teachers in 2013
and formed the sample of this study. As a result of these analysis, it has been
precipitated that teachers' level of attitudes toward early maths education is
good. Meaningful relationship were identified between the period the teachers
performed teaching and the  3rd  attitude subfactor, as well as a meaningful
relationship between the teachers’ ages and the 3rd attitude subfactor.
However, a meaningful relationship between the level of competence, in activity
planning and application, and their attitudes could not be observed.
Nevertheless, as a result of the analysis, it comes to light that the teachers’
negative experiences about maths did not affect their attitudes.

References

  • Alisinanoğlu, F., Güven, G. ve Kesicioğlu, O.S. (2009). The analysis of preschool teacher candidates’ attitudes about early mathematics education in the views of various variables. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2197–2201
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Meryem Çelik

Publication Date March 1, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Çelik, M. (2017). Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 58-70. https://doi.org/10.17679/inuefd.295712
AMA Çelik M. Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumları. INUEFD. April 2017;18(1):58-70. doi:10.17679/inuefd.295712
Chicago Çelik, Meryem. “Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no. 1 (April 2017): 58-70. https://doi.org/10.17679/inuefd.295712.
EndNote Çelik M (April 1, 2017) Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18 1 58–70.
IEEE M. Çelik, “Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumları”, INUEFD, vol. 18, no. 1, pp. 58–70, 2017, doi: 10.17679/inuefd.295712.
ISNAD Çelik, Meryem. “Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/1 (April 2017), 58-70. https://doi.org/10.17679/inuefd.295712.
JAMA Çelik M. Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumları. INUEFD. 2017;18:58–70.
MLA Çelik, Meryem. “Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 18, no. 1, 2017, pp. 58-70, doi:10.17679/inuefd.295712.
Vancouver Çelik M. Okulöncesi Öğretmenlerinin Erken Matematik Eğitimine İlişkin Tutumları. INUEFD. 2017;18(1):58-70.

Cited By





Teachers' Views on Early Childhood Math
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1224695







2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.