Bu çalışma ile 7. sınıf öğrencilerinin cebir alanında
tasarlanan bir hikaye içerisindeki gerçek yaşam durumunu matematiksel ifadeye
dönüştürme sürecindeki matematiksel dil becerilerini incelemek amaçlanmıştır.
Öğrencilerin matematiksel dil becerileri Lesh (1981) tarafından geliştirilen
çoklu temsil geçiş modeli kuramsal çerçevesi ışığında incelenmiştir. Araştırma
2015-2016 öğretim yılında Türkiye’nin batı bölgesinde yer alan bir ilde 7.
sınıfta öğrenim gören 80 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Ayrıca bu
öğrenciler arasından seçilen başarı düzeyleri düşük, orta ve yüksek düzeyde
olan üç öğrenci ile klinik görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sürecinde
araştırmacılar tarafından cebir öğrenme alanına ait bir hikaye tasarlanmış ve
öğrencilere bu hikaye içerisinde 8 adet soru yöneltilmiştir. Araştırma
sonucunda öğrencilerin hikaye içerisinde verilen durumu matematiksel olarak
açıklamakta zorlandıkları ve sözel olarak ifade etme eğiliminde oldukları
görülmüştür. Klinik görüşme gerçekleştirilen matematik başarı düzeyi yüksek
olan öğrencinin ifadeleri açıklarken doğru sözel, yazılı ve sembolik dil
kullandığı gözlemlenmiştir. Matematik başarı düzeyi düşük olan öğrencinin ise
gerçek yaşam durumlarını açıklarken ve sembolik ifadeleri oluştururken
zorlandığı belirlenmiştir.
This study was
aimed to examine the mathematical language skills of 7th grade students in the
process of transforming the real life situation into a mathematical expression
in a story designed in the field of algebra. The mathematical language skills
of the students were examined in the theoretical frame of the multiple
representation transition model developed by Lesh (1981). The study was conducted with 80 secondary
school students studying in 7th grade in a western part of Turkey in the
2015-2016 academic year. In addition, clinical interviews were made with three
students who were selected among these students and whose achievement levels
were low, medium and high. In the research process, a story belonging to the
field of algebra learning was designed by the researchers and 8 questions were
directed to the students in this story. As a result of the research, it has
been seen that students had difficulty with explaining the situation given in
the story mathematically, and tended to express verbally. Using clinical
interviews, it was observed that the student with high level of mathematics
achievement used correct verbal, written, and symbolic language. In addition,
it was observed that the student with low mathematics achievement had
difficulty in explaining the real life situations and creating symbolic
expressions.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.