The aim of this
study was to investigate fifth grade students’ awareness about usages of
chemical and organic fertilizers by adopting action research design. The
participants of this study were 13 fifth grade middle school students in a
private school in Usak city. A lesson plan which is appropriate to the
objectives of soil pollution in the fifth-grade science curriculum was
developed and revised after consulting with an expert in science education.
This lesson plan was implemented for three hours. During the course, various
learning strategies and techniques in addition to videos, animations and the
activities which were designed for students in order to consider multiple
perspectives of the context were used. Interview questions which were developed
by the researchers were used as pre- and post-test and the change in students’
opinions were investigated. Moreover, semi-structured interviews by using the
questions were conducted in order to get more insight about the change in
students’ opinions. The results revealed that while students preferred organic
fertilizers because of the factors as naturalness, usefulness and being
harmless to environment and the living beings; they preferred to using chemical
fertilizers because of the cheapness and appealing image of the products. After
the course, all the students changed their ideas on behalf of using organic
fertilizers and developed their ideas about organic products.
Bu araştırmanın amacı; eylem araştırması yaklaşımını kullanarak ortaokul 5.
sınıf öğrencilerinin zirai ve organik gübre kullanımı konusundaki
farkındalıklarının incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017
eğitim öğretim yılında Uşak ilinde bir özel okulda 5. sınıfta öğrenim görmekte
olan 13 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, 5. sınıf “toprak kirliliği”
konusunda yer alan kazanıma uygun olacak şekilde zirai ve organik gübre
kullanımına yönelik bir ders planı geliştirilmiş ve uzman görüşü doğrultusunda
gerekli görülen düzeltmeler yapılmıştır. Geliştirilen bu ders planı üç ders
saati boyunca uygulanmıştır. Ders planının uygulanması sırasında öğrencilere
konu ile ilgili çeşitli videolar, animasyonlar izletilmiş ve öğrencilerin
konuyu farklı yönlerden ele alabilecekleri çeşitli etkinlikler yapılmıştır. Bu
araştırmada, öğrencilerin farkındalıklarını incelemek amacıyla araştırmacılar
tarafından geliştirilen ve dört sorudan oluşan görüşme soruları, uygulama
öncesi ve sonrası uygulanmıştır ve öğrencilerin görüşlerindeki değişimler
incelenmiştir. Bunun yanı sıra, öğrencilerin görüşlerini derinlemesine
incelemek amacıyla yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde
edilen bulgular; uygulama öncesinde, zirai gübre ve organik gübre kullanımını
destekleyen öğrenciler olduğunu göstermektedir. Bu öğrencilerin organik gübreleri
tercih etmesinde doğallık, fayda, çevreye ve canlılara zararsız olma gibi
faktörler etkili iken zirai gübre kullanımını ise ekonomik olmasından ve
ürünlerin güzel görünmesinden dolayı tercih ettikleri görülmüştür. Uygulama
sonrası, öğrencilerin tamamının görüşlerini organik gübre kullanıma yönelik
değiştirdiği ve görüşlerini daha detaylandırdığı bulgusuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.