The purpose of
this study is to investigate pre-service primary teachers’ impressions towards
chemistry experiments based on constructivist laboratory approach. This study
employed a case study research method. The participants of the study were 73
pre-service primary teachers (52 females and 21 males) in the Faculty of
Education at a State University. A two-section opinion survey was used to
identify the participants’ impressions towards laboratory activities. In
addition, one of the researchers observed the laboratory activities and took
field notes. The survey data were analyzed using content analysis. The
participants’ explanations in the evaluation section of the worksheets were
categorized and then analyzed. Finally, the findings derived from the
unstructured field notes taken during activities were reported directly. It is
determined that the most frequent codes stated by students about constructivist
chemistry experiment applications were connecting with daily life, being
enjoyable, being interesting–curiosity-provoking, being memorable, active
student engagement, making observation and examination, collaboration and group
work, aiding conceptual understanding. Also, the findings from the evaluation
sections of the worksheets were in line with the teacher candidates’ statements
that laboratory activities supported their conceptual understanding. In a
similar manner to this study, future studies on other courses could employ
qualitative methods to gather in-depth information about the effect of novel
applications.
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmen adaylarının
gerçekleştirdikleri bütünleştirici laboratuvar yaklaşımına uygun kimya
deneylerine yönelik izlenimlerinin belirlenmesidir. Araştırma özel durum
çalışması şeklinde yürütülmüştür. Çalışmaya bir devlet üniversitesinin, eğitim
fakültesi sınıf öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan 73 sınıf
öğretmeni adayı (52 bayan, 21 erkek) katılmıştır. Öğrencilerin bütünleştirici
laboratuvar yaklaşıma uygun laboratuvar etkinliklerine ilişkin izlenimlerini
ortaya çıkarmak amacıyla iki bölümden oluşan bir anket formu uygulanmıştır.
Bunun yanı sıra etkinlikler süresince araştırmacıların biri tarafından
gözlemler yapılmıştır ve notlar tutulmuştur. Anket verilerinin analizinde
içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma yapraklarının değerlendirme bölümündeki
sorulara yapılan açıklamalar kategorilere ayrılarak analiz edilmiştir.
Gözlemlere ilişkin notlar ise düzenlenerek doğrudan sunulmuştur. Çalışmada
öğrencilerin en sık tekrar ettiği kodların, günlük hayatla ilişkilendirme, ilgi
çekme, merak uyandırıcı olma, kalıcılık, öğrenci aktifliği, gözlem yapma,
işbirliği ve grup çalışması, kavramsal anlamaya yardımcı olma olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının çalışma yapraklarındaki
değerlendirme bölümü bulguları, öğretmen adaylarının kendilerinin de ifade
ettikleri gibi kavramsal anlama yönünden yapılan etkinliklerin onları destekler
nitelikte olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda sınıf öğretmeni adaylarının
laboratuvar uygulamalarını mümkün olduğunca farklı yaklaşımlara uygun gerçekleştirebilmeleri
önemlidir. Bu çalışmada olduğu gibi uygulamaların etkilerini yakından inceleme
olanağı sağlayan nitel araştırmaların farklı dersler için de yaygınlaştırılması
önerilmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.