The present study investigated the subjective
wellbeing of education faculty students in terms of demographic and
psychological variables. Psychological variables were forgiveness and
psychological resilience. Demographic variables were gender, academic major,
monthly allowance, parental education level, place of accommodation and health
status. Participants were 661 Turkish college students. Data collection
instruments were Positive and Negative Affect Scale, Satisfaction with Life
Scale, Heartland Forgiveness Scale, and Ego-Resiliency Scale. Data were
analyzed using Mann-Whitney U Test, Kruskal-Wallis Test and Spearman’s rank
correlation test. Results revealed that participants’ subjective
wellbeing scores are positively correlated with psychological resilience.
Participants’ subjective wellbeing scores differed significantly with respect
to gender, academic major, monthly allowance, father’s education level and
health status. Implications for college guidance and counseling practices in
Turkey are discussed; and recommendations for future research are provided.
Bu araştırmada, eğitim fakültesi
öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri belirli psikolojik ve demografik
değişkenler açısından incelenmiştir. Psikolojik değişkenler affetme ve
psikolojik sağlamlık; demografik değişkenler cinsiyet, öğrenim görülen bölüm,
aylık harçlık miktarı, anne-baba eğitim düzeyi, yaşanan yer ve sağlık
durumudur. Çalışma grubu 661 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Öznel iyi
oluş Pozitif ve Negatif Duygu Durum Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği ile, affetme
Heartland Affetme Ölçeği ile, psikolojik sağlamlık ise Ego-Sağlamlık Ölçeği
ile ölçülmüştür. Tarama modelinin benimsendiği bu çalışmada Mann-Whitney U
Testi, Kruskal-Wallis Testi ve Spearman’ın sıra korelasyon testi
kullanılmıştır. Bulgular, katılımcıların öznel iyi oluş puanları ile psikolojik
sağlamlık puanları arasında olumlu ilişki bulunduğunu göstermiştir. Ayrıca
katılımcıların öznel iyi oluş düzeylerinde cinsiyet, öğrenim görülen bölüm,
aylık harçlık miktarı, baba eğitim düzeyi ve sağlık durumu açısından anlamlı
farklılıklar olduğu görülmüştür. Araştırma bulgularının Türkiye’deki
üniversite psikolojik danışma ve rehberlik (PDR) uygulamalarına olası
katkıları tartışılmış ve gelecekte bu konuda yapılacak araştırmalara yönelik
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.